Sterowanie prądem - Page 2

Re: Sterowanie prądem

78T05
znaczenie.
rozwiązanie -
Będę
może

Cześć jeszcze raz,
nabyłem właśnie tranzystor 2SB1560. Darlington PNP (za dychę), zgodnie z
czyjąś propozycją. I opornik 0,68Ohm (5W), czyli mniej więcej 0,7Ohm.
Tranzystor miał się otworzyć gdy napięcie Ube = 0,7V. Czyli prąd przez ten
rezystor Ir=0,7V/0,7Ohm ~= 1A. Straty na rezystorze dla prądu 1A*0,7V=0,7W.
Jak rozumiem, że każdy prąd powyżej tej wartości (1A) idzie już tranzystorem
natomiast stabilizatorem zawsze ta sama wartość. Tylko, że się okazało, że
Darlington ma napięcie Ube = 2*0,7V... Czyli otworzy się przy dwa razy
większym napięciu, czyli przy prądzie 2A przy oporniku 0,7Ohm. Mogę też
zwiększyć opornik do 1,4Ohm, wtedy otworzy się przy prądzie 1A. Tak czy tak
straty na oporniku będą dwa razy większe dla Darlingtona niż dla zwykłego
tranzystora.
Mam rację? Zmiejszyłbym tę wartość opornika do minimum, ale nie wiem do ilu
jest to sensowne, żeby nie było, że ścieżki mają większą rezystancję...
Jeśli ktoś ma doświadczenie w dobieraniu takiego opornika i może
zaproponować lepsze wartości, będę wdzieczny

Pozdrawiam
Adam

Re: Sterowanie prądem
 rezystancjEA%...

Ale dlaczego masz otwieraE6% tranzystor dopiero gdy osiB1%gasz maksymalny=
20%
dopuszczalny prB1%d dla 7805? PrzecieBF% moBF%esz dobraE6% rezystor tak BF%
eby20%
otwieraB3%a siEA% przy np 0,5A. Albo jeszcze mniej. Ja akurat mam LM7824 =
bez20%
radiatora na pB3%ytce. Rezystor dobraB3%em tak, BF%e przy 50mA otwiera mi=
 siEA%20
TIP 127 ktF3%ry jest na radiatorze wiEA%c 7824 wcale siEA% nie grzeje.

--20%

Re: Sterowanie prądem

Teoretycznie masz rację.
Tylko: przy rezystorze 0,7R prąd stabilizatora (maksymalny) wyniesie około
2A.
Zakładam że to 78T05 (dwuamperowy)
Straty w rezystorze: 2A * 1,4V (a nawet więcej) = praktycznie 3W.
Straty w stabilizatorze: 2A * 3V (to niezbędne minimum) = 6W
Straty w tranzystorze: 3A (pozostały prąd) * (3V +1,4V) = 13,2W

Przy rezystorze 7R prąd stabilizatora (maksymalny) wyniesie 0,2A
Można dać 7805
Straty w rezystorze 0,2A * 1,4V = 0,3W
Straty w stabilizatorze 0,2A * 3V = 0,6W (będzie działał bez radiatora)
Straty w tranzystorze 4,8A * (3V + 1,4V) = 21W

Te wyliczenia są przybliżone (nie uwzględniają np.: prądu bazy, zależności
napięcia BE w funkcji prądu bazy). Widać jednak że moc tracona jest
praktycznie taka sama dla obu przypadków.
Konstrukcyjnie łatwiej zrobić z rezystorem 7R. Szczególnie że napięcie
zasilania stabilizatora nie będzie wynosiło 8V tylko więcej.
Fakt - radiator na tranzystorze odprowadzający 20W to już kawał aluminium.

Minimalna sensowna (powiedzmy, że sensowna) wartość to właśnie 0,7R jak go
zmniejszysz, to stabilizator wcześniej włączy zabezpieczenia niż zacznie
przewodzić tranzystor.

