sterowanie urządzeniami el. przez PC? - Page 3

Re: sterowanie urządzeniami el. przez P C?

Jednoukładowiec (np ARM9) może mieć więcej tranzystorów niż stary PC. Np
XT :) Sądzę że bardziej bardziej złożony system, może być jednocześnie
bardziej bezawaryjny.

Dlaczego? Zwisy mogą być spowodowane losowym błędnym odczytem danych z
pamięci RAM lub HDD lub np wyciekiem pamięci i zajęciem wszystkich
zasobów po dużym uptime. Reset sprzętowy często ratuje sytuację.

Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?

Hmm Sinumerik? Haidenhain? - ogólnie CNC. Coraz więcej urządzeń, nie tylko
maszyn, sterowana jest z komputera PC.

--
Desoft

Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?

tak, ale sterowana w sensie "komunikacji z człowiekiem" za pomocą wygodnej
klawiatury i monitorka,
a na sterowanie z PC można sobie pozwolić tylko tam gdzie niezawodność ma
małe znaczenie

Re: sterowanie urządzeniami el. przez P C?

ale można używać do sprawdzania postów na obecność błędów
ortograficznych. Co do sterowania to oczywiście można używać PCta jako
sterownika, choć nie zupełnie opłaca się to ze względów ekonomicznych.
Ale jako system operacyjny niekoniecznie musi być Windows. Osobiście
widziałem sterowanie (demonstacyjne) zrobione na tandemie z dwóch PCtów,
system operacyjny QNX. Chodzi chyba od 1988 roku. W międzyczasie
wymieniono kilka razy hardware oraz kilka razy software bez
zatrzymywania całości. Ot ciekawostka.

Waldek

Re: sterowanie urządzeniami el. przez P C?

Sterowanie na pc owszem zdarza się. Zajmowałem się wypalarkami XY
pracującymi pod DOS i pod wykastrowanym W98. Da się. Starsza - ta dosowa
to chodzi cały czas na tym samym dysku i na karcie PCI VGA bynajmniej
nie PCI express oraz na dedykowanych kartach I/O ISA. Da sie ale w
warunkach domowych to pewnie byłby zużyty pecet ze starym dyskiem, który
po dwóch latach ma bad sektory i z XPkiem zawierajacym mnóstwo szitu.
Kastrując XPka traci sie dużo możliwości jak możliwość sterowania na
odległość przez HTTP/PHP czy przez zdalną konsolę (lepiej przez http).
Dlatego pecet jako centum sterowania to dobry pomysł ale jako sterowniki
to lepiej mikrokontrolery. A wracając do przemysłowych to w nich często
jest Windows CE np w panelach graficznych i i komputerach przemysłowych
- ale głównie pracują jako SCADA.

Re: sterowanie urządzeniami el. przez P C?

Mnie sie pytasz? To problem tworcy tego tematu.

Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?

'Komp' zwieszac sie nie powinien.

Przykladowo :

jerry etc # uptime
 10:21:46 up 185 days, 15:19,  4 users,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

Jesli chcesz wiekszej pewnosci to pogooglaj za czyms co sie nazywa 'watchdog
timer' i 'hardware watchdog' . mozna tez takowy latwo zrobic samemu.

Druga sprawa to zastosowanie. Przykladowo jesli chodzi o sterowanie piecem
to owszem, uzycie PC (duzo czesci, duzy system operacyjny = duzo elementow
ktore moga potencjalnie zadzialac zle i dlugi proces testowania
niezawodnosci)  wydaje sie zlym pomyslem, chociaz przy uzyciu prostego WDT
to jeszcze nie jest duzy problem.
Sterowanie rakieta czy samolotem albo komputer samochodowy - tu
juz 'wielkosc' systemu ma duze znaczenie , bo jesli zdarzy sie zwis czy
restart to system musi byc gotowy w ulamkach sekund.
Z drugiej strony czy lepiej uzyc systemu testowanego przez miliony ludzi
codziennie , dosc znanego i na otwartym kodzie, tak ze w razie znalezienia
bledu bez problemu znajdziemy programiste ktory napisze latke?
Czy moze malej domorobki, z kodem znanym tylko autorowi, testowanym tylko
przez siebie i wymagajacym specjalisty do zrozumienia kodu i wprowadzenia w
nim zmian?

