Sprężone powietrze - kilka wątpliwośc i

Chce sobie odkurzyć peceta w środku i po raz pierwszy do tego celu
zamierzam użyć sprężonego powietrza. Popsikałem tym trochę, żeby
zobaczyć jakie jest ciśnienie, jak to wygląda itd. I naszły mnie
wątpliwości. Przy wypuszczeniu większej ilości tego gazu ( na opakowaniu
jest napisane, Ĺźe jest to kompozycja gazĂłw ) powierzchnia na krĂłtki
moment robi się wilgotna lub zimna (jest to tak krótko, że trudno wyczuć
), wilgoć momentalnie znika. No i tu moje wątpliwości:

- czy to przewodzi prąd?
- czy sprężonym powietrzem można czyścić każdą elektronikę? ( np. nagła
zmiana temperatury nie szkodzi kondensatorom, tranzystorom ?)
- czy trzeba i jeśli tak to jakie zachować środki ostrożności przy
czyszczeniu tym wynalazkiem?
- czy można w jakikolwiek sposób sprężonym powietrzem uszkodzić
elektronikę?
--
| TOMASZEK nie lubi:
Re: Sprężone powietrze - kilka wątpliwości

Kiedy miałem blisko "pod reką" halę produkcyjną gdzie była instalacja
sprężonego powietrza to z rozkręconym komputerem (a również
i monitorem kineskopowym) przychodziłem do niej i powietrzem
o ciśnieniu 6atm wszystko ślicznie obdmuchiwałem.

Re: Sprężone powietrze - kilka wątpliwości

Ja też dokładnie tak samo robię - sprężarka i heja. Tylko na dworze bo w
pomieszczeniu za duży bałagan robi ;)
Jednak powietrze ze sprężarki podczas rozprężania tak bardzo sie nie
ochładza i jest to czyste powietrze a nie mieszanina gazów.
Temat "powietrza" w sprayu był poruszany tutaj jakis czas temu ale wtedy
chodziło o skład ilościowy i jego prężność. Co do szoku termicznego to chyba
nie psikasz tym podczas czyszczenia na wlaczone urzadzenie ? Zjawisko
ochładzania elementów podobno stosuje się do wykrycia "upierdliwych" zimnych
lutów i mikropęknięć w obwodach drukowanych i tam nawet używa się
specjalnych gazów, które schładzają się mocniej niż powietrze opdczas
rozprężania. Także jakoś półprzewodniki muszą znosić takie skoki temp.

Gejzero.

Re: Sprężone powietrze - kilka wątp liwości

Ale w sprężarce jest czyste powietrze, a nie jakieś gazy;)

No właśnie;)

Co do szoku termicznego to

Aż tak głupi to ja nie jestem;)

Zamierzam poczyścić radiatorki na grafice, procku ( sam odkurzacz nie
daje 100% efektu ) do szczelin zastosuje ten mały dozownik. No i
zamierzam otworzyć zasilacz, bo tam też już z tego co widzę to wesoło
jest. I tu się właśnie martwię o te duże kondensatory filtrujące
napięcie, ale chyba trochę przesadzam faktycznie;) W zimę tyle
elektroniki leży na giełdach, straganach i działa po tym jak się ogrzeje
w domu;)
--
| TOMASZEK nie lubi:
Re: Sprężone powietrze - kilka wątpliwości

Można w 100% zrobić to odkurzaczem, tylko trzeba użyć dodatkowo pędzelka,
którym wymiata się kurz z zakamarków, wentylatorów, radiatorów itp. Na czas
odkurzania warto jest zdjąć wentylatory, a nawet całe radiatory, które się
myje w bierzącej wodzie. Trzeba też usunąć pastę termoprzewodzącą, bo jest
zanieczyszczona kurzem i brudem i nałożyć świeżą warstwę.
Można też użyć specjalnej końcówki do odkurzacza - tej z pędzelkiem.

I jeszcze jedna bardzo ważna rzecz. Podczas odkurzania trzeba trzymać
końcówkę odkurzacza możliwie jak najbliżej końcówki, którą odkurzasz, a
drugą ręką trzymać obudowę komputera, albo też na wszelki wypadek trzeba
przywiązać do ciała kawałek odizolowanego przewodu łączącego galwanicznie
ciało z obudową komputera. Posobnie też z pistoletami na sprżępne powietrze.
Najlepiej jak są to pistolety całe metalowe. Jezeli jest to pistolet
plastikowy to trzeba robić tak samo.
Chodzi o to, że przelatujące z dużą prędkością powietrze elektryzuje
plastikowe końcówki pistoletów lub rur odkurzacza. Ładunki te mogą
"uśmiercić" elektronikę.

