sterowanie silnikiem DC w szeokim zakresie napięć ja k ?

Mamy silnik 24DC, który pobiera powiedzmy 1A (max 2A , pod obciążeniem).
I teraz mam zasilanie, które może się zmieniać od tych 24 do 40V.

Oczywiście chciałbym, coby silnik pracował w całym zakresie tych napięć.
Zastanawiam się, czy dałoby się do tego wykorzystać np. L6203 + L6506 wg.
typowej aplikacji, czyli
określić max. prąd do 2A. Ale, pewnie wraz z zmianą napięcia zasilającego
będą mi się zmieniać obroty ? Bo wolałbym
tego uniknąć...

Czy też to nie jest najlepszy pomysł , i może zrobić przetwornicę
stabilizującą te 24V ?

Bo się biję z myślami, i na razie nie wiem co wybrać.

Re: sterowanie silnikiem DC w szeokim zakresie napięć jak ?
Zrobić przetwornicę impulsową 24V/10A. Prąd rozruchowy silnika DC jest
daleko większy niż znamionowe 2A. Stabilizacja prądu spowoduje, że
zwłaszcza pod obciążeniem silnik będzie się kleił.

JanuszR

Re: sterowanie silnikiem DC w szeokim zakresie napięć jak ?

Układ ze sprzężeniem zwrotnym. Innego wyjścia nie ma. Jak się pogodzić z
niestabilnością obrotów w granicach 5% od zadanej to dobrze się sprawdzają
stare scalaki od stabilizacji obrotów w magnetofonach kasetowych. Trzeba tylko
końcówkę mocy dorobić. Zrobiłem kiedyś kilka napędów opartych na takich
scalakach i działało to bardzo poprawnie w dużym zakresie prędkości
obrotowych. Zakres od zera do maksymalnych obrotów z pełną stabilizacją to
tylko PWM i sprzężenie zwrotne. Inaczej się nie da. Trudne do zrobienia i
jeszcze trudniejsze do wyregulowania, ale da się bo też robiłem.

Re: sterowanie silnikiem DC w szeokim zakresie napięć jak ?

Ale ja nie potrzebuję w ogóle żadnej regulacji obrotów.
Chodzi o to, że normalnie silnik pracuje sobie jakoś tam (jak mu fabryka
dała) pod 24V.
Ale, może się zdarzyć, że zamiast 24V dostanie np. 35V. I rzecz w tym, coby
on chodził po prostu tak samo,
a nie dostał jakiegoś rozpędu i w dodatku pobierał n razy więcej prądu :)

po prostu w zakresie zasilania 24-40V ma chodzić tak samo.

Re: sterowanie silnikiem DC w szeokim zakresie napięć jak ?

Aby chodził tak samo jakby chodził gdyby był zasilony z 24V to powinien być
zasilony napięciem o wartości skutecznej 24V.
P.G.

Site Timeline