Do sterowania oswietleniem i wentylacja mysle komputer domowy wystarczy,
jesli sie zwiesi to bedzie przez chwile ciemno i tyle. Dodatkowo latwo
wprowadzic skomplikowany ('prototypowy') kod typu analiza ruchu z kamer,
przewidywanie obecnosci osob i zalaczanie wentylacji zanim sie one pojawia
na podstawie analizy statstyk itd. itp. co tam autor ma w planach, bo zdaje
sie chce sie po prostu pobawic a nie budowac urzadzenie do podtrzymywania
zycia ;)

Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?
On 2009-02-13 10:16:45 +0100, Piotr Curious Gluszenia Slawinski

Wystarczy??? toż to aż za dużo...
Nie wiem czy był już poruszany problem energochłonności... ? i
optymalnego wykorzystania zasobów?

komputer o mocy 100-150W, pracujący 24/7 (bo taka rola sterownika) da
nam miesięcznie rachunek około 40-50PLN. Może się okazać że to więcej
niż sterowane nim oświetlenie. Oczywiście jeśli kogoś stać na kosztowne
zabawy, to potraktuje ten fakt ciepłym strumieniem.

Tymaczasem sterownik zrobiony samodzielnie na jakimklolwiek 8 bitowym
procesorze zupełnie wystarczy, i będzie miał średnie zużycie mocy może
z 10W, albo i mniej jeśli zaprojektuje się go z odpowiednią dbałością w
tym keirunku.
Mówię tu o sterowaniu urządzeniami elektrycznymi (jak w temacie), nie o
śledzeniu zmian obrazu z 25 kamer.

Następna rzecz - przypuszczam że parcie w kierunku wykorzystania PC
wynika z tego że on już w domu jest, tylko mu trzeba dokoptować kawałek
hardware i software.
A pomyśleć też trzeba że przy pracy ciągłej szybciej padnie chiński
zasilacz, o wymianie wentylatorów 2 razy w sezonie nie wspomnę (bo też
chińskie;)

Pobawić się zawsze można, jednak nie można do takich eksperymentów
dorabiać ideologii że jest to rozwiązanie słuszne technologicznie.

--
DJ

Re: sterowanie urządzeniami el. przez P C?

Tylko skąd u niego upór żeby ten hardware nie miał w sobie procka. Ani
to nie podraża ani specjalnie nie komplikuje układu. Dochodzi troszkę
softu na procek w C czy nawet w Basicu. Prościej obsłużyć porty w
mikrokontrolerze niż siłowo dobierać sie do LPT czy rzeźbić coś na FT245
czy PCF8574 jako porcie zewnętrznym.
Sterowanie w mikrokontrolerze, zarządzanie/monitoring w PC, komunikacja
USB przez FT232 bądź AVR-CDC.

Re: sterowanie urządzeniami el. przez P C?

Może kwestia żeby było - polutować i działa. Na procka w hardware
trzeba nieco wiedzy o architekturze, programator, zbudować najprostszy
starter kit. Trochę z nim potrenować. Może to niektórych przeraża,.
zwłaszcza jeśli programowali wcześniej tylko pod "duże sytstemy", bez
bezpośredniego kontaktu software ze sprzętem.

No i już. PC po to żeby nie dorabiać rozrośniętego GUI w 8-bitowcu.
Nastawy z PC, potem go gasimy, a sterownik czuwa nad sprzętami.

--
DJ

Re: sterowanie urządzeniami el. przez P C?

http://www.obdev.at/products/avrusb/prjcontrol.html
A w szczególności:
http://www.obdev.at/products/avrusb/powerswitch.html
http://www.ulrichradig.de/home/index.php/avr/usb-relaiskarte

Dariusz Rzońca

Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?

Troszkę późno na odpowiedź, ale co tam :-)

Sam używam komputera do sterowania różnymi rzeczami. Wykorzystałem do tego
port równoległy (LPT), złożyłem prosty układ na optoizolatorach
sterującymi
przekaźnikami i napisałem sobie program sterujący pod DOS (komputerek który
służy za "centrum sterowania" jest z zeszłej epoki).

Działa bardzo sprawnie, do tej pory nigdy nie miałem żadnych problemów
technicznych. Uwaga: podczas uruchamiania komputera, na porcie LPT mogą
pojawiać się śmieci. Trzeba to uwzględnić.

ZALETY: Pod LPT bardzo łatwo pisać oprogramowanie, prosta i niezawodna
konstrukcja.
WADY: Można wysterować do ośmiu urządzeń (tyle mamy linii w porcie LPT), by
wysterować więcej trzeba dorobić odpowiednią logikę, albo wołożyć
dodatkowy
port LPT (ja używam dodatkowej karty ISA z dwoma portami, dzięki czemu mogę
sterować 24-oma urządzeniami).

Schemat znajduje się na
http://mateusz.viste.free.fr/electronic/schemes/switch6v.htm

A mój program sterujący (DOS) umieściłem na
http://mateusz.viste.free.fr/dos/en/download.php?plik=lptdrv

Pozdrawiam,
Mateusz Viste

Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?
sterującymi

Gdy pracuje pod dosem to pc traci trochę ze swojej funkcjonalności.
Trudno zrealizować sterowanie i monitoring przez internet. Interfejs
użytkownika trochę skromny bo najczęściej przypomina linię poleceń. Mało
komu chciałoby się pisac programu graficzne pod DOS.

