Sterowanie wyświetlaczem komórki CX65 i

Witam W pracy magisterskiej (komputer do samochodu + GPS + GSM) chciałbym wykorzystać wyświetlacz LCD. Idealnym pod względem rozmiarów, parametrów i ceny jest wyświetlacz z komórki CX65 siemensa. Problem oczywiście tylko leży w sterowaniu tym wyświetlaczem. Do Nokii 3310 był gdzieś opis, ale do wyświetlaczy z siemensa nie widze nic w googlach. Chodzi mi o taki wyświetlacz:

Wie ktoś jak czymś takim sterować? Lub gdzie szukać materiałów do tego? Jest jakiś protokół lub sterownik do tego typu wyświetlaczy?

Pozdrawiam

Reply to
SRB

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

Na aż tak szybką odpowiedz i tak dokładną to nie liczyłem szczerze mówiąc! :D Bardzo dziękuję!

Pozdrawiam Mariusz

Reply to
SRB

Świąteczna promocja:-) Napisz poźniej ewentualnie jak Ci z nim poszło (może być na priv), bo sam właśnie się do tego wyświetlacza przymierzam.

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

Ja to wlasnie robie. Skompilowalem program na atmega8 (zajal 80% pamieci), zrobilem podswietlenie i lutuje jeszcze stabilizator 3V do tego. Jak dobrze pojdzie jeszcze dzisiaj wyswietle swoj pierwszy napis:)

Reply to
T.M.F.

A którą werjse masz? Bo na allegro widziałem już 2 rodzaje. Najbardziej mnie zastanawiają te procedury wyłączenia wyświetlacza, bo na stronce jednak nie wszystko jest opisane. No i czy jest jakiś patent na odblokowanie wyświetlacza po złym wyłączeniu - komórki przecież powinny sobie z tym dawać radę. Też mam zamiar to podłączyć do atmegi8, ale soft raczej sam będe pisał w asemblerze...

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

Mam L2F50 patrzac wg rysunkow ze strony.

Na stronce pisze, ze tych kodow nie ma. Wiec pozostaje pewnie wylaczenie zasilania i wlaczenie+podanie sekwencji startowej.

Ja na razie wzialem kod ze strony i skompilowalem na atmega8. Ale mysle, ze i tak trzeba duzo zewnetrznej pamieci na ew. grafike + SRAM do przechowywania VRAM bo z tego wyswietlacza nie da sie czytac VRAM. Czyli moze jednak prosciej od razu wykorzystac ATMega128 i jej interfejs do pamieci zewnetrznej? Ew. wyrzezbic jakis interface w VHDL?

Wlasnie mysle nad zrobieniem takiego samodzielnego modulu wyswietlacz+sterujacy procek z zaszyta w nim grafika i obsluga GUI. Do tego sterowanie joystickiem z siemensa (wlasnie zanabylem dwa takowe). Moze z tego wyjsc uniwersalny zestaw do roznych zastosowan.

Reply to
T.M.F.

T.M.F. napisał(a):

Możesz podać namiar na takowe joysticki?

Reply to
badworm

Gdzieś natknąłem się na problem 'zawieszania' się wyświetlacza jeżeli nie jest wyłączony poprawnie, ale głowy nie dam, a nie chcę mi się teraz szukać... Dlatego czekam na doświadczenia kolegów z grupy:-)

:-) Ja takiej armaty nie potrzebuję - wystarczy mi wysyłanie na wyświetlacz 'w ciemno', a flasha w układzie będę miał jak się uda, to z 0.5GB, więc na ikonki itp. powinno starczyć:-) Zależy mi na wymiarach i funkcjonalności elektroniki, a wyświetlacz będzie tylko miłym bajerem. A ten ma dosyć dobry stosunek rozdzielczość+kolory/cena. Natomiast mam folię z której powinno mi się udać zrobić touchscreena do tego:-)

Zobacz na wyświetlacze Matrix Orbital - oni mają takie gotowe, więc jak chcesz robić uniwersalny, to możesz 'podglądnąć' ich interfejs i protokół sterowania, żeby nie wynajdować od nowa koła.

