Stabilność pomiaru częstotliwości w DF6911 z NDN

Witajcie

Kiedyś sobie kupiłem w NDN taki kombajn: DF6911 zawierający między innymi częstotliwościomierz do 2,4GHz. Teraz potrzebujęgo intensywnie używać, ale okazuje się że szacunkowy błąd wskazań przy częstotliwości 433MHz to ok. 8kHz (~18ppm). Na domiar złego pomiar znacznie płynie w czasie. Potrzebował bym dokładności przynajmniej 100Hz, choćby była osiągalna po godzinie wygrzewania.

Zdjąłem obudowę i pierwsze co zauważyłem to w środku jest mocno ciepło (40-50°C) - to jest pewnie przyczyna płynięcia w czasie. Jako źródło częstotliwości jest użyty VCXO 10MHz w obudowie DIL14, dokładne opis elementu to: "VCXO-C5-5" i "10.000 MHz". Do nóżek jest podłączony potencjometr wieloobrotowy 10k. Daje się tym regulować wskazania pomiaru. Będę próbował go wygrzać i później skalibrować korzystając ze wzorca częstotliwości. Akurat jutro jadę do pewnej instytucji posiadającej taki wzorzec, ale jednorazowa kalibracja to może być mało - nie wiem czy będę miał czas odpowiednio wygrzać sprzęt a regulacja na zimnym to wiadomo co... Zresztą samo otwarcie obudowy szybko go wychłodzi a w laboratoriach chyba mają stabilizowaną temepraturę +25°C.

Zastanawiam się co z tym zrobić może wstawić lepszy generator... Czy znacie źródło zaopatrzenia w generatory VCTCXO? A może samemu zrobić piecyk ze stabilizacją temperatury i grzać metalową obudowę generatora? Jako czujnik użyję pewnie LM35 w metalowej obudowie i przylutuję do do puszki generatora, natomiast zastanawiam się co dać jako grzałkę tak aby była mała (jest bardzo mało miejsca ze wzgledu na ekran) i miała dobry kontakt z blachą. Może przylutowany, blaszany tranzystor? Albo opornik THT przyklejony na żywicę epoksydową? (boję się że w wyższej temperaturze zmięknie i odpłynie).

Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski

Piotr "PitLab" Laskowski pisze:

[...]

Z dowolnego OEM'owego odbiornika GPS uzyskasz bardzo stabilny wzorzec częstotliwości. Pętla PLL w takim odbiorniku jest synchronizowana z zegarami rubinowym i cezowym satelitów.

Reply to
Adam Dybkowski

Właśnie miałem się dopytać o domowy wzorzec :-) Mam znanego na grupie Axioma z Allegro. Poza tym że kiedyś stwierdziłem oscyloskopem że wysyła coś RS-em jeszcze nie miałem okazji bawić się wiecej. Gdzie szukać tego sygnału. Czy to jest 1Hz?

Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski

Adam Dybkowski pisze:

Jak to jest, w odbiorniku wewnętrzna pętla synchronizowana jest z 1 PPS czy do sygnału o większej częstotliwości?

Reply to
Filip Ozimek

Użytkownik "Adam Dybkowski" snipped-for-privacy@45wp.pl napisał w wiadomości news:fseeue$8bd$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

~~~~~~~~~~~~~~~~

Wzorce rubidowe a nie rubinowe.

Ja osobiście polecałbym jakiś OCXO albo najzwyklejszy DS32KHz (Maxim) jeśli

2 ppm stabilności wystarczy. Chociaż 100 Hz przy 433 MHz to około 0.2 ppm więc raczej OCXO. Ewentualnie jakiś "tani" wzorzec cezowy jeśli chcesz mieć pewność, że po kilku miesiącach pracy sygnał "wzorca" przesunie Ci się o 5ppm co da przesunięcie o jakieś 2 kHz. Chyba najszybszym sposobem będzie jakieś OCXO. Na Allegro czasem pojawiają się OCXO.

Ja do badań zaopatrzyłem się w używany wzorzec rubidowy :-)

Pozdrawiam

JG

Reply to
JG

Użytkownik "Piotr "PitLab" Laskowski" snipped-for-privacy@pulapka.wp.pl> napisał w wiadomości news:fse6ju$91v$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Na ebay jest teraz wzorzec rubidowy w Anglii co prawda jego cena teraz to około 300 PLN+przesyłka, ale chyba warto się zastanowić.

Pozdrawiam

JG

Reply to
JG

Naszukałem się, ale znalazłem :-)

Poza tym własnie udało mi się podłączyć wzorzec GPSowy. Pokazuje 1.0000059 Hz. Nie mogłem znaleźć tego sygnału 1PPS a okazuje się że trzeba poczekać kilka minut zanim się pojawi (antena zewnętrzna, leżąca na parapecie).

Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski

Użytkownik "Adam Dybkowski" snipped-for-privacy@45wp.pl napisał w wiadomości news:fseeue$8bd$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

Nie z dowolnego :) Testowałem m.in. jakiś OEM Evermore'a z PPS-em i niestety jedyne co można było powiedzieć o tym sygnale, to że pojawiał się mniej więcej co sekundę, synchronizacji nie trzymał żadnej, po wielkich bólach udało mi się dogrzebać do informacji, że prawdopodobnie ten model ma jakieś niekompletne firmware (generalnie wszystkie Evermory które testowałem były chyba programowane przez jakiegoś nawalonego Chińczyka), co nie przeszkadza dostawcy nadal sprzedawać go jako "posiadający wyjście PPS".

e.

Reply to
entroper

Filip Ozimek pisze:

1PPS to jest tylko "dla ludu" wyprowadzone na zewnątrz, już po podzieleniu wyższej częstotliwości, synchronizowanej z satelitami.
Reply to
Adam Dybkowski

Witam A co z 'krajową częstotliwością wzorcową'? Nie wystarczy? Dla przypomnienia nadajnik I programu radia - 225kHz

Reply to
EM

A jak to można podać na częstotliwościomierz? Sama fala radiowa ma minimalną energię. Trzeba to wyodrębnić z eteru i wzmocnić, tylko jak? Znalazłem w sieci przykłady odbiorników sygnału DCF a jak jest z programem

1?
Reply to
Piotr "PitLab" Laskowski

Użytkownik Piotr "PitLab" Laskowski napisał:

Odbiornik z bezpośrednim wzmocnieniem, ogranicznik amplitudy i można wpuszczać w częstościomiarkę.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk