Sterowanie tranzystora MOSFET w sterowniku PWM

Napisalbym ze przy 1kHz to za bardzo sie przejmujesz .. ale 6V ?

Ten tranzystor to wymaga 5.2V na bramce zeby w ogole 10A przepuscil. A przynajmniej z 8V zeby spadek byl ponizej 0.5V..

Reasumujac pewnie bedziesz potrzebowal cos z serii IRL ... albo podobne dostosowane do pracy z poziomami logicznymi... powinny sie otwierac przy 5V w pelni... A swoja droga ja robie cos podobnego ale na akku 12V. Do regulacji chce wykorzystac poczciwe 555.

Reply to
PAndy

[...]

Będę oryginalny i zaproponuję... Si4410DY Ostatnio na Pazzegro po 1.25 PLN za sztukę. Co prawda trochę ich szkoda do tak banalnego zastosowania, ale...

Sprzedaje to człek z Wrocka właśnie:

się z nim po prostu.

To jest kiepski pomysł z następujących powodów:

- w "instalacji" 6V będziesz miał duże straty w kablach i na złączach, 4 razy większe niż przy napięciu 12V dla takiej samej mocy. Policz sobie ile tracisz, jeśli opór całego obwodu (kable, styki, tranzystor) będzie tylko

0,2ohm (o co wcale nietrudno)

- akumulator 6V jest droższy od akumulatora 12V o tej samej pojemności

- żarówki na 6V są trudniej dostępne i jest dużo mniejszy wybór

- zmniejszanie mocy żarówki poniżej mocy nominalnej to jest nieporozumienie, bo ilość światła maleje wykładniczo, zmniejszysz moc o połowę, a ilość światła 10 razy, albo i więcej, to się kompletnie nie opłaca, lepiej zamontować drugą, mniejszą żarówkę

- dobrze jest podwyższyć napięcie żarówki powyżej nominalnego, bo wtedy zwiększa się sprawność. Nie potrzebujesz trwałości liczonej w tysiącach godzin, ważniejsze jest efektywne wykorzystanie energii. Taki regulator PWM ma sens, jeśli użyjesz żarówki 6V (ale nie 55W, tylko mniejszej) i akumulatora 12V, albo żarówki 12V i akumulatora np. 18V.

Ja zrobiłem lampkę z żarówką 6V10W, zasilaną z akumulatora 13,2V lub 14,4V, żarówka jest zasilana przez PWM (sterownik zrobiłem na Atmelu tiny15, tranzystor dobrałem taki, który miał małą rezystancję, nie pamiętam typu). Wypełnienie jest regulowane przez procesor w taki sposób, żeby napięcie RMS było mniej więcej stałe niezależnie od napięcia baterii, około 10V (moc około 20W). Używam tego drugi rok i na razie żarówka się nie spaliła, a świeci dużo jaśniej niż żarówka 12V20W. Mam też 3 poziomy jasności, ale w praktyce to się właściwie do niczego nie przydaje, poza jakimiś sytuacjami awaryjnymi (np. naprawienie czegoś przy rowerze, to jest lampka mocowana do kasku i przy pełnej mocy wali po oczach gdy się coś oswietli z bliska). Na kierownicy mam dwa reflektorki 12V 5W i 20W, a jedynym "bajerem" do nich jest soft-start (MOSFET, kondensator i dwa oporniki) i sygnalizacja rozładowania baterii. Weź jeszcze pod uwagę ryzyko kradzieży wszystkiego, co jest przymocowane na stałe do roweru, napracujesz się nad jakimś urządzeniem, a potem dresy to wyrwą gdzieś przed sklepem.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Dlatego przydaje się druga, słabsza żarówka, bo to żaden bajer, jeśli zmniejszysz moc tej swojej żarówki 55W do takiego poziomu, żeby świeciła jak żarówka 5W, a będzie przy tym zużywać 25W :)

MR-11 30 stopni, taki zwykły halogen z reflektorkiem z tych mniejszych (większe to MR-16, też może być), wydłubałem żarówkę 12V20W i wstawiłem tę swoją przy pomocy kawałka blaszki i poxiliny. Ale to wymaga wprawy, lepiej wziąć gotową żarówkę 12W20W (20W wydaje mi się optymalne na rower w terenie). Niestety najmniejsze łatwo dostępne żarówki tego rodzaju to właśnie 20W. Jak chcesz mieć mniejszą (10W lub 5W), to trzeba usiąść i zrobić.

Te reflektorki MR11 i MR16 też przepuszczają do tyłu trochę światła. Ja je oklejam folią aluminiową i zakładam na wierzch izolację termokurczliwą.

Nie pamiętam, musiałbym rozebrać ten "bajer", a jest zaklejony silikonem. To był jakiś tranzystor Motoroli, wymontowany z zepsutego dysku twardego, ale nie wiem jakie miał oznaczenie. To nie jest takie ważne, nie potrzebujesz dokładnie takiego, tylko potrzebujesz tranzystora który ma jak najmniejsza rezystancję Rdson i który załącza się przy jak najniższym napięciu bramki.

To coś w tym rodzaju:

Nie pamiętam wartości elementów, bo dobrałem je podczas lutowania. Kondensator to pewnie 22u albo 33u, R2 jakieś 10k, R1 może 22k, dobierzesz sobie "na oko", żeby było widać, że żarówka wolniej się zapala i wolniej gaśnie po wyłączeniu.

Możliwe, bo gdzieś już o tym pisałem.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń