srednica przewodu do halogenu

Witam.
Mam pytanie z pogranicza elektroniki/elektryki.

Moze mi ktos powiedziec jaka średnice musi miec przewod do zarówki
halogenowej 12V 35Watt  oraz 230V 35Watt???

Dzieki za odpowiedzi

Re: srednica przewodu do halogenu

...odpowiednia do plynacego w nim pradu...

Co wygralem??

Re: srednica przewodu do halogenu

To zależy, gdzie będzie położony. Ograniczeniem jest chłodzenie izolacji
W obydwu przypadkach wystarczą cienkie kable
35W/12V3A%. Przy gęstości prądu 20A/mm2 każdy grubszy od 0,15mm2 (tak
cienkie trudno dostać)
35W/230V=0,15A. Ten mógłby być grubości włosa. wystarczy 20 razy cieńszy niż
w/w.
Rutynowo zastosuj pospolite druty 0,75mm2 czy 1mm2 w obydwu przypadkach
Na średnice sam sobie przekroje przelicz.

Re: srednica przewodu do halogenu

dzieki za pomoc.

Re: srednica przewodu do halogenu

Skąd taka dopuszczalna gęstość? IMHO nie powinno przekraczać 8a/mm^2.

Re: srednica przewodu do halogenu

A ile ma pospolity DYt 1,5 ?
To cienkie druty w masywnej izolacji.
Im grubsze druty tym dopuszczalna gęstość maleje
Mała jest dla kabli>100mm2

Re: srednica przewodu do halogenu

Aż sprawdziłem z ciekawości. Pojedynczy w izolacji gumowej lub
poliwinitowej ma od 13 ndo 17 A/mm^2 w zależności od ułożenia - w tym np
DY - te z pojedynczą izolacją do układania w rurkach. Przewody i kable w
PVC np DYt mają  11A przy 1mm^2. Dla 1,5mm^2  prąd około 14,5 A.

Re: srednica przewodu do halogenu

to ile byś przyjął dla izolowanego druta 10...200 razy cieńszego?

Re: srednica przewodu do halogenu

Najpierw zdefiniuj co to znaczy 100 razy cieńszy. Czy ma 200 razy
mniejszą średnicę czy przekrój? Załóżmy że przekrój.
Jeśli chcesz drut 80um zastosować w instalacji elektrycznej to możesz:

1. Sprawdzić obciążalność w tabelach w podręcznikach/poradnikach dla
elektroinstalatorów.
2. Zapytać producenta kabli jaką obciążalność ma ich kabel o grubości
żyły 80um (0,005mm^2) podając jaki rodzaj izolacji cię interesuje i jak
go będziesz kładł.

Re: srednica przewodu do halogenu

nie wiem jakie poradniki czytujesz, ale może prościej sprawdzić w normach?
(dla 1.5mm^2 miedzi podają: 10-16A:O)

Re: srednica przewodu do halogenu

Nie ugryzło cię coś czasem w tyłek? Poziom sensy mojej odpowiedzi jest
dostosowany do poziomu pytania.

Re: srednica przewodu do halogenu

A dla przewodu 200 razy cieńszego co jest w normach? :)

Re: srednica przewodu do halogenu

Ja to bym nie ryzykował z prostego powodu. Przeciętne trafo albo
przetwornica do halogenów to 80W.
Gdy podłączysz lampeczkę 20-30W na przewodzie o przekroju "zero,coś tam"
owszem świecia.
Ale co się stanie gdy nastapi zwarcie przy zarówce? Można łatwo spalić
chałupę takim cienkim przewodem chyba że będziesz się bawił w zabezpieczenie
każdego obwodu za trafem z osobna.
I druga sprawa. Jeżeli będzie większa ilość żarówek to będa swiecić z różną
jasnością.
Dlatego przewód 1,5mm2 albo 1,5mm2.
Już widziałem magików którzy jechali przewodem teletechnicznym po krokwiach
do halogenów.
Prokurator z miejsca.

Marek

Re: srednica przewodu do halogenu

Trudny wybór :(

W sumie masz rację. Ja nie mówiłem jakie dać kable tylko te 20A/mm^2
wydawało mi się za duże. A zasada przy kładzeniu instalacjach jest zdaje
się dość prosta. Do oświetlenia minimum 1,5mm^2 na gniazdka minimum 2,5mm^2.