Re: Sprężone powietrze - kilka wątp liwości

Z tego co wiem w puszcze "zamrażacza" jest to samo co w puszcze
"sprężonego powietrza". Różnica polega na tym że "zamrażacz" ma rurkę od
zaworu do dna wiec pluje skroplonym gazem który paruje na schładzanym
przedmiocie a "sprężone powietrze" takiej rurki niema. Na wszelki
wypadek dodam też że zawartość tych pojemników często niewiele się nie
różni od zawartości "turystycznej butli z gazem" więc uwaga z ogniem...
Pozdrawiam
GRG

Re: Sprężone powietrze - kilka wątp liwości

A wiesz po co są w takiej instalacji przemysłowej odolejacze i
odstojniki ? ;)

--
P. Jankisz
Re: Sprężone powietrze - kilka wątp liwości

DokB3%adnie tych samych gazF3%w co do przedmuchiwania - pojemnik zamraBF%
acza20%
rF3%BFnii siEA% od pojemnika do przedmuchiwania tym ze posiada rurkEA% s=
yfonowB1%20
i wypluwa ciecz a nie gaz znad cieczy odparowany. Jak siEA% nie ma20%
zamraBF%acza to zwykB3%y pojemnik do przedmuchiwania wystarczy zaworem w =
dF3%B320%
obrF3%ciE6%.

--20%
Darek

Re: Sprężone powietrze - kilka wątp liwości

Ja kompa przedmuchuje elektrycznym modelem latającym, jakieś 70km/h
prędkości strumienia powietrza załatwia sprawę w kilka sekund.

Re: Sprężone powietrze - kilka w ątpliwości

nie, ale jak cos bardzo ochlodzisz a jestes w cieplym pomieszczeniu z duza
wilgotnoscia to ci sie moze wykroplic

nagła zmiana

raczej nie, ale lepiej sie nie brac za gorace czesci - ochlodzenie w sekunde
czy dwie z +60 do -kilkanascie\dziesiat moze miec zle skutki (i na odwrot,
chociaz w ta strone to juz duzo mniej)

sama ujemna temperatura raczej nie zaszkodzi

czyszczeniu

bardzo latwopalny jest

elektronikę?

jezeli chodzi o 'sprezone powietrze' to rzucajac w nia puszka, albo robiac nia
zwarcie - powietrza to w tej puszce nie ma

a jezeli chodzi o prawdziwe sprezone powietrze (kompresorem, nie z butli)
to czesto trafia sie tam olej oraz duzo wilgoci

Re: Sprężone powietrze - kilka wątpliwo ści

Oczywiście. Taka sytuacja nie może wystąpić, bo czyszczenie będzie się
odbywać w domowych warunkach.

Oczywiście, to jasne. Komputerek będzie czyszczony po południu, po
uprzednim odłączeniu go całkowicie od sieci na wieczór dnia
poprzedniego. Tak więc na pewno ostygnie i na pewno cały prąd z
kondensatorĂłw wyjdzie.

Ano jest ostrzeżenie, ale to tak jak na każdym opakowaniu pod ciśnieniem.

Czyli w grę wchodzi tylko błąd człowieka, a nie np. same właściwości
substancji tam zawartych. ok.

Wiele razy to już przerabiałem i prawdę mówiąc nie zaryzykowałbym
czyszczenia elektroniki sprężarką
--
| TOMASZEK nie lubi:
Re: Sprężone powietrze - kilka wątpliwo ści
Dmuchniesz luźny kabel tak, że zaiskrzy to będziesz miał grill w
obudowie - ostatnia puszka, którą oglądałem miała w środku izobutan.

http://policyjni.gazeta.pl/Policyjni/1,103617,6027980,.html

Re: Sprężone powietrze - kilka wątpliwo ści

Nie będzie miało co zaiskrzyć, bo komp od wczoraj od 13-tej jest
wyłączony;) Naprawdę musiałbym mieć pecha wyjątkowego;)

Ja artykuły z tego portalu i tej gazety dzielę przez dwa, czytam do
połowy i wyrzucam / zamykam zakładkę. Jest ona tak wiarygodna jak
politycy, którzy ten koncern medialny kontrolują. Nie twierdzę, że ten
artykuł powstał na czyjeś zamówienie, ale liczba bzdur wypisywana w tym
"źródle informacji" jest tak duża, że podważa to całkowicie jego
wiarygodność.