Sterowanie świetlówką

Hej,

Proszę o pomoc, nie mam doświadczenia w budowaniu układów sterowania opartych na triakach.

jest układ jak na schemacie:

Żywcem zerżnięty z pdf'a do MOC3020, z obciążeniem typu żarówka wszystko działa jak trzeba, jednak po obciążeniu świetlówką kompaktową/LED światła nie da się zgasić (nie próbuję ściemniać, jedynie zgasić!). Rozumiem dlaczego tak jest prąd płynie przez obciążenie w układzie szeregowo połączonych R6 C1. Jak wynika z obliczeń reaktancja kondensatora to ok 32 kohm + 2.4 k R to 34.4 kohm, co daje ok 6.6 mA - a to może wystarczyć do zapalenia (częściowego) świetlówki. Swoją drogą jeśli tam jest włączona żarówka to tracone jest 1.5 W mocy (czy to wogóle możliwe ? Czy się pomyliłem ?)

Ale do rzeczy. Czy da się (i jak :-) Zmodyfikować ten układ w taki sposób by dało się przy jego pomocy sterować obciążeniem typu świetlówki kompaktowe ?

Pozdrawiam,

Reply to
Verox

problemem jest zasilanie bramki. poniewaz swietlowka jest i tak nieliniowa , i uklad dziala z nia poza tym , mozesz probowac po prostu zwiekszyc rezystancje R6 i zmniejszyc pojemnosc C1 'na oko' lub przy pomocy symulacji/obliczen zeby swietlowka przestala sie swiecic. z tego co wiem nawet jak prad zmniejszysz to pozniej moga byc cyrki typu 'mrugajaca' swietlowka (laduje kondensator, probuje startowac, gasnie) wiec to moze nie wystarczyc :/

druga opcja to rozwiazac to zasilanie jakos inaczej , o ile masz dostep do przewodu neutralnego ... np. zwiekszyc R6 do 4k i podpiac go zamiast do 'wyjscia' - do zera.

Reply to
Piotr Curious Gluszenia Slawinski

Jezeli ten temat az tak bardzo cie pasjonuje a nie dysponujesz odpwiednim doswiadczeniem i wiedza na temat "dimming fluorescent light" proponowalbym zapoznac sie z opiniami ludzi ktorzy 'siedza' w tym temacie. Oto linki do wstepnego studiowania tematu:

Ze wzgledu na budowe tych lamp, nie kazdy produkt nadaje sie do kontrolowania jasnosci tych oswietlen; np:.
mozesz znalezc tu:
Nowsze modele CFL moga byc "dimable"
emarcus

Reply to
othello

Widzę, że bardzo chciałeś pomóc Koledze, dużo linków, bardzo się postarałeś :)... wzorowa postawa!! :)... szkoda tylko, że autor nie o to pytał;P...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Tak myślałem.

[...]

O ! i to rozwiązało mój problem, przy R6=22k i podłączeniu go do zera - wszystko działa jak należy :-) Musze co prawda ekko zmodyfikować moje okrągłe płytki drukowane, za które dałem kupe kasy... ale tak to jest jak się najpierw robi potem myśli ;-))

Dzięki serdeczne.

Reply to
Verox

On Sat, 07 Feb 2009 23:24:20 -0500, othello napisał:

[...]

Dzięki, ja coprawda nie chcę ściemniać świetlówek kompaktowych, a jedynie sterować nimi bez użycia przekaźników. Miło jest mieć możliwość zdalnego sterowania oświetleniem w mieszkaniu :-)

Reply to
Verox

Wiem ze nie o to dokladnie pytal, ale to powinno mu troche rozjasnic PRZYCIEMNIANIE CFL....

Rowniez pozdrawiam emarcus

Reply to
othello

Użytkownik "Verox" <antispam snipped-for-privacy@bijspamera.veroxsystems.com> napisał w wiadomości news:slrngormpc.2g5.antispam snipped-for-privacy@matrix.veroxsystems.com...

Pomyliles sie. I^2R na rezystorze daje 0.1W. A na kondensatorze prawie nic.

Użytkownik "Verox" <antispam snipped-for-privacy@bijspamera.veroxsystems.com> napisał w wiadomości news:slrngormpc.2g5.antispam snipped-for-privacy@matrix.veroxsystems.com...

Wywalić C1, zewrzeć R6. W zależności od przesunięcia I/U modlić się, żeby działało, nie siało i nie skróciło życia świetlówce. W razie problemów pozostaje tylko całkowite przerobienie sterowania bramki (sterowanie z zasilania, paczki impulsów). O ściemnianiu zapomnieć :)

e.

Reply to
entroper

On Sat, 07 Feb 2009 20:49:52 +0100, Piotr Curious Gluszenia Slawinski napisał:

[...]

Zrobiłem tak że R6 zmieniłem na 22k i przyłączyłem go do zera sieci zasilającej. Efekt jest dokładnie taki jak chciałem, sterowanie działa jak trzeba :-))

DZIĘKI WIELKIE :-)

co prawde muszę ciąć ścieżki i łatać drutem moje superfajne-drogie-że-szok okrągłe płytki drukowane (bo dopuszkowe) ale jak sie najpierw robi, a potem myśli... cóż :-)

Reply to
Verox

Rozjaśniło mi ;-) ale ja nie chciałem ściemniać, tylko mieć kontrole :-)

Reply to
Verox

On Mon, 9 Feb 2009 19:58:15 +0100, entroper napisał:

Dzięki, ale zrobiłem tak jak radził kolega z kilku postów wyżej. Ściemniać świetlówki nie miałem zamiaru, ale warto miec jednak uniwersalny układ który działa i z CFL i z żarówką z włóknekm

Reply to
Verox