Stabilizatory seri 78xx - jak podnieść napi

Witajcie Szukałem po necie ale ... Krótkie pytanko.

Mam stabilizator 7809 a potrzebuję napięcia 9,5 - 9,7V.

Jak podnieść napięcie ?

Czy dodać rezystor ?

1) >-----[ 7809 ]-----|--->

2) >-----[ 7809 ]--------->

| R? __________|_____________

Dzięki za podpowiedź

Pozdrówka L.

Reply to
Legato

Użytkownik Legato napisał:

Tak jak na rysunku 2) tylko zamiast rezystora dioda krzemowa katodą do masy.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Rysunek rozjechany. Daj diodę, mniej więcej tak:

2) >-----[ 7809 ]--------->

| v D - ___________|_____________

czyli do gnd stabilizatora anoda, do masy układu katoda.

Trzeba pamiętać o tym, że obudowa stabilizatora nie jest już na masie układu i pogorszą się właściwości stabilizacyjne.

Michał

Grzegorz Kurczyk pisze:

Dzięki za szybką odpowiedź. L.

Reply to
Legato

Michał Lankosz pisze:

Lepiej jest jeszcze diodę zewrzeć kondensatorkiem ~100nF (bo diody lubią szumieć, oraz "dosilić" ją opornikiem z wyjścia stabilizatora do diody (choćby z 10kOhm) - przy stałym prądzie i trochę większym niż sam upływ z stabilizatora - będzie stabilniej. Poza tym obowiązkowo przypominam o kondensatorach na wyjściu i wejściu

78xx (choćby 100nf) do masy.
Reply to
BartekK

Użytkownik "Legato" <yaber_no_spam snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:g76ig6$i8s$ snipped-for-privacy@nemesis.news.neostrada.pl...

A nie prościej wsadzić LM 317 i ustawić na nim potrzebne napięcie ? Koszt praktycznie ten sam .

Pzdr

Reply to
henry1

Jesteś pewny, że te kondensatorki do MASY układu?? Czy może do wyprowadzenia GND samego stabilizatora??! Jak ktoś da kondensator równolegle do diody, to w sumie żadna różnica (prawie żadna), ale bez tego kondensatora, to się mogą dziać cuda!! Decydująca tu będzie pojemność pasożytnicza diody... ja bym dał te kondensatory między wyjścia i GND stabilizatora, podobnie na wejściu :)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

... z wyjątkiem sytuacji, gdy 7809 jest w szufladzie, a po LM-a trzeba jechać 40 km, w dodatku będąc po kilku piwach.

Reply to
dziadek Ben

Użytkownik "dziadek Ben" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:g775pi$21h$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Eeee mówisz o sytuacjach ekstremalnych :-))) W szufladzie często leżą obok siebie. Pzdr

Reply to
henry1