Re: srednica przewodu do halogenu

nie ma czegoś takiego jak dawanie 1.5 do oświetlenia a 2.3 do gniazdek. to
zależy wyłącznie od przewidzianych prądów (a te podaje norma) bo w
oświetleniu mogą płynąć prądy 20A a w gniazdkach 1A:O)

Re: srednica przewodu do halogenu

Raczej chodzi o to co w mieszkaniówce. Tak więc masz małe szanse na 20
A. Poza tym napisałem nie mniej czyli jak jest potrzeba to daje się
więcej. W drugą stronę to bez sensu jest do gniazdek dawać kabel na 1
czy 6 A. Po pierwsze to cienki kabel może ci się ułamać przy wciskaniu
gniazdka w puszkę. Po drugie  sensowne jest założyć, że padnie ci
ogrzewanie i będziesz musiał podłączyć grzejnik 2kW a jednocześnie na
tej linii podłączone są inne urządzenia. Albo robisz remont w kuchni i
czajnik przeniosłeś do pokoju na parę dni. Po to są gniazdka żeby móc
dołączać różne urządzenia w razie potrzeby. Dobry jesteś jeśli potrafisz
dokładnie zaplanować jakie urządzenie i o jakiej mocy będziesz miał
wetknięte w każde z gniazdek za np. 5 lat.

Re: srednica przewodu do halogenu

Co do tego łamania przewodu to nie ma powodu do strachu że 1,5 czy 0,75
szybciej się ułamie przy montazu niz 2,5. Musiałbyś nieźle targać tym
gniazdem przy montażu żeby ułamać. To nie aluminium. Natomiast zdecydowanie
trudniej jest upchać gniazdo z 2,5 a gdy jeszcze jest jako przelotowe to
masz 6 przewodów do ułozenia. Po zamontowaniu kilkunastu gniazdek bolą palce
:)
Nie każde gniazdo też to zniesie, gdy puszka licho w scianie GK zamontowana
to spodziewaj się że ją wyrwiesz.

Masz rację. W każdym mieszkaniu na dzien dzisiejszy obciążalność kazdego
gniazda ma być około 15-20A. Czy to się komuś przyda czy nie.
Typowy odkurzacz do około 2-3kW = 9-13A

Marek

Re: srednica przewodu do halogenu

tak, jeœli masz jeden bezpiecznik na wszystkie gniazdka to tak, normš jest
bezpiecznik 16A a to z normy wychodzi 2.5mm^2 miedzi, ale nikt ci nie broni
zamontować sobie w domu kilka obwodów (nawet osobne dla każdego niazdka)
możesz zamontować w obwód gniazdkowy bezpiecznik 10A i wtedy 2.5mm spokojnie
możesz dać 1.5mm:O)

Re: srednica przewodu do halogenu

Nie wiem, czy uBF%tkownicy chcieliby mieE6% w mieszkaniach gniazda =
przemysB3%owe.... Popularny "kontakt" ma max 10A obciB1%BFalnoB6%ci =
dB3%ugoczasowej i 16A chwilowej. UrzB1%dzenia wiEA%kszej mocy (np. =
silniki, grzejniki, kuchnie itd.) sB1% zazwyczaj B3%B1czone na staB3%e.

Re: srednica przewodu do halogenu

Tak to możesz podłączać urządzenia zabudowane na stałe.
Odkurzacz 3kW też na stałe podłączysz a suszarkę do włosów 1800W też?
Obecnie w instalacjach wydziela sie mozliwie najwięcej obwodów. Przykładowa
instalacja małego domku to np. obwód gniazdo zmywarki, obwód gniazdo pralki,
obwód kotła i  następnie obówd gniazd salon, obwód pokój, obwód sypialnia
itd. Każdy z tych obwódów  2,5mm2. Każdy obwód z  osobna zabezpiecza się 16A
lub więcej.  I nie więcej niż 10 gniazd w obwodzie. Są jeszcze specyficzne
obwody jak w łazienkach  ale nadal jest to 2,5mm2.
Każdy szanujący siebie  i klienta elektryk - projektant nie uwzględni w
projekcie 1,5mm2 do gniazd tzw bytowych.
Są to najczęściej spotykane instalacje. Wiadomo że gdy odległości spore albo
odbiorniki dużej mocy to nalezy przeliczyć odpowiednio przekrój i jak trzeba
będzie to dac większy niż 2,5mm. I oczywiście odpada wtedy instalacja "od
gniazda do gniazda" bo 4mm2 to tylko w puszcze i w dół do gniazda 2,5mm.
To wszystko wynika z normy budowlanej a nie własnego widzimisie
Jeżeli ktoś wykona sobie instalacje gniazd na 1,5mm2 to po prostu sam sobie
je robi i robi je sobie na złość :) Tu nie ma na czym oszczędzać. Wcześniej
czy później zemści się. Nawetr ubezpieczyciel się wykręci od odszkodowania
jak coś się spali.