Sterowanie oświetleniem LED.

Cześć.

Czy możecie polecić jakieś publikacje dotyczące sterowania oświetleniem białych diod LED (np. tarczami podświetlającymi led itp.) Generalnie chodzi o to, że jest kilka rozwiązań. Sterowanie natężeniem oświetlenia przez regulację prądu, regulację napięcia bądź regulację wypełnienia (PWM). Chciałem znaleźć jakieś informacje, jak każdy z tych parametrów przyrastając liniowo przekłada się na przyrost natężenia oświetlenia. Chciałbym znaleźć też jakieś informacje o bezwładności białych LED'ów, charakterystykach prąd, natężenie itp. Im więcej różnych informacji do zgłębienia, tym lepiej.

Dzięki.

Zawsze sterujesz pradem... dioda zamienia prad na swiatlo a nie napiecie - napiecie diodzie potrzebne jest tylko by zaczela przewodzic. Najszybciej znajdziesz takie informacje na stronach dobrych producentow LED - w datasheet'ach do elementow. Wejdz na strony Agilenta, Vishay, OSRAM. Przejrzyj oferowane noty aplikacyjne - nie znam lepszych zrodel informacji nic wlasnie noty i datasheet'y

Reply to
PAndy

Użytkownik X t l a n napisał:

Generalnie

Jeszcze przez regulację opornikiem szeregowym i zakładanie różnych okularów przeciwsłonecznych:)

Reply to
A.Grodecki

No raczę :D

Wykresy logarytmiczne, haha.

Zwroc uwage ze bialy led to w istocie niebieski led i czesc swiatla niebieskiego pompuje luminofor ktory pobudzony emituje zolte swiatlo... prazek niebieski i zolty produkuje biel. Wydajnosc luminoforu nie jest liniowa i jak przypuszczam szybko dazy do pewnej stalej, tak wiec zasilajac np impulsowo led coraz wiekszym pradem prawdodpodobnie przesunie sie widmo w kierunku niebieskiego...

Reply to
PAndy

No ale jakie mam wyjście? Po prostu mogę zasilać LED prądowo w przedziale deklarowanym przez producenta, i ewentualnie jeszcze poszatkować prąd (np maksymalny zalecany) przy pomocy regulacji PWM. Przyznam, że nie znalazłem nigdzie charakterystyki zmiany barwy od przyrostu prądu.

Przesuniecie bedzie zalezec od nasycenia sie luminoforu a takze od temperatury struktury - jak mysle to bardzo zlozony problem, nie specyfikowany - masz szanse wypelnic luke i przekazac innym wyniki swoich doswiadczen.... :D

Reply to
PAndy

No właśnie mam, bo to drobny wycinek magisterki :D Znalazłem te charakterystyki. Wg nich przy 100% względnej jasności długość fali jest zbieżna np do 450 nm (niebieski). Poniżej tego przedziału rozchodzi się na dwa prążki osiągające 425nm (fiolet) i 475nm (niebieski) przy 40% jasności. Poniżej tego dochodzą jeszcze dwa kolejne prążki 550nm (żółty) i 650nm (czerwony), których typowo nie ma w ogóle w niebieskich ledach (czyli są to skłądowe, które dają nam naszą białą barwę). Wszystko to dla temperatury otoczenia 25 stopni i prądu 20mA (czyli optymalny). Wygląda na to, że mogę sobie pomierzyć to w zależności od prądu i temperatury otoczenia sam :D Zastanawia mnie jeszcze owe względne 100% jasności dla 450nm. Rozumiem, że wg wykresu każda długość fali w jakimś stopniu składa się na natężenie jasności. Więc suma (ew. jakieś inne przeliczenie) jasności wszystkich prążków (dł. fal) powinna dawać 100% jasności. Czy ktoś ma pomysł, czemu tak to wygląda na wykresie i co w praktyce oznacza?

Prawdopodobnie to 100% uwzglednia krzywa czulosci ludzkiego oka - ale to tylko spekulacja w jakikolwiek sposob nie wiazaca

Reply to
PAndy

On Sat, 23 Jul 2005 17:45:01 +0200, "X t l a n"

Czekaj czekaj - co ty znalazles ? Chcesz powiedziec ze niebieska [?] dioda o jednym [szerokim] prazku zasilana mniejszym pradem bedzie miala w widmie dwa, a nawet wiecej prazkow ?

Niby niewykluczone, ale zdziwilbym sie mocno.

To we koncu "dla 20mA" czy "ponizej przedzialu" ?

Ty chyba znalazles zwykle widmo.

A jak to czytac .. wyobraz sobie dwie zarowki - 100W czerwona i 40W niebieska .. to jakie to ma widmo ?

Mozna by to wyskalowac w uW/nm, uW/GHz, uW/sqrt(Hz], ale tu masz po prostu wzglednie - najjasniejszy [hi hi - czyli ktory dokladnie] prazek dostaje 100% a reszta proporcjonalnie.

Nie. Przecież wątek jest o białych ledach. W niebieskiej nie ma tego zjawiska dlatego daje niebieskie :D

dla 20 mA.

Też tak sądzę. Widmo z uwzględnieniem proporcjonalnie spadku wkładu w stosunku do najsilniejszego punktu bo nikt się pewnie nie bawił w wysnaczanie widma w zależności od prądu.