Stabilizator scalony o malym poborze pradu

Witam.

Mam taki problem. Musze zbudowac uklad wykorzystujacy AVR - komunikacja szeregowa z PC. Uklad bedzie zasilany z RS232. Wiec max. uda mi sie z jego lini pociagnac z 20mA. Dlatego tez potrzebowalbym stabilizatora na 5 V, ktory sam z siebie nie zje mi za duzo pradu :) Szukalem, szukalem... ale jakos nic konkretnego nie znalalzlem :( Moze ktos z Was moglby mi poadc jakis model, ktory jest w miare dostepny na rynku i ma maly pobor pradu ??? Bede wdzieczny za wszelkie wskazowki.

Pozdrawiam

Michal

Reply to
Michal

LM317 do zapewnienia dobrej stabilności potrzebuje dzielnika na wyjściu przez który ma przepływać 5 mA - jednak trochę prądożerne.

Będę nudny do bólu: przetwornica. Koszt znikomy, sprawność duża, RSa nie obciąży.

Witam,

Dnia 16-06-04 (środa) o 14:43, 'Michal' napisał(a):

Teraz to już nie modne, bo lepiej wszystko jest kupić w scalakach, ale mimo wszystko polecam diodę Zenera, rezystor i tranzystor bipolarny (np. BC547, może być wszystko z SMD) - pobór prądu ~150uA, stabilność myślę wystarczająca. Do tego oczywiście kondensatory. :)

Reply to
Dykus

Witam

Moze MAX883 (pobor pradu ok 11uA)

Pozdrawiam Krzysiek

Reply to
Krzy$
16 Jun 2004 14:43:22 +0200, na pl.misc.elektronika, Michal napisał(a):

Przecież tego teraz od metra. LM2951 TL750L05 ICL7663

- to tylko pierwsze z brzegu z Seguro i Inter-chipa.

Tylko i tak trzeba posprawdzać - niektóre ( np. 2931 ) nie lubią zasilania RS ( to jednak przetwornica i coś tam może się wzbudzać ). A tak naprawdę - zobacz ile prądu maksymalnie bierze układ, dobierz szeregowy rezystor i wstaw równolegle zenera na 5v1 - taki układ chodzi u mnie z powodzeniem od kilku lat ( z konieczności - miał być właśnie 2931, który odmówił współpracy ;-)

Reply to
Jurek Szczesiul

Zrobisz taka ? Pobor pradu 5mA @ 12V.

^^^^ ^^^

Z 60 mW chcesz wycisnąć 100 mW? Aż takim cudotwórcą nie jestem. Przy tak małych mocach wychodzi mi sprawność rzędu 80% a nie 160% :-)

Ale już z 24V 6mA możnaby próbować. W końcu nie wszystkie linie na RSie są w tym samy stanie a diody są tanie ;-)

Ależ wiem. I dlatego, jak wampir, wpijam się w każdą linię i ssę tę energię :-)

Przetwornica ma pociagnac max 5mA. I na tyle wydajnie przetworzyc zeby po drugiej stronie uzyskac przy napieciu 5V prad wiekszy niz 5mA :-)

Chociaz kto wie, te maximowe kostki na mosfetach wygladaja ciekawie..

Zamów - zrobię. I mam nadzieję, że uda się trochę więcej wycisnąć niż postulowane przez Ciebie 42%

Szkoda MOSFETa na tak małą moc - więcej zeżre sterowanie niż ma mocy przetwornica. Trzebaby szukać jakiegoś małego MOSFETa o mikroskopijnej pojemności.

Seria 4000? przy żądanych 5 mA na wyjściu może być kłopot z uzyskaniem żądane przez Jarka sprawności.

Chwilowo nie mam zlecenia, jesli chcesz zrobic - to potraktuj inwestycyjnie :-)

te mosfety w tych kostkach juz sa. I one biora mala moc. W przeciwnym razie - sterowanie ci zezre wiecej :-)

Nie ma tak dobrze - zapłacisz za tą przetwornicę! ;-)

Jarku - pająk do LEDów ma ok 70% sprawności. Układ bez jakiejkolwiek optymalizacji, zrobiony na jednym tranzystorze z grupy wzmocnienia 16.

No przeciez nie pisze ze chcę za darmo. Sprobuj zrobic, bedziesz mial gotowe na sprzedaz dla potrzebujacych :-)

Ale nie bierze 5mA, tylko 500 :-)

Skąpiec z Ciebie - ja mam marnować czas i elementy a Ty nawet tych kilku PLN odżałować nie chcesz?

Bierze ok. 120 mA a nie 500. Poza tym - w tym układzie i przy tak niskim napięciu zasilania sprawność gwałtownie spada przy wzroście obciążenia...

Umówmy się w ten sposób - ja zrobię przetwornicę i Ci ją wyślę - sprawdzisz i jeśli spełni Twoje wymagania - zapłacisz. Jeśli nie spełni - będziesz miał części za darmo.