Sterownik do żyrandola

Cześć!

Mam taki problem:
Stary żyrandol miał jedną żarówkę, wyłącznik i dwa przewody.
Nowy żyrandol ma mieć 6 do 8 halogenów.
Ściany, pod żadnym pozorem, nie chcę demolować.
Jak to zrobić, aby za pomocą tylko dwóch przewodów
sterować 8 halogenami?
Jakiś nadajnik w wyłączniku i odbiornik w żyrandolu?
Czy jest coś takiego w handlu?
Czy tylko ja mam taki problem? :-)
Proszę, poradźcie coś...

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Sterownik do żyrandola
najprościej to dołożyć ulubionego procka z odbiornikiem
podczerwieni i garść przekaźników. Jedną żarówkę
podłączyć klasycznie do włącznika natomiast pozostałe
pogrupowane w/g uznania przez przekaźniki.
W momencie włączenia zasilania conajmniej jedna
żarówka startuje. Pozostałe można skonfigurować iż
domyślnie startują jak przed zanikiem zasilania w/g zapisu
w EEprom lub pobawić się w sterowanie morsem.
Do zasilania procka podłączyć większy kondensator
i wykrywać szybkie mignięcia zasilania np.
1s włączenie, <1s wyłączenie, włączenie - 2 żarówki,
1s włączenie, 1-2s wyłączenie, włączenie - 6 żarówek itp.
--
pzdr, j.r.

Re: Sterownik do żyrandola

Mam ściemniacz działający na takiej zasadzie i uważam, że to skuteczna
metoda.
Niekoniecznie musi być podczerwień. Można "migać" oryginalnym włącznikiem do
żyrandola.
Prostszą metodą jest założenie ściemniacza. Tracimy wtedy niestety na
sprawności.
Ściemniacz nie ogranicza zużycia prądu.

--
Desoft

Re: Sterownik do żyrandola
On Fri, 5 Aug 2011 23:16:11 +0200, "Krzysztof Tabaczyński"

tez kiedys myslalem, ze chcialbym cos takiego kupic. Technicznie do
wykonania nawet w warunkach amatorskich, tylko ze to wszystko
musialoby sie zmiescic w tej zaslepce przy haku i kostce. Troche malo
miejsca. Chociaz.

--
ThinkXtra

Re: Sterownik do żyrandola
Pan Krzysztof Tabaczyński ma taki problem:

Jak sterować? Żeby można było nadać żyrandolowi jeden z 256 stanów?
Kto będzie te stany określał? Teoretycznie jakiś sens ma włączanie
(1,2,4,8) żarówek. A w praktyce na ogół wystarcza możliwość włączenia
dwóch lub wszystkich żarówek. Do tego trzy przewody wystarczą, ale tu
ich nie ma, więc jest problem.

Podejrzewam, że tak.

Radzę zacząć od określenia *realnych* potrzeb. Jeśli się okaże, że
nie są one krańcowo dziwaczne, to bym polecił zamontowanie wyłącznika
ze sznureczkiem przy kostce na suficie.

Re: Sterownik do Ĺźyrandola
Nie spotkałem się.
Problem jest przy 2 przewodach.
Przy 3ch nie jest tak źle - mamy N, L, Sterowanie, zakładamy potrójny
przełącznik na ścianę, do 2 i 3 klawisza podłączamy sterowanie, a każdy
z klawiszy ma wstawioną w szereg diodę, w przeciwnym kierunku:
- przy samym załączeniu L mamy zasilanie np 1 żarówki.
- przy żyrandolu są 2 przekaźniczki na 230v ale z diodą i kondensatorem
(małym, by uniknąć brzęczenia), każda dioda w przeciwnym kierunku
- włączenie jednej diody przez przełacznik sterowania - daje włączenie
jednego przekaźnika, bo drugi nie dostanie napięcia, i włączenie
kolejnej ĹźarĂłwki/ĹźarĂłwek
- włączenie obu przycisków sterowania włącza obie połówki sinusa 230v na
sterowanie, więc oba przekaźniki się załączają, i świecą wszystkie
podłączone żarówki

Ale tą metodą uzyskujemy tylko zwiększenie z 3 (A, B, A+B) na 6
kombinacji jasności (A, B, C, A+B, A+C, A+B+C) - zakładając że do
każdego "kanału" mamy inną liczbę żarówek.