--
Desoft

Re: Sterowanie prądem

ten
że
zwykłego
Hej,
faktycznie, szedłem w złą stronę. Rezystor może być większy ;) Dzięki za
info. Ale jeszcze powtórzę pytanie - jest jakaś zaleta Darlingtona?

Pozdrawiam
Adam

Re: Sterowanie prądem

Raczej wada. 0,7V * prąd pobierany (5A) = 3,5W

Gdyby dać stablizator np.: LM1084 i założyć takie same napięcia - 8V na
wejściu.
to straty mocy wyniosłyby 15W. (sprawność 63%)
Dochodząc do granicy możliwości tego układu (1,5V Uwej-Uwyj) straty mocy
wyniosłyby 7,5W (sprawność 77%)

Natomiast używając MAX724 można uzyskać sprawność 75-85% 7-5W strat mocy.

--
Desoft

Re: Sterowanie prądem

PrzecieBF% i tak dropout dla 78xx wynosi okoB3%o 2V (no powiedzmy 1.7). T=
ak20%
wiEA%c  musi byE6% byE6% zasilany co najmniej z 7V a uwzglEA%dniajB1%c wa=
hania20%
napiEA%E6 zasilajB1%cych i nieodfiltrowane tEA%tnienia to lepiej daE6% z=
 8V.20%
Czyli bEA%dzie tak samo jak w podanym poniBF%ej przykB3%adzie LM1084.

ZaletB1% jest znacznie prostsze uruchomienie zasilacza na 78xx  z20%
boosterem niBF% zasilacza impulsowego :)

--20%

Re: Sterowanie prądem
Przecież i tak dropout dla 78xx wynosi około 2V (no powiedzmy 1.7). Tak
więc  musi być być zasilany co najmniej z 7V a uwzględniając wahania
napięć zasilających i nieodfiltrowane tętnienia to lepiej dać z 8V.
Czyli będzie tak samo jak w podanym poniżej przykładzie LM1084.

Niezupełnie. Stabilizator sam potrzebuje 3V, ale z tranzystorem 0,7V więcej,
z darlingtonem 1,4V więcej.
Zakładając minimalne napięcie na 7805 3V, całość musi mieć 4,4V dla
darlingtona, co przy 5A daje nam 22W a w praktyce wyjdzie nawet więcej.

Fajnie to widać na przykładzie LM1084. Przy dobrze dobranym transformatorze
można ze sprawnością dorównać przetwornicy.

--
Desoft

Re: Sterowanie prądem
Hello Desoft,

Jasne. Z zerowym marginesem na spadki napięcia sieciowego i
zakłócenia. Serdecznie "dziękuję" za taki "stabilizator".

Re: Sterowanie prądem
Widzę, że strasznie się z tym męczysz, do końca nie wiem, co to ma robić
i jak bardzo wyżyłowane są wymagania na czystość tego napięcia.
Może jednak nie musi być one aż tak och i ach?
Zrób sobie może eksperyment z zasilaczem od PC.
Jak kabel ma być naprawdę długi to zrób sobie "skrętkę" z jakiejś godnej
linki, na jej końcu daj równie godny elektrolit i przełączającego MOSa.
Sterowanie mosem puść skrętką komputerową i daj mu na bramce z 75 Ohm do
źródła.
Zobaczysz wszystko będzie pięknie biegać, a jedyne straty mocy to będą
na tym rezystorze w bramce.
By zasilacz PC pracował stabilnie to podłącz mu żarówkę od świateł stopu
lub mijania na wyjście 12V, ewentualnie dodatkową na 5V jak by skoki
napięcia były zbyt duże.
Układ do złożenia i przetestowania w kilka minut.

Andrzej

Re: Sterowanie prądem

Hej,
dzięki. Chwilowo podłączyłem tranzystor na barana i na oporniku 10 Ohm mam
spadek 0,4V, więc jest ok. I wygląda, że działa.
Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc

Pozdrawiam
Adam

Site Timeline