Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)

Witam

Da się zrealizować sensowny filtr?
Na analizatorze widma widzę głownie zakłócenia szeroko wokół 150kHz i
300kHz.
Sinusoida się strzępi, wygląda jak piła do metalu..

--
Irokez

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)

linka do zrzutu obrazu
http://img855.imageshack.us/img855/6383/58361152.jpg

--
Irokez

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)
Hello Irokez,

Nic nie rozumiem - nie widze żadnego sterowania fazowego. Strzępienia
sinusoidy wynikają z zakłóceń na znacznie niższych częstotliwościach -
usiłujesz oglądać słonia przez teleskop z odległosci 1m. Krótko: nie
ta skala. nie ten zakres.

Filtrowanie składowych powyżej 100kHz nie powinno stanowić
najmniejszego problemu. Gorzej z harmonicznymi 50Hz, które strzępią
wykres :(

 RoMan
Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)

Ok, to pooglądam niżej w połowie tygodnia.
Podepnę się jeszcze za tyrystorami, zobaczę co tam widać.Niby ustawia się
pracę (czas) w cyklach co sugeruje że puszcza pełne połówki, ale nie jestem
tego pewien.
Kilka sztuk zgrzewarek na tych samych fazach się zakłóca jak w tym samym
czasie zgrzewają, trzeba przepinać zasilanie. Szukam przyczyny.
Są momenty, że te zakłócenia są znacznie większe, ale nie udało mi się
printscreenem tego złapać, wtedy zmierzony prąd zgrzewania jest za mały
(przed trafem mierzy, trafo 50Hz).

--
Irokez

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)
Hello Irokez,

Byłoby to dziwne, bo sterowanie grupowe jest stosowane przy obciążeniu
czysto rezystancyjnym. Włącznik grupowy przed transformatorem to
ryzyko wysycania rdzenia przy każdym starcie - transformatory
obciążone rezystancyjnie i indukcyjnie najlepiej startować w szczytach
i zatrzymywać w zerach, obciążone pojemnościowo - startować na zboczach
opadających.

Ale zakłócaja się na pewno w momentach włączenia - zapewne
przeszkadzają spadki napięcia.

 RoMan
Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)

Ja tu widzę przepięcia komutacyjne od tyrystorów, to się da ugłas
kać w
pewnym stopniu za pomocą filtra RC podpiętego do 3 faz poprzez diodowy
mostek prostowniczy. Ale na cuda bym nie liczył, taka to uroda
przekształtników :>

L.

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)
 150kHz i

A to nie przypadkiem zrzut z małej wykrajarki AMADA?

Goście zrobili bez akumulatora (w sensie koła zamachowego - tylko na

samym dużym serwie) napęd głowicy. Zupełnie debilne rozwiązanie
 od
strony zasilnia, za to genialne od strony możliwości.
Maszyna ślicznie szarpie siecią, zupełnie jak u Ciebie.

Jeżeli chcesz coś sensownego zobaczyć, to podłącz sondę prą
dową (wiem,
drogo i niełatwo).

Miłego.
Irek.N.

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)
dową (wiem,

Hę? Niby dlaczego drogo i niełatwo?

L.

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)
ądową (wiem,

Ponieważ (strzelam) 99% osób korzystających z oscyloskopu takowej n
ie
posiada, a zakup porządnej sondy wysokoprądowej jest zazwyczaj poza
zasięgiem, a już na pewno bez sensu dla jednego pomiaru - trzeba
pożyczyć, tylko gdzie?.
Skoro czytam o 100kVA, to kable będą grube, dostęp w maszynie moż
e być
trudny (strasznie osłaniają wszystko - jeżeli maszyna nowa). Przy
grzebaniu w bebechach maszyny dobrze mieć okulary na nosie :)

Miałem podobny przypadek. Przyjechała energetyka z miernikiem jakoś
ci i
palnęli, że harmonicznych dużo (bliskich). Okazało się, że ma
szyna
pobiera około 10A w czasie pracy, ale w chwilami potrafi pobrać ponad

170A. Pobór chwilowy, ale kilka razy na sekundę. Tak szarpało
oświetleniem, że oczy bolały.
Miernik nic im nie wykazał... zastanawiające trochę.

Miłego.
Irek.N.
ps. można się ratować bocznikiem/przekładnikiem - jak kto woli

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)
ie

Ja się spotkałem z tanimi sondami w kształcie linki rowerowej,
zapinasz dookoła kabla i gotowe :]
Zresztą zakłócenia tego typu można też śledzić za pomocą po
miarów
napięcia bezpośrednio z zasilania lub poprzez przekładnik napięciow
(o ile oscyloskop nie wyrabia na wejściu). A zakładam że skoro ktoś
bawi się w diagnostykę takich maszyn to jakiś tam sprzęt posiada ;)

L.

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)
Hello Lisciasty,

Cewka/pas Rogowskiego. Dość drogie ustrojstwo, wymagające kompensacji
częstotliwościowej :(

Ale tu jest problem prądu pobieranego a nie napięcia.

 RoMan
Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)

Prądu? Komutacja tyrystorów powoduje syf na napięciu, prąd stały
nie
ma zakłóceń. Nie widzę sensu w pomiarze prądu w tym przypadku, a
jedynie dodanie indywidualnych filtrów RC na każdy tyrystor i jednego
zbiorczego trójfazowego z prostownikiem (o ile jest na to kasa).