Przekaźnik mały a z cewką na 230v to nie problem wielki -
http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=RM84-P-230VAC-1#id_category%3D112504%26cleanParameters%3D1%26

gorzej że przekaźniki na AC źle pracują przy DC (namagnesowuje im się
coś, i słabo się odłączają), a przekaźnik na ~250DC ciężko bardzo (na
110DC jeszcze są -
http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=RM84-P-110VDC#id_category%3D100051%26cleanParameters%3D1%26
Umax 280V DC - wypada dołożyć rezystor jakiś)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: Sterownik do żyrandola

http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=RM84-P-230VAC-1#id_category%3D112504%26cleanParameters%3D1%26
http://www.tme.eu/pl/katalog/?art=RM84-P-110VDC#id_category%3D100051%26cleanParameters%3D1%26

Przy możliwościach dzisiejszej elektroniki, za pomocą
dwóch przewodów można sterować praktycznie
dowolną ilością urządzeń. Ale ja chciałem kupić gotowe,
sprawdzone urządzenie, "z półki". Widocznie będę musiał
szukać elektronika, który mi taki sterownik zrobi.

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Sterownik do żyrandola

Może przejść na zdalne sterowanie?
http://allegro.pl/3-gniazda-zarowki-wlacznik-z-pilota-sciemniacz-u44 -
i1747869907.html
Trochę duże i do stylowego żyrandola nie pasuje.
Może jeszcze coś się znajdzie...
http://tinyurl.com/3u9glw6

Re: Sterownik do żyrandola

Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński"

Tak na prawdę do żyrandola biegnie tylko jeden przewód. Od wyłącznika. ;-)

Robert

Re: Sterownik do żyrandola

w każdym razie są sterowane pilotem pojedyncze żarówki
http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/led-color-changing-light-bulb-with-remote /
jeżeli chcesz sterować płynnie jasnością wszystkich to nie ma problemu, może
niektóre po modyfikacjach (wymiana osobnych kolorów na biel) możnaby rozbić
na kilka grup, oczywiście jeżeli konstrukcja na to pozwoli,
http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/led-color-changing-light-bulb-16-color-led-lamp-with-remote /
[...]

tu coś widać
http://eu.chv.me/images/cROli_sk.jpg

Re: Sterownik do żyrandola
http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/led-color-changing-light-bulb-with-remote /

Drobna uwaga, tyczaca sie prawie wszystkich "zarowek LED", przynajmniej
jeszcze w tyum roku - daja za malo swiatla.
3W mocy to odpowiednik ~15W zarowki, trzeba by ich nacpac na tym zyrandolu
ponad 10 ..

J.

Re: Sterownik do żyrandola

    Jeśli tak, to wychodzi, iż mają one sprawność podobną do żarówek
energooszczędnych....
Myślałem, że jednak diody mają lepszą sprawność.

Re: Sterownik do żyrandola

Wg danych sprzedawców na Allegro przynajmniej 3 razy większą, wg danych
producentów zazwyczaj nieco mniejszą nic wysokiej jakości świetlówki.

Re: Sterownik do żyrandola

Ano - maja zblizona sprawnosc.

Problem w tym ze odpowiednia swietlowka to taka 15-20W i to w ilosci kilku
sztuk, a LED o takiej mocy to rzadkosc. No i cena.

J.

Re: Sterownik do żyrandola

Obejrzyj odbiorniki z:
http://www.deltadore.com/PL/produkty-dystrybucji-profesjonalnej/metier/3/segment/2.html
czy zmieszczą się w oprawie zyrandola.

yabba

Re: Sterownik do żyrandola

http://www.deltadore.com/PL/produkty-dystrybucji-profesjonalnej/metier/3/segment/2.html

Taki odbiornik spokojnie zmieści się w żyrandolu.
Tam jest wolnego miejsca około 150x150x50 mm,
więc nawet odbiornik na lampach się zmieści.
...no dobra, na małych lampach. :-)

Bardzo dziękuję!

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Sterownik do żyrandola
http://www.deltadore.com/PL/produkty-dystrybucji-profesjonalnej/metier/3/segment/2.html

Proszę bardzo!

Jeśli się mieszczą w żyrandolu, to zamontuj 2 odbiorniki i będziesz mógł
sterować w trybie 4+4 halogeny. Lub 3 odbiorniki i sterować 2+2+4.

yabba

Re: Sterownik do żyrandola
Witam
Ja widziałem fajne żyrandole z wbudowanym sterownikom. Zmianę
konfiguracji świecenia uzyskiwało się poprzez pstrykanie pojedynczym
wyłącznikiem. Ciekawie to działało i szukałem kiedyś gdzie można kupić
takie sterowniki. Niestety podczas instalacji nie zrobiłem fotki, by
było łatwiej. Tam był podany producent.
EM

Re: Sterownik do żyrandola

Jesli cos jest, to na pewno jest na Allegro :-)

http://allegro.pl/bezprzewodowe-sterowanie-oswietleniem-rzb-01-zamel-i1754779308.html
To ?

Sa jeszcze te radiowo sterowane swietlowki Govena, ale jak widac pekaja, no
i przy tylu punktach to lepiej je chyba wlaczac grupami niz sciemniac.
A moze nie ?