sterowanie 12V w aucie

Jest urządzenie wyzwalane zwarciem wejścia do masy.

Potrzeba mi sterować 12V z auta - w sensie podaję 12V (choć w aucie to 12V
to pewnie może być od kilku do kilkunastu V), coś zwiera mi owo wejście do
masy. Zastosowanie w aucie więc chodzi o coś solidnego, niepsującego się,
rozsądnego (po zamontowaniu dostęp będzie trudny). Sygnał wyzwalający będzie
czasami aktywny po kilka godzin ciągle.

Jaki układ najlepiej zastosować przy takich wymaganiach? Jakiś przekaźnik po
prostu?

--
Arek

Re: sterowanie 12V w aucie

Ok, ile zjada na tym wejściu pradu ?

Jesli niewiele to:

a) elektryk wybierze przekaźnik

b) elektronik wybierze tranzystor z rezystorem.

Punkt a) zje troche pradu akumulatora, punkt b) pomijalnie mało.

Osobiście zrobił bym to na tranzystorze żeby większośc elektryków
samochodowych dostala zawału serca na widok takich futurystycznych
technologii ;)

Re: sterowanie 12V w aucie

Tyle co nic, zdaje się to we układu cyfrowego więc pewnie jak w mA wejdziemy
to te mA to będzie już gigantycznie dużo.

Jaki tranzystor wybrać do pracy w warunkach auta (akurat to będzie wewnątrz
auta ale zimą nadal będzie zimno, a latem z 50 stopni jak się nagrzeje
pewnie dało by się uzyskać) ? Szkoda, że nie ma takich gotowców w
odpowiedniej obudowie do stosowania w aucie hehe ;-)

--
Arek, arekmx|gazeta.pl

Re: sterowanie 12V w aucie

Rzecz w tym że nie są to setki mA. A to już dobrze.

Pierwszy lepszy ? BC547 pracuje od -60 do +150 w/g danych katalogowych.

a) To zbyt innowacyjne

b) Przekaźnik tez trzeba jakoś zabezpieczyć przed wilgocią.

Re: sterowanie 12V w aucie

mogę wykonać

200zł :)

Jakiś wypasiony przekaźnik np Omrona zastosuj co mało
prądu źre. Przewody przyklej klejem na ciepło żeby nie
ułamały się nóżki od wibracji.

--
mariusz

Re: sterowanie 12V w aucie
Oidp to te przekaźniki koło 0,2..0,5W wciągają. Jest to mało, ale setki
razy więcej niż tranzystor.

Re: sterowanie 12V w aucie

Zalezy jaki tranzystor i czym ma sterowac.
Jesli ma np przelaczac 1A, to wypadaloby wpuscic w bramke 10-20mA.
a to juz 0.12-0.24W straty na oporniku.

Mozna uzyc mosfeta .. i stosownych zabezpieczen, zeby go za czesto nie
wymieniac :-)

J.

Re: sterowanie 12V w aucie

To pojechałeś ;-))

Hehe, to jakieś petardy jeśli chodzi o prąd na wyjściu oraz gigantyczne
gabarytowo.

W każdym razie wiem już, że wejście sterujące owego urządzenia to katoda
diody transoptora.

Układ będzie wewnątrz kabiny.

Dam jakiś tranzystor i wystarczy.

--
Arek, arekmx|gazeta.pl

Re: sterowanie 12V w aucie

całodzienna praca przekaźnika to jak jedno odpalenie silnika

jak Ci dekiel odskoczy w tym tranzystorze to szybko dasz przekaźnik ;D

--
mariusz

Re: sterowanie 12V w aucie

Tak czy owak gabaryty tego przekaźnika to kosmos. Niewiele brakuje by było
większe niż całe urządzenie wraz z obudową. Coś małego potrzebne jeśli już,
okolice 1cm x 2cm itd.

--
Arek, arekmx|gazeta.pl

Re: sterowanie 12V w aucie

a alektronik, ktry jakieś doświadczenie z autami ma, weźmie transoptor.
--
Marek Lewandowski

Re: sterowanie 12V w aucie

Jak na razie to w autach zadnego transoptora nie ma, widac ich
konstruktorzy sa niedoswiadczeni.

Ale w sumie taki transoptor to dobra rada ..

J.

Re: sterowanie 12V w aucie

Choć zapewne nie będzie w stanie tego sensownie uzasadnić.

Re: sterowanie 12V w aucie

Ależ bardzo prosta sprawa: jak każde urządzenie montowane z trzeciej
ręki powinno być odporne na problemy wynikające z pomyłek w okablowaniu,
czytaj: powinno przeżyć dowolne podłączenie do zasilania dowolnych
przewodów. Przy okazji uniknięcie wprowadzania pętli masy przy
nieprzemyślanym okablowaniu jest tylko zaletą.