L.

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)

Takie coś
http://www.ser-online.de/start/index2.htm

--
Irokez

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)

Sorki, link się wkleił nie bezpośredni
http://www.ser-online.de/schweissen/mega1.htm

Sprzętu jakiegoś extra nie mam, jest problem i nie za bardzo wiadomo
dlaczego.
Dysponuję oscyloskopem na USB
http://www.tiepie.com/en/products/Oscilloscopes/Handyscope_HS3 100Ms/s
Dostało mi się do przeanalizowania co się dzieje i dumam w czym problem,
przecież do każdego urządzenia nie będzie się ciągneło osobnej niezależnej
linii zasilającej.

--
Irokez

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)
Wiesz, nie wiem co u Ciebie szwankuje, ale miałem taki przypadek.

Bardzo duża hala produkcyjna z mnóstwem przedziwnych maszyn. W jednym

miejscu maszyna z moim sterowaniem (mniejsze moce i raczej silnik niż
zwora, ale też tyrystory to napędzały).
Zawsze w weekend były jajca z maszyną - coś po zasilaniu łaziło
wyzwalało tyrystory powodując szarpania silnikami (podczas pracy, na

postoju cisza).

Pomogło zadławienie zasilania - kawał zwojnicy na rdzeniu, nawet ni
wiem jakie toto parametry miało (zrobiłem na próbę i aż mnie za
skoczyło
skutecznością).

Może w zakładzie w którym twoją używają znajdzie się jakiś
 większy (w
sensie prądów) dławik, najlepiej dwa. Może z maszyny z większym
i serwami
pożyczyć na próbę takowy?

Wiesz, ciężko tak na odległość wyrokować.

Miłego.
Irek.N.

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)

Nie mam z czego pożyczać, bo nigdzie takowych dławików nie mam.
Gdzie ja takiego wielkiego ferryta znajdę ;)

Wiem  że ciężko, takich problemów energetycznych nigdy nie miałem do
rozgryzania a temat mi wrzucili więc na początkem fajnie by było wiedzieć
jak szukać i gdzie się skupić.
Jutro będę mógł się podłączyć i dalej pobawić w pomiary.
Podłączę się też pod sondę prądową i zobaczę co z niej idzie do sterownika.

Nawzajem.

--
Irokez

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)

Szperam za tymi filtrami na tyrystory, jak co znajdę to dam znać :>
Jutro wrzucę schemat filtra trójfazowego, tylko jak go policzyć na
odległość to nie wiem :>

L.

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)
Tutaj masz filtr stosowany w przypadku sterowanego prostownika
sześciopulsowego:

http://lisciasty.firehost.pl/filtr.jpg

Rezystory R1-R4 od 2,5k do 5k omów, rezystor RV jakieś 5 omów (tyle
żeby prąd za duży nie hulał).  Oporniki jakieś mocne, tzn. ze 100
-200W
by się zdało aby nie spłonęły :] Kondziory jakieś 20-50 uF, nal
eży
pamiętać że piki napięciowe mogą sięgnąć 2,5x napięcia zn
amionowego
przemiennego, toteż trzeba dobrać odpowiednio wysoko. Mostek
prostowniczy to jakiś zwykły mały trójfazowy diodowy, do tego
bezpieczniki topikowe na wszelki słuczaj.
Jak to dokładnie dobrać to nie wiem bo nie wiem jakie tam masz
parametry tego złomu :]

Tutaj badziewiasty zrzut z badziewiastego oscyloskopu:

http://lisciasty.firehost.pl/prostownik.jpg

Czerwone to jedna faza zasilania AC, zielone to impulsy odpalania
tyrystora (główny i zapasowy), różowe to napięcie DC.
Na czerwonym widać przepięcia komutacyjne, niestety ten złom nie
pokazuje tego dobrze bo one są w rzeczywistości bardziej agresywne.
Może uda mi się znaleźć coś lepszego.

Co do filtrów stosowanych bezpośrednio na każdy tyrystor to wiem tylk
tyle że są, usiłuję coś znaleźć konkretniejszego ;)

L.

Re: Sterowanie fazowe - filtr (400V, 100kVA)

Pomiar na przekładniku prądowym tego, co idzie do sterownika (current
transformer 250A, nie pamiętam jakie przełożenie)
http://img825.imageshack.us/img825/8481/78485673.jpg
Jak widać zgrzewanie to taka paczka impulsów.
Po przybliżeniu raz to wyglądało tak:
http://img202.imageshack.us/img202/3574/52528225.jpg
a raz tak, nie wiem czemu
http://img46.imageshack.us/img46/6483/20085736.jpg

W sieci co się dzieje za radą, pasmo do 1kHz
http://img221.imageshack.us/img221/9425/91136848.jpg

Tylko tutaj już mi czas odświerzania straasznie duży się robi na tymn
śmiesznym oscylku na USB a rozdzielczości za dużej jak widać i tak nie ma.

Prostownika dać nie mogę bo trafo przestanie działać, jest kostka z
tyrystorami w dwa kierunki chłodzona wodą, na niej wejście, wyjście i
wyzwalania dwa.
Też za bardzo nie ma jak szaleć.
Chyba już tak kurcze musi być i tyle.

--