sterowanie heliostatem. Na tranzystorach.

Witam.
Prosze o nakierowanie w odpowiedniB1% stronEA%. ChciaB3%bym zbudowaE6% dosy=
E6% prosty sterownik heliostatu.
Heliostat bEA%dzie tylko podnoszony i opuszczany. Nie bedzie sie poruszaB3%
 prawo-lewo. W rezultacie potrzebuje tylko sterowaE6% jednym silnikiem a we=
jsciem do sterownika bEA%dzie sygnaB3% z 3-4 elementF3%w fotoczuB3%ych.

WymysliB3%em nastEA%pujB1%cB1% metodEA% sterowania:
-jeden element fotoczuB3%y bedzie skierowany w zenit ale osB3%oniety od bez=
posredniego nasB3%onecznienia. Bedzie po prostu wykrywaB3% BF%e juz jest ja=
sno i uruchamiaB3% caB3%y ukB3%ad.
-trzy pozostaB3%e elementy bEA%dB1% ustawione tak aby w pozycji "na sB3%o=
F1%ce" naB6%wietlony byB3% element nr.2, Jesli heliostat jest skierowany zb=
yt nisko to naswietlony bEA%dzie nr.1, a gdy zbyt wysoko to nr.3.
-W rezultacie do napEA%du caB3%oB6%ci potrzebny bEA%dzie jeden silnik obrac=
ajB1%cy sie raz w jednB1% a raz w drugB1% stronEA%.
-Silnik wB3%B1czany byB3%by przekaBC%nikiem, na nim lub na dodatkowym prze=
kaBC%niku byB3%a by realizowana zmiana polaryzacji.

I teraz wyjasnienie dlaczego tranzystory:
Wiem ze mozna to trywialnie zrobic na mikrokontrolerze. Jednak jesli zbuduj=
e to na takowym to ewentualny osobnik chcB1%cy zbudowac taki heliostat samo=
dzielnie moBF%e zderzyE6% sie z problemem jak zaprogramowaE6% taki uC albo =
gdzie taki kupiE6% (bo moBF%e juz przestana produkowac wybrany przezemnie u=
C w sensownej obudowie lub wogF3%le). Na dziB6% jestem w stanie takie coB6%
 zbudowaE6% na bazie jakiegos attiny, dodaE6% zegar i napisac full wypas st=
erownik. Jak nie uda mi sie z sterownikiem tranzystorowym to tak zrobie. Al=
e chciaB3%bym jednak oprzec rozwiB1%zanie na tranzystorach.
ChciaB3%bym aby ten sterownik nie tylko byB3% prosty w budowie i uruchomien=
iu ale i w serwisie. czyli jak przestanie dziaB3%aE6% to albo wystarczy pow=
ymieniaE6% fotoelementy albo tranzystory, tak bez pomyB6%lunku, przez "byle=
 operatora lutownicy"...

Buduje sobie solara dosyc specyficznego i tego jednego sterownika mi brakuj=
e.
Mam zamiar plany wystawiE6% do uBF%ytku publicznego i dlatego zalezy mi aby=
 sterownik byB3% mozliwy do budowy nawet w kuBC%ni.

Nakierujecie mnie jak takie coB6% zmontowaE6%?
Da siEA% prosto zbudowaE6% taki ukB3%ad na samych tranzystorach?
SzperaB3%em troche w google pod hasB3%ami heliostat, regulator p ale nie zn=
alazlem nic zjadliwego dla mnie. Pewnie zB3%e sB3%owa kluczowe wybraB3%em i=
 dlatego poszB3%o kiepsko.