To jest jedna z podstawowych wad. Ja kiedyś problem rozwiązałem stosując
PCF8574 (startuje zawsze z wyjściami ustawionymi na 1) a LPT służył
tylko jako interfejs i2c. W ten sposób można podłączyć więcej portów
oraz termometry/termostaty cyfrowe.

Sterowanie portami w AVRach też jest proste zwłaszcza gdy pisze się w C.
Podejrzewam, Ĺźe takĹźe w  Bascomie.

Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?

Zależy do czego ma być. Jeżeli ma służyć jako dedykowana centralka
sterownicza, to DOS jest właśnie w sam raz. Wystarczy choćby stary 386SX z
640K RAM'u.
Jeżeli jednocześnie na komputerze ma siedzieć jakiś użytkownik i grać w
pasjansa, przeglądać stronki itp, to DOS rzeczywiście nie nadaje się.

Wręcz przeciwnie, bardzo łatwo. Pod warunkiem, że do karty sieciowej
istnieje packet driver (ja z reguły używam 3Com 3C509, a na nich nie ma
najmniejszego problemu). Do packet driver'a podłączamy jakikolwiek
podsystem TCP (np. WatTCP, NTCPDRV, Watt32...), i tyle.
Co więcej, taki program można napisać choćby w QuickBASIC'u, więc dosłownie
każdy może się podjąć - nie trzeba być programistą na etacie. :)

Znów zależy, do czego potrzebujemy... Do centralki, TUI w zupełności
wystarczy. Osobiście wolę działać w linii poleceń, aniżeli przeprawiać
się
przez multum klikanych menu.

Ciągnąc sprawę zarządzania przez sieć, można sobie z łatwością
wyobrazić
schemat, w ktĂłrym centralka (DOS) kontroluje zestaw przekaĹşnikĂłw, a samo
zarządzanie jest załatwiane na zdalnym kliencie (graficznym) pod
jakimkolwiek OSem posiadającym stack TCP.

Pozdrawiam,
Mateusz Viste

Re: sterowanie urządzeniami el. przez P C?

Nie wiem po co uczyć się  historii. Lepiej nauczyć się jak udostępniać
sterowanie/pomiar przez Apache/PHP, Tomcat czy Ajax. A to już wymaga
współczesnego systemu operacyjnego.

No więc to samo będziesz miał pisząc polecenia z hyperterminala czy
Br@ay++ terminala  do AVRa z przekaźnikami (po rs232 + konwerter lub
korzystając z CDC-AVR).

Też jestem zwolennikiem rozdziału zadań na zarządzanie/monitoring - w
graficznym PC i sterownik - urządzenie wykonawcze realizujące proste
polecenia z centrali. Tylko, że jeśli hobbysta/początkujący będzie robił
sterownik na współczesnym mikrokontrolerze to nauczy się programować
wpółczesny mikrokontroler. Jeśli zajmie się starym nieużywanym pc to
nauczy się programować  stare nieużywane pecety.

Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?

Nie o to chodzi, by uczyć się historii... Ale jeżeli człowiek sam jest
historią, to łatwiej mu zaprogramować stary PC aniżeli przesiadać się na
siakieś mikrocuda i/lub uczyć Ajax'a tudzież PHP. Mówię oczywiście
spoglądając na sprawę z mojej własnej perspektywy. :-P

Dawno temu nauczyłem się programować w DOS, i nie będąc zawodowym
programistą/eletronikiem nie mam wcale ochoty próbować/uczyć się czegoś
nowego w tym zakresie. To, czega nauczyłem się kilkanaście lat temu w
zupełności mi wystarcza.

Jeżeli ktoś dopiero uczy się i szuka rozwiązań, rzeczywiście równie dobrze
mógłby próbować tych obecnych nowości (AVR, Tomcat, itd, itp...).

Pozdrawiam,
Mateusz Viste

Re: sterowanie urządzeniami el. przez PC?

Zapewne tak jest. Ale za $100 mozesz kupic plytke np. ANGW100 z
32-prockiem, Linuxem na pokladzie, USB, 2xeth itd. ktora jest mala,
zuzywa pare watow, a programujesz to sobie wygodnie chociazby na PC, po
czym tylko rekompilujesz program na cross-kompilatorze i wrzucasz do
tego sterownika. Jesli umiesz programowac, rozumiem, ze znasz cos w
stylu C/C++ to to czy to bedzie DOS, czy Linux nie robi roznicy.
Kompatybilnosc zapewniaja biblioteki systemowe.

dobrze

Zapewne, niechec do nauki to jest argument:) Ale nie zmienia to faktu,
ze sterowanie paroma przekaznikami za pomooca PC to strzelanie z armaty
do muchy.

Site Timeline