Sterowanie diody pojemnościowej z przetwornika CA

Zastanawia mnie, czysto teoretycznie, który układ jest dokładniejszy ?
Dioda pojemnościowa sterowana z potencjometru wieloobrotowego czy taka sama
dioda sterowana z jakiegos przetwornika CA 16 bit np. Czy za pomocą
potencjometru 10-cio obrotowego można uzyskać 65 "kilo" niepowtarzalnych
wartości napięcia ? Teoretycznie niby powinno dac się uzyskac nieskończoną
liczbę kroków ale jak wiemy rzeczywistość troche odbiega od teorii.
Ostatnio pokręciłem sobie takim potencjometrem i czułem że suwak nie
przesuwał się idalnie płynnie ale wykazywał tendencje do takiego mikro skoku
dlatego nasuneła mi się myśl o przetworniku CA.
Układ do strojenia VFO odbiornika KF, jakby ktoś pytał.

Pozdrawiam Gejzero.

Re: Sterowanie diody pojemnościowej z przetwornika CA

Bo jakbys rozkrecil to bys tam znalazl gruby drut izolowany
owiniety cienkim drutem oporowym.
I z tego grubego jest zwinieta spirala [helisa], wiec co najwyzej
mozna sie o jeden zwoj cienkiego przelaczyc.

Oczywiscie mowa o starej daty - nowsze maja po prostu przekladnie,
co niekoniecznie podnosci rozdzielczosc i dokladnosc.

Kierunek myslenia jak najbardziej sluszny, ale czy nie lepiej
pomyslec dalej - PLL, DDS ?

J.

Re: Sterowanie diody pojemnościowej z przetwornika CA

Wiem że lepiej odrazu DDS ale w szufladzie leżą MAX541 i MAX542 i korci mnie
tym się pobawić :)

Pozdrawiam

Gejzero
sq3ogx

Re: Sterowanie diody pojemnościowej z przetwornika CA

IMO - sa do tego bardziej odpowiednie zastosowania, niz to o ktorym
myslisz :-)
Np. dorobic interfejs USB/PCI i pobawic sie w odsluchy porownawcze
z karta muzyczna, ktora moze na 1bicie symulowana jest :-)

No chyba ze ... VFO o niskim szumie fazowym ?

J.

Re: Sterowanie diody pojemnościowej z przetwornika CA

Możesz troszke rozwinąć temat ? zastosowania czego - przetworników cyfrowo
analogowych ?

Odsłuchy porównawcze ?

Mnie tylko ciekawi jaką "rozdzielczość" można uzyskać z potencjometru 10-cio
obrotowego i czy jest ona porównywalna do 16-to bitowego przetwornika.

Pozdrawiam

Gejzero
sq3ogx

Re: Sterowanie diody pojemnoœciowej z przetwornika CA

Tak jest. Takich ktore sie marnuja w szufladzie :-)

Z karta w komputerze, ktora nie wiadomo jak realizowana :-)

Tak jak pisalem - starej daty to raczej wybieraki, i tych stopni nie
ma tam az tak duzo. tzn pare tysiecy - pokretla z licznikiem do 999
robili.

Te nowe z krotka sciezka i przekladnia to sam jestem ciekaw - ale IMO
trzeba precyzyjnego napedu zeby uzyskac pozycje ktora sie chce
dokladnie.

W sumie to nie trzeba do tego VFO - wystarczy woltomierz, a moze nawet
omomierz :-)
Hm - az wycianalem zwykly potencjometr .. no jest klopot recznie
ustawic ile sie chce - o ~0.5% przestawic latwo, dokladniej juz nie ..