Stabilność częstotliwości sieci

Czołem.

Goglownica chyba mnie dziś nie lubi;  swego czasu poruszałem ten wątek i
wrócić do niego nie mogę. Konkretnie interesuje mnie deklarowana przez
energetykę maksymalna odchyłka częstotliwości sieciowej. Ktoś poratuje ?

--
P. Jankisz
Re: Stabilnoœć częstotliwoœci sieci

A patrzyles na www.pse-operator.pl

Kiedys chyba tam znalazlem dane historyczne.

Bo z dugiej strony, jak sie zastanowic .. to "energetyka" zapewne juz
nic nie deklaruje, no moze +/- 1Hz.

Kto ma deklarowac, jesli kupujesz od firmy A, laczy firma B, a
dostarczaja firmy C, D, E ... i w razie czego chyba nawet nie bardzo
wiadomo kto zawinil :-)

J.

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

E no przecież to jakiś centralny system reguluje. Dawniej można było w
niedzielę zobaczyć 51Hz z hakiem, a w powszedni dzień wieczorem 48 nawet
- teraz z tym jest lepiej, bo urządzenia nowsze, łączność lepsza itp.

Mirek.

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci
mam na UPSie GE 60kW pomiar częstotliwości
i takie pływanie 49-50-51 jest normalne

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

pozostaje pytanie, na ile dokB3%adny jest ten pomiar.
W DE zegar idB1%cy w oparciu o sieE6% potrafi iB6%E6 +/-15s na dobEA% i na=
 rok.
Czytaj: co gubi jednego dnia to podciB1%ga drugiego i B6%rednio idzie
praktycznie idealnie.
ZTCW to PL jest spiEA%ta z tzw. zachodem, czyli powyBF%sze powinno siEA%
zgadzaE6% i dla PL.
Marek

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

Ale to jest plywanie od 49.0 do 51.0, czy po prostu mierzy dwie
cyfry, i nawet jak sie poda 50.00000 Hz to pokaze na przemian
49/50/51 w zaleznosci jak mu cos zaszumi ?
W dodatku mierzone kwarcem ktory z uwagi na charakter pracy sam ma
wahania 100ppm ..

Smiem twierdzic ze obecnie siec dlugoterminowo dziala bardzo
dokladnie, a krotkoterminowo az takie wahania sie chyba nie
zdazaja.

J.

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

W dyskusji jeszcze nie podano "wskaźnika częstotliwości on-line":
http://www.swissgrid.ch/power_market/grid_operation/frequency /

Obok częstotliwości podawany jest skumulowany błąd w sekundach.
Swego czasu sprawdzałem zgodność tego co jest w gniazdu ze wskazami ze
"wskaźnika on-line" i się b. ładnie zgadzało.

Nie wiem do ilu sekund może dochodzić "błąd skumulowany", ale na stronie
widziałem już wartości rzędu 40 sekund. Nigdzie nie znalazłem deklaracji
odchyłki maksymalnej "błędu skumulowanego" dla sieci UCTE.
Znalazłem jedynie dla sieci w Tasmanii i tam deklarowano "skumulowany
błąd" to max. 30 sekund.

Żeby jeszcze było wiadomo kiedy, mniej więcej przynajmniej, błąd schodzi
do zera, to można by kwarce kalibrować...
... ale bez tej wiedzy + zaniki napięć to niezbyt użyteczny wzorzec.

pzdr
mk

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

Trzeba mi nie więcej jak +/-0.5 Hz, ale w przeciągu 15 minut.

--
P. Jankisz
Re: Stabilno?ćczęstotliwo?ci sieci

Re: Stabilno?ćczęstotliwo?ci sieci

Tylko sinusoida kwadratowa.

--
P. Jankisz
Re: Stabilno?ćczęstotliwo?ci sieci

stabilność

To wpływ towarzystwa ;)

Linear ma w ofercie generator z dość dobrą stabilnością i tolerancją początkową
LTC6930. Ciekawe jest to, że uzyskują to z jednej struktury monolitycznej
(nie ma żadnych elementów do ustalania częstotliwości). Powinien mieć istotnie
lepszą niezawodność niż oscylator kwarcowy.

Jest wersja 5MHz  - trzeba dzielniki i filtr, żeby sinus 50Hz wyciągnąć.
Nadmiernie proste nie będzie.

