sterowanie przekaźnikiem i led z jednego portu

Witam.

Mam zrobione tak że jedną linię PB0 portu AVR mam przez rezystor do bazy
tranzystora NPN który steruje 12 woltową cewką przekaźnika
i linią PB1 portu przez rezystor i diodę led do 5V.
W programie mam tak że przekaźnik nieaktywny, dioda świeci:  BP0 jest w
stanie HiZ lub LO, linia PB1 na LO
I odwrotnie dioda nie świeci i przekaźnik aktywny: PB0 na HI, linia PB1 na
HI.

Chciałbym zamiast tego wykorzystać tylko jdeną linię portu PB0.

Wymyśliłem to tak że przekaźnikiem zasteruję jak dotychczas, natomiast diodą
w ten sposób że:
z tego samego portu przez inny opornik na bazę tranzystora PNP którego
emiter do 5V a w kolektor szeregowo
diodę i opornik.

I moje pytanie czy da się prościej np: bez użycia drugiego tranzystora?

Dzięki za pomoc
Paweł

Re: sterowanie przekaźnikiem i led z jednego portu

1. Dioda szeregowo z rezystorem wpięta pomiędzy kolektor a emiter
tranzystora.
Wada: trzeba dać rezystor na tyle duży żeby nie załączał się przekaźnik i
ważniejsze! żeby się wyłączał. W praktyce nie powinno być problemów.

2. Dioda przez rezystor wpięta bezpośrednio do portu PB0 (druga strona na
+5V)
Wada: w tekście powyżej występuje opcja HiZ.

3. Ale pewnie nie ma wolnych styków na przekaźniku... :-)

--
Desoft

Re: sterowanie przekaźnikiem i led z jednego portu

Aaaa, jeszcze:
4. Ściśle na zadane pytanie: Z +12 rezystor do diody LED, katoda diody do
masy.
Połączenie diody  LED i rezystora poprzez diodę prostowniczą do kolektora
tranzystora sterującego przekaźnikiem, katodą do kolektora.
W tej opcji dioda zamiast tranzystora, ale nie płynie prąd przez przekaźnik
jak świeci dioda.

--
Desoft

Re: sterowanie przekaźnikiem i led z jednego portu

Rozumiem że przy załączeniu tranzystora spadek na diodzie prostowniczej
będzie mniejszy
i LED nie zaświeci.
A czy musi być 12V na LED, nie może zostać jak było 5V?

Dzięki za pomoc
Paweł

Re: sterowanie przekaźnikiem i led z jednego portu

może być na 5V
dodatkowa dioda raczej schottky'ego

BTW, Twoje rozwiązanie z tranzystorem pnp lub npn wpiętym bazą do
kolektora tranzystora sterującego przekaźnikiem to tylko jeden element
więcej a rozwiązanie dużo elegantsze nie wspominając o braku
niepotrzebnego poboru prądu gdy LED nie świeci.

e.

Site Timeline