stabilizator

Pytanie odnosnie stabilizatorow

Na stronie

http://pl.wikipedia.org/wiki/Stabilizator_%28elektronika%29

pisza:

"Stabilizatory liniowe charakteryzujące się małą sprawnością
energetyczną, dochodzącą do 50%"

jakto, jesli Uwe = 12V i Uwy = 12V to sprawnosc bedzie 50%? myslalem ze
sprawnosc zalezy od roznicy napiec ... jesli napiecia sa takie same to
sprawnosc powinna byc 100%, niech mi ktos wytlumaczy jakim sposobem 50%?

Re: stabilizator

a tutaj pisza ze od 25 do 60%

http://www.elportal.pl/ea/stabilizatory.html

PS
mowa oczywiscie o stabilizatorach liniowych

Re: stabilizator

50% czy jakakolwiek liczba jest oczywiscie nieuzasadnione.
Chyba ze "małą sprawnością, dochodzącą do 100%" :-)

Inna bedzie mial sprawnosc jakis LDO na mosfecie pracujacy z
minimalnym spadkiem, inna np stabilizator robiacy 5V z 24.

J.

Re: stabilizator

orientujesz sie moze jakie sa maksymalne napiecia wejsciowe dla LDO dla
12V out?

da rade zrobic LDO 12V out z napieciami wejsciowymi na poziomie 12V-14V?

Re: stabilizator

No, nowoczesne mosfety maja bardzo male spadki, wiec mysle ze da.

J.

Re: stabilizator

Stabilizator liniowy wymaga większego napięcia na wejściu niż wyjściu.
Sprawność liczymy tak jak napisałeś różnica napięć wej-wyj * prąd i to są
straty plus prąd pobierany przez sam stabiliztor do działania.
Zwykły stabilizator potrzebuje około 3V wyższego napięcia na wejściu.
Gdy różnica napięć wej-wyj będzie mniejsza przestanie stabilizować.
W specjalnym wykonaniu produkuje się stabilizatory (LDO) mogące pracować
przy różnicy napięć wej-wyj 0,2-0,5V. Z reguły mają mniejszy prąd maksymalny
i same pobierają "dla siebie" większy prąd od zwykłych.
I teraz najważniejsze:
Jeżeli mamy zbudowany jakiś zasilacz na standardowym stabilizatorze
(Uwej-Uwyj około 3V) i zastąpimy go stabilizatorem LDO (około 0,2V) to
sprawność takiego zasilacza będzie identyczna (niezależnie od typu
stabilizatora)

--
Desoft

Re: stabilizator

a mam pytanie jeszcz, czego sie uzywa aby podniesc napiecie np z 10-11V
do 12V? obawiam sie ze gdy napiecie na akumulatorze spadnie do 10-11V
plyta mini-itx wylaczy sie, stad wlasnie moje pytanie, czym podwyzszac
napiecie, albo czy moje obawy sa sluszne?

Re: stabilizator

Z wywodu powyższego wynika raczej, że nie identyczna, a gorsza sprawność,
bo "same pobierają "dla siebie" większy prąd od zwykłych".
A poprawę sprawności uzyskamy odwijając kilka zwojów
z wtórnego uzwojenia transformatora.

Pozdrawiam
Feromon

Re: stabilizator

Zależy od charakteru tego napięcia na wejściu. Jeśli jest to akumulator to
można zrobić LDO na mosfecie "do miliwoltów" z maleńką przetwornica
pojemnościową do wysterowania bramki napięciem 20V. Ale jeśli jest to
transformator i prostownik z filterm to "miękkość" i tętnienia zawsze dadzą
dużą wartość napięcia strat dla stabilizatora.

Re: stabilizator

a co za problem dac wieksza liczbe kondensatorow i cewek? aby jeszcze
bardziej wygladzic napiecie?

Re: stabilizator
Hello William,

Po co przetwornica? Można użyć pMOSFETa.

Re: stabilizator

Normalnie pradwejsciowy 1A a wyjsciowy max 0.5A  a reszta w ogrzewanie .

Re: stabilizator

Nie żartuj sobie bo się może ktoś nie poznać na żartach.

Adam

Re: stabilizator
To pokażcie mi schematy ideowe takich stabilizatorów LDO na mosfetach , bo w
necie znalazłem zaledwie kilka., chodzi o prądy ok 20A.

Re: stabilizator

Ja zrobiłem na attiny to to było dosłownie kilka elementów: nMOS, 1uF
baza - gnd ładowany przez rezystor 10k za pomocą PWM. Wyjście
stabilizowane 10uF i dzielnik z niego do ADC. Jak pomiar spadał poniżej
pewnego progu to zwiększałem a jak wzrastał to zmniejszałem wypełnienie.

Powinno się też dać na komparatorze - dajesz jakieś scalone napięcie
odniesienia i dzielnik do niego dopasowany. Komparatorem ładujesz albo
rozładowujesz kondensator na bazie - tętnienia nie powinny być za duże.

Re: stabilizator

Głupoty piszą. Sprawność napięciowego stabilizatora liniowego jest od 0
do 100% (przedział obustronnie otwarty), co jasno wynika z podanej
zależności.
50% to maksymalna sprawność przy dopasowaniu energetycznym do mocy
dysponowanej źródła, czyli zupełnie co innego. Coś sie komuś
popieprzyło. Wiadomo - POLSKA Wikipedia... Na szczęście można edytować
(tylko po co?).

A. Grodecki

Re: stabilizator

Zeby byla lepsza. Nie jest przeciez taka zla.
No chyba ze proponujesz poprawiac i korzystac z angielskiej :-)

J.

Re: stabilizator

Już sam pomysł, że treści w różnych językach nie pokrywają się, jest jak
na mój gust chory.
Wikipedia jak każdy amatorski projekt wspierany jest przez entuzjastów i
wolontariuszy. A ja nie jestem entuzjasta ani wolontariuszem, ponieważ
entuzjazmem i wolontariatem nie wykarmię rodziny. Wolę zarabiać za swoją
pracę a za wiedzę płacić.
Projekty "open" to komunistyczna ściema w kapitalistycznym świecie.
Wielcy gracze ze sobą walczą, a naiwniacy na ich poletkach za darmo
odrabiają pańszczyznę pod postacią open project-ów

A. Grodecki

Re: stabilizator

Tu sie zgodze.

Na newsy piszesz. I czytasz. I nikt za to nie placi :-)

Jakos nie tak to odbieram.

J.

Re: stabilizator

Za każde pytanie na newsach odpłacam kilkoma radami lub wskazówkami a
potem znikam.
Czyli PŁACĘ swoim czasem i wiedzą :)

Każdy ma swoje przemyślenia.

A. Grodecki