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

Swego czasu pytalem o to na grupie i Marek Dzwonnik dal mi linka -

dostalem zamowione joysticki. Te od S65/SX1 sa fajne, nadaja sie do montazu SMD, tylko potrzebna na nie jest nakladka, bo maja tylko taki wystajacy krotki dzyngiel.

Reply to
T.M.F.

za chwile sie przekonam:) Natomiast jest tez lina RESET, wiec nie powinno chyba byc problemu z resetem LCD.

Cala plytka zmiesci sie pod wyswietlaczem. A poniewaz chce zrobic fajne GUI z menu, podmenu, animowanymi ikonkami itd. wiec troche to zajmie. A przy okazji zapytam skad bierzesz folie do touch panelu? Bo ostatnio natknalem sie, ale zadna nie pasowala na ten LCD.

Mam pewien chytry pomysl jak to fajnie zrobic. Jak dojrzeje to sie nim podziele:)

Reply to
T.M.F.

czekam na relacje:-)

Ale tam raczej chodziło o jakieś ładunki (nie pamiętam dokładnie), a nie o cyfrówkę. W każdym razie powodzenia!

MMC/SD?

Mam jakieś zwłoki małego PDA wielkości karty PCMCIA z pękniętym wyśłietlaczem. Folia z niego 'na oko' powinna pasować, ale o tym przekonam się pewnie dopiero po Świętach jak nabędę swój egzemplarz wyświetlacza.

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

Jeszcze chwila:)

Chyba wiem o co ci chodzi. Jak sie mu odlaczy zasilanie to na LCD przez dluzszy czas zostaje to co wyswietlal i ten obraz powoli zanika. Ale jesli ponownie wlaczysz LCD to wszystko blyskawicznie wraca do normy. Nie wiem jak takie awaryjne wylaczenie wplywa na trwalosc LCD.

Obsluge tych kart + obsluge LCD z trudem zmiescisz w ATMega8 i niewiele ci zostanie miejsca o ile w ogole.

Powodzenia:)

Reply to
T.M.F.

Przecież on ma aż 8KB flasha na program. Połowa tego co miał ZX Spectrum. A ja nie mam zamiaru kompilować kobyłek w C - z tego co przeglądałem zipa z programem do obsługi tego LCD, to kodu wyjdzie na najwyżej kilkaset bajtów, chyba że zrobi się to ma makrach, to sporo więcej, więc na procedury do rysowania szlaczków zostanie sporo pamięci. Dałbym o wiele mniejszy procek, ale żaden AVR nie ma tyle ramu, żeby stos się zmieścił i jeszcze bufor 512B do kolekcjonowania danych przed zapisem na kartę. Chociaż ostatnio zastanawiałem się nad wykorzystaniem na stos r0-r15:-)

pozdrawiam

majek

Reply to
Marek Wodzinski

T.M.F. napisał(a):

Dzięki za namiar.

Reply to
badworm

Jeśli chodzi o wygaszanie tego wyświetlacza, to w CX65 przy normalnym wyłączeniu wyświetlacz gaśnie przez jakieś 2 sekundy, tak samo jak przy nagłym wyciagnięciu baterii (sprawdzałem przed chwilą). Więc chyba nie jest to zbyt destrukcyjne, bo w CX65 nagłe wyłanczanie to standard ze starym softem z ideii. Bardziej sie martwie o jakość tych wyswietlaczy. Mój w CXie jest całkiem dobry. Da się czytać smsy normalnie nawet przy duzym nasłonecznieniu. Kąt widzenia też ok. Na allegro wszystkie wyswietlacze są niby "oryginalne", ale widać są oryginalniejsze jedne od drugich, bo to są jak widać różne konstrukcje. Pożyjemy to zobaczymy. Widze, że poruszyłem ciekawy temat :)

Pozdrawiam

Reply to
SRB

A jakim napięciem i prądem się go podświetla?

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

W tej chwili mam napiecie ok. 9,4V, prad ograniczony rezystorem 160 omow, swieci calkiem ok.

Reply to
T.M.F.

A skąd je masz? PWM-ka z procka sterująca kluczem MOS + cewka?

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

Dokladnie tak jak natrysowane na stronie

ten rysunek, ktory podalem na poczatku watku. Spisuje sie dobrze, no i jasnosc moge regulowac programowo przez wypelnienie. Przydaje sie:)

Reply to
T.M.F.