Re: sterowanie heliostatem. Na tranzystorach.
sterownik heliostatu.
prawo-lewo. W rezultacie potrzebuje tylko sterować jednym silnikiem a wejsciem
do sterownika będzie sygnał z 3-4 elementów fotoczułych.
bezposredniego nasłonecznienia. Bedzie po prostu wykrywał że juz jest jasno i
uruchamiał cały układ.
naświetlony był element nr.2, Jesli heliostat jest skierowany zbyt nisko to
naswietlony będzie nr.1, a gdy zbyt wysoko to nr.3.
raz w jedną a raz w drugą stronę.
była by realizowana zmiana polaryzacji.
to na takowym to ewentualny osobnik chcący zbudowac taki heliostat samodzielnie
może zderzyć sie z problemem jak zaprogramować taki uC albo gdzie taki kupić (bo
może juz przestana produkowac wybrany przezemnie uC w sensownej obudowie lub
wogóle). Na dziś jestem w stanie takie coś zbudować na bazie jakiegos attiny,
dodać zegar i napisac full wypas sterownik. Jak nie uda mi sie z sterownikiem
tranzystorowym to tak zrobie. Ale chciałbym jednak oprzec rozwiązanie na
tranzystorach.
i w serwisie. czyli jak przestanie działać to albo wystarczy powymieniać
fotoelementy albo tranzystory, tak bez pomyślunku, przez "byle operatora
lutownicy"...
sterownik był mozliwy do budowy nawet w kuźni.
nic zjadliwego dla mnie. Pewnie złe słowa kluczowe wybrałem i dlatego poszło
kiepsko.

Gdzieś mam NRDowską książkę ze schematem modelu czołgu (no bo czego
innego ;-) jadącego do światła. Układ był prosty (sam go robiłem w wieku
lat 10). Chyba 4 tranzystory, dwa fotorezystory i trochę "pokarmu dla
kur" (R i C). W "nowoczesnych zabawkach" chyba też to było. Późne lata
60te, początek 70tych. Jak znajdę, to zeskanuję.

Re: sterowanie heliostatem. Na tranzystorach.

Jeszcze dodatkowo: autor nazywa się Hagen Jakubaschk. O ile mnie
skleroza nie myli, układ składał się z mostka R, gdzie w dwóch
sąsiadujących gałęziach były fotorezystory, a pozostałe to potencjometr.
Wyjście potencjometru było dane na komparator okienkowy, który w tym
przypadku wykorzystywał napięcie przewodzenia półprzewodników
(germanowe, czyli jakieś +-0.3V) do zrobienia "okienka".

Re: sterowanie heliostatem. Na tranzystorach.

Znalazłem coś takiego:

http://www.beam-wiki.org/wiki/555/556_based_photopopper

tu masz słowa kluczowe: photopopper, phototrope roboter, beam roboter

Re: sterowanie heliostatem. Na tranzystorach.
W dniu B6%roda, 13 czerwca 2012 11:15:17 UTC+2 uBF%ytkownik Waldemar Krzok =
napisaB3%:
Bardzo dziekujEA%. Co prawda nie jest na goB3%ych tranzystorach ale 555 pow=
inien jeszcze dB3%ugo byc dostEA%pny :)

Re: sterowanie heliostatem. Na tranzystorach.
jeszcze długo byc dostępny :)

http://www.beam-wiki.org/wiki/Herbie_line_follower

Pooglądaj sobie całe beam-wiki, tam jest tego trochę. Ten z jednym
wzmacniaczem mocy jest fajny. Musisz tylko dać jeden silnik do masy,
zamiast między wy a + i -.

Re: sterowanie heliostatem. Na tranzystorach.
W dniu B6%roda, 13 czerwca 2012 10:53:38 UTC+2 uBF%ytkownik Waldemar Krzok =
napisaB3%:
[...]

Bingo.
Tez pamietam jakies takie zabawki i tam rzeczywiscie jest cos co moBF%e mi =
sie nadaE6%. DziekujEA% za linke.

[...]

Do wyboru, do koloru: http://www.redrok.com/electron.htm#tracker
Mi się najbardziej podoba układzik na tyrystorach. Prościej się chyba
nie da.

pzdr.
j.

Site Timeline