Zrób układ wejściowy odpodny na zakłócenia na potencjale masy między
sterowaniem a odbiornikiem na tranzystorze, zrób na opto i zobacz, co
wyjdzie prostsze układowo.

--
Marek Lewandowski

Re: sterowanie 12V w aucie

Dioda w transoptorze przeżyje odwrotne 12V ? Bo ta w CNY17 chyba nie
(przynajniej w/g pdf ;)

Ludzie zazwyczaj nie robia instalacji na nowo. Raczej do niej coś
dokładają. Samochód to nie sprzęt audio żeby duperele były az tak
istotne. Przecież mase i +12 V i tak pociagnie. Więc nie rozumiem
dlaczego będzie mniej pętli masy dla transoptora. Masz jakis patent na
_nie_ podpinanie zasilania doiwolnego odbiornika w samochodzie pod GND i
+12V? Transoptor "odizoluje" tylko przewód sygnałowy. Ja się pytam po co?

Zastanawiam się czy zakłucenia wprowadzane przez kłapiacy przekaźnik nie
są o eniony większe. Szczególnie jak to jakaś duperela dla której
subwoofer w maluchu dający skoki 1V na zasilaniu kompletnie nie ma
znaczenia.

Re: sterowanie 12V w aucie

powinna wytrzymac, a z odpowiednim rezystorem to przezyje nawet
dlugotrwale przebicie - sam tu kiedys pisalem o eksperymencie - led
podlaczony pod 220 AC. Przez stosowny opornik. Swieci i swieci i nawet
sie nie grzeje.

Marek zapomina ze to tylko samochod - mozna uniknac petli mas nie
robiac ich. Po prostu wejscie jednodrutowe. ustalic prog przelaczania
na 5V i nie ma klopotow. A nawet i na 1V nic sie nie psuje, tylko np
niepotrzebnie wlacza przy rozruchu :-)

Ale w sumie transoptor to dobry pomysl.

J.

Re: sterowanie 12V w aucie

Zupełnie na marginesie: jako ciekawski nastolatek tez robiłem takie
doświadczenie z polskimi diodami fi 5 (oznaczenia nie pamietam).
Wyglądało to tak: dioda owszem swieciła pod 220+kondensator+rezystor.
ALE. Po wyjeciu i wsadzeniu w układ zasilany normalnym prądem stałym
świeciła kilkukrotnie słabiej niz dioda nie poddawana tak duzym
napięciom wstecznym[1]. Sprawdziłem niechcący na kilku sztukach i tak
sie to kończylo - coś sie w niej psuło i nie świeciła juz tak jasno jak
powinna. Być może współczesne diody tak nie mają.

Ale czemu :) ?

[1] A wiem to dlatego ze jak juz zmądrzałem to wsadzenie normalnej diody
prostowniczej przeciwsobnie powodowało że nie psuły się. Więc wine
ponosilo napięcie wsteczne.

Re: sterowanie 12V w aucie

Oczywiście, że przeżyje, byle nie popłynęło za dużo prądu.
A wystarczy jej antyrównolegle podpiąć drugą diodę i przeżyje nawet bez
robienia łaski.

I dokładnie to jest problemem.

Powiadasz? Jak dokładałem wejście audio do mojej podówczas
dwunastoletniej Lancii, to się okazało, że masa radia i masa gniazda
zapalniczki były tak różnymi tematami, że skończyło się na izolowanej
przetwornicy 12V/12V.

A kto gdzie napisał, że masa zasilania sterowanego urządzenia jest
tożsama z masą sterownika?

Odizoluje również masę. Pytanie "po co" zaliczam pod hasło "różnica
między teorią a praktyką".

? A co ma piernik do wiatraka?
Jak skacząca masa (może być masa sterownika, załóżmy, że sterowane
urządzenie jest nowo i porządnie podłączone) będzie powodować zatykanie
i odtykanie tranzystora, a tym samym kłapanie zasilaniem, to chyba
użyszkodnik się wkurzy, nie? I co, ma okablować samochód na nowo?

--
Marek Lewandowski

Re: sterowanie 12V w aucie

A więc masz:

a) transoptor
b) zabezpiecznie transoptora w postaci diody
c) rezystor ograniczający prąd diody
d) rezystor podciągajacy tranzystor transoptora po drugiej stronie

Uuuu ;) Nie dziwota że elektrycy biora przekaźnik.

A kto powiedział że nie? Nie ma co wróżyć z fusów.

Poszukać zaśniedziałej śruby masy. Wbrew pozorom to bardzo czesta
usterka w prawie kazdym samochodzie.

Miałem okazję mierzyć róznicę osobiscie w potencjale masy w Lanosie i
Lagunie II (aby wyeliminować problem zaśniedziałej śruby). Różnice nie
przekraczały 30mV mierzone w odległych punktach samochodu. To jednak
solidny kawałek przewodnika.

Site Timeline