stabilizator

Witam, Pytanie odnosnie stabilizatorow

Na stronie

pisza:

"Stabilizatory liniowe charakteryzujące się małą sprawnością energetyczną, dochodzącą do 50%"

jakto, jesli Uwe = 12V i Uwy = 12V to sprawnosc bedzie 50%? myslalem ze sprawnosc zalezy od roznicy napiec ... jesli napiecia sa takie same to sprawnosc powinna byc 100%, niech mi ktos wytlumaczy jakim sposobem 50%?

Reply to
pw

a tutaj pisza ze od 25 do 60%

PS mowa oczywiscie o stabilizatorach liniowych

Reply to
pw

50% czy jakakolwiek liczba jest oczywiscie nieuzasadnione. Chyba ze "małą sprawnością, dochodzącą do 100%" :-)

Inna bedzie mial sprawnosc jakis LDO na mosfecie pracujacy z minimalnym spadkiem, inna np stabilizator robiacy 5V z 24.

W dniu 2010-08-26 09:09, pw pisze:

Normalnie pradwejsciowy 1A a wyjsciowy max 0.5A a reszta w ogrzewanie .

Reply to
konieczko

orientujesz sie moze jakie sa maksymalne napiecia wejsciowe dla LDO dla

12V out?

da rade zrobic LDO 12V out z napieciami wejsciowymi na poziomie 12V-14V?

Reply to
pw

No, nowoczesne mosfety maja bardzo male spadki, wiec mysle ze da.

konieczko pisze:

Nie żartuj sobie bo się może ktoś nie poznać na żartach.

Adam

Reply to
Górski Adam
Reply to
William Bonawentura

a co za problem dac wieksza liczbe kondensatorow i cewek? aby jeszcze bardziej wygladzic napiecie?

Reply to
pw

Po co przetwornica? Można użyć pMOSFETa.

a mam pytanie jeszcz, czego sie uzywa aby podniesc napiecie np z 10-11V do 12V? obawiam sie ze gdy napiecie na akumulatorze spadnie do 10-11V plyta mini-itx wylaczy sie, stad wlasnie moje pytanie, czym podwyzszac napiecie, albo czy moje obawy sa sluszne?

Reply to
pw

W dniu 26.08.2010 12:10, kolarz pisze:

Ja zrobiłem na attiny to to było dosłownie kilka elementów: nMOS, 1uF baza - gnd ładowany przez rezystor 10k za pomocą PWM. Wyjście stabilizowane 10uF i dzielnik z niego do ADC. Jak pomiar spadał poniżej pewnego progu to zwiększałem a jak wzrastał to zmniejszałem wypełnienie.

Powinno się też dać na komparatorze - dajesz jakieś scalone napięcie odniesienia i dzielnik do niego dopasowany. Komparatorem ładujesz albo rozładowujesz kondensator na bazie - tętnienia nie powinny być za duże.

Reply to
Michoo

pw pisze:

Głupoty piszą. Sprawność napięciowego stabilizatora liniowego jest od 0 do 100% (przedział obustronnie otwarty), co jasno wynika z podanej zależności.

50% to maksymalna sprawność przy dopasowaniu energetycznym do mocy dysponowanej źródła, czyli zupełnie co innego. Coś sie komuś popieprzyło. Wiadomo - POLSKA Wikipedia... Na szczęście można edytować (tylko po co?).
Reply to
Andgro

Zeby byla lepsza. Nie jest przeciez taka zla. No chyba ze proponujesz poprawiac i korzystac z angielskiej :-)

J.F. pisze:

Już sam pomysł, że treści w różnych językach nie pokrywają się, jest jak na mój gust chory. Wikipedia jak każdy amatorski projekt wspierany jest przez entuzjastów i wolontariuszy. A ja nie jestem entuzjasta ani wolontariuszem, ponieważ entuzjazmem i wolontariatem nie wykarmię rodziny. Wolę zarabiać za swoją pracę a za wiedzę płacić. Projekty "open" to komunistyczna ściema w kapitalistycznym świecie. Wielcy gracze ze sobą walczą, a naiwniacy na ich poletkach za darmo odrabiają pańszczyznę pod postacią open project-ów

Reply to
Andgro

Tu sie zgodze.

Na newsy piszesz. I czytasz. I nikt za to nie placi :-)

Jakos nie tak to odbieram.

Pan J.F napisał:

Kilka razy zdarzyło mi się poprawić jakieś drobiazgi w polskiej Wiki. Dobrych kilka dni poprawki czekały w 'wersji roboczej' zanim je jakiś pryszczaty przejrzał i łaskawie dopuścił do oficjalnej. W angielskiej Wiki poprawki widać natychmiast. No ale angielski, to język niszowy, mało znany, więc redaktorów ze świecą szukać, każdego trzeba hołubić, cieszyć się, że w ogóle chciał coś napisać, bo inaczej sobie pójdzie. A do polskiego wydania wszyscy się pchają drzwiami i oknami, więc ich trzeba ograniczać i kontrolować.

Reply to
Jarosław Sokołowski

J.F. pisze:

Za każde pytanie na newsach odpłacam kilkoma radami lub wskazówkami a potem znikam. Czyli PŁACĘ swoim czasem i wiedzą :)

Każdy ma swoje przemyślenia.

Reply to
Andgro