--
Pozdrawiam!
Jarosław Szynal

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

No to IMO mozesz przyjac ze tyle ma.

Do jest strasznie duzy system i tak szybko czestotliwosci nie zmienia.

J.

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

Że przyjąć mogę to wiem. Na wypadek upierdliwego auditora lepiej mieć
jakiś papier. Monitorować też nie problem, ale nie chcę sobie roboty
komplikować z tak błahego powodu.

--
P. Jankisz
Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

Nie wiem co za maszyneria, ale jesli _na_pewno_ ma byc tych 50Hz,
to wstaw generator kwarcowy, albo ustaw jakis czestosciomierz
wpiety do gniazdka i niech ktos ma napisane ze ma sprawdzac [ha -
jak czesto ?]

Bo jak raz na 10 lat energetyce cos padnie i jednak zejdzie ponizej
49.5 Hz ?
P.S. Kwarc tez moze pasc.

J.

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

50 Hz +/- 1%, kwarc to już armata na muchy.

Tego właśnie wolałbym uniknąć, bo miernik który mógłby być do tego użyty
i tak ma sporo innej roboty.

A to już mnie jako usera nie interesuje. Z grubsza wiadomo jak często
producent zaleca kalibrację.

--
P. Jankisz
Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

Czy ja sie dobrze domyslam ze potrzebujesz wzorca do kalibracji
czestosciomierza ?

Bo juz sie zastanawialem ze moze potrzebujesz do czegos stabilne
50Hz, np do zapewnienia dlugosci czasu wygrzewania a piec ma timer
z sieci .. bo wtedy trzeba by siec sprawdzac chyba czesciej, albo
miec na papierze ze nie mniej niz 0.02Hz/minute ..

J.

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

Nie. Muszę zorganizować pewien proces pomiarowy. Częstotliwość, napięcie
zasilania i parę innych dupereli jest traktowane jak warunki
środowiskowe i *w zasadzie* wypadało by je monitorować, ale to
niepotrzebnie komplikuje całą zabawę.

Ale fakt, dobrze pamiętasz: poprzednio zależało mi aby mały silniczek
synchroniczny z przekładnią zasilany z przemysłowych 50 Hz obracał
pewien wałek w ściśle powtarzalnym okresie czasu i to prymitywne
rozwiązanie sprawdziło się w praktyce.

--
P. Jankisz
Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

IMHO to zobacz w specyfikacje sprzetu albo kup taki ktory bedzie mial
napisane ze toleruje 40-100Hz na zasilaniu :-)

A przy tym bym nie kombinowal tylko dokupil drugi czestosciomierz i
dopisal w instrukcji "upewnic sie ze czestotliwosc jest w granicach
.."

J.

Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

Praktyka wykazuje że nie ma potrzeby. Mam nadzieję że auditora to
przekona :)

--
P. Jankisz
Re: Stabilno?ć częstotliwo?ci sieci

No i tak by było! Jakiś czas temu wsiadłem im na głowę. A to spadki na
jednej fazie do 190V podczas gdy druga wisiała na 240V a to znowu jak cos
pogmyrali przy trafie to rosło do 260V. Za każdym razem słyszałem taki tekst
"Panie my wiemy jakie są dopuszczalne tolerancje, ale coż my możemy, gdy
sieć jest taka a nie inna. Zachciało sie panu mieszkac na obrzeżach miasta
no to pan ma"
Zjerzyłem się i napisałem pismo. Odpowiedzieli że muszę im to udowodnić na
podstawie pomiarów przyrządami w klasie jakimi oni dysponują. No dobra
Poprosiłem aby wobec tego ktos przyjechał do mnie i zmierzył tymi ich
cudownymi miernikami skoro mój fluke 279 im nie wystarczał. No i okazało się
że przez następny tydzień cos mieszali ostro w sieci. Mieliśmy dwa, trzy
razy w ciągu dnia dwu-trzygodzinne przerwy w dostawie ale w końcu się udało.
Teraz jest w miarę dobrze.
Parę miesięcy temu znowu poruszyłem w ZE temat, tym razem opłaty
przejściowej. NIKT absolutni NIKT nawet najwyższy pierdzący nie potrafił mi
wyjaśnić o co chodzi i za co to.  Przyszła taryfa od góry i trzeba ściągać
według niej. Tak powiedział.