Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem temperatury

O tym, że procesory Intela mają wbudowane zabezpieczenie
przed przegrzaniem struktury polegające na wycinaniu taktów
zegarowych gdy temperatura osiągnie górny próg, efektywnie
spowalniające pracę procesora to wiemy...
Dziś przeczytałem, że podobny mechanizm mają pamięci DDR.

Zerknijcie na notę katalogową układu scalonego firmy NXP
który montuje się na modułach pamięci DDR, tzw eeprom:
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/SE97.pdf
Przeczytajcie trzeci akapit, gdzie piszą o spowalnianiu ruchu
do i z pamięci przy okreslonej temperaturze...

"The chip set throttles the memory traffic based on the actual
temperatures" - czy słyszeliście o tym wcześniej? Ja nie...

Wygląda na to, że Ci co zakładają radiatorki na pamięci a nie
tylko na procesory wiedzą co robią :-)

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem tempera tury

Ja tez nie .. ale tez nie widze aby ten chip sterowal pamiecia.

Ma pin EVENT .. i ciekawe jak go komputer wykorzystuje.

Za to inne rzeczy mi sie nasunely:
-stare pamieci chyba niestety w cenie ? Bo to moze byc fajny uklad
dla hobbystow i nie tylko - termometr I2C.
-wie ktos jak sie programowo dostac do tej magistrali ? Tam ciekawe
rzeczy podpiete, np bateria notebooka, tylko jak sie z nia
skomunikowac ..

J.

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem temperatury

Zapewne lm-sensors

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem tempera tury

Nie, ten czip mierzy temperaturę modułu pamięci bo do płytki
modułu jest przylutowany. Informację o temperaturze wysyła
do chipsetu po I2C i to chip set podejmuje decyzję o zwolnieniu
przepływu przez pamięć. Nie wiem jak to robi, czy tak jak CPU?

Myślę, że taki termometr na I2C to nie jest jakiś wyjątkowy unikat?
Zwłaszcza że on ma dokładność największą przy temperaturach
wysokich, bo tak jest kalibrowany aby alarmy dawał dokładne przy
przegrzaniu. Jeśli więc ktoś potrzebuje termometru do podobnego
celu to ma jak znalazł :-)

Zgadza się - są napewno ciekawe rzeczy, ale zależne od producenta
chipsetu/płyty i jak się dostaniesz do dokumentacji to wzbudzisz podziw.

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem temperatury
Zwykly termometr I2C zerknij na LM75 .Pod ewent mozesz podlaczyc np
wiatraczek .
:):)

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem temperatury

Pewnie BIOS zarządza taktowaniem pamięci RAM tak jak obrotami
wentylatora. Z tego co piszą to do tej pory też tak robił ale
temperaturę pamięci szacował na podstawie temperatury mobo.

Nie lepiej kupić jakiś LM albo DS?

E tam. Są programy pod Linuksa korzystające z bibliotek lm-sensors. IMHO
możesz przeskanować co widać na magistrali i2c.

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem tempera tury

Troche powatpiewam czy chip (Nordbridge ? SB ?) czyta go na
biezaco, ale moze.

Niby nie, ale jak potrzeba to moze latwiejz jakiegos zloma
wylutowac niz sie zastanawiac jaki, gdzie, za ile i czemu niema na
skladzie :-)

Na poczatek to musze przeskoczyc sprawe windows - czyli jak sie do
tego dostac z wlasnego programu .
No chyba zeby tak skasowac windows, ale przegladanie zrodel linuxa
tez nie jest latwe :-)

J.

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem temperatury
  ale przegladanie zrodel linuxa tez

No fakt zajebiscie trudne plik readme to przeciez chinszczyzna

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem temperatury

Ale ktory readme, i czy beda tam potrzebne informacje ?

J.

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem temperatury

Zamiast wypisywac setki bezsensownych linijem na grupie zacznij czytac
baranie niedouczony.

Re: Spowalnianie pami?ci w pececie pod wp?ywem temperatury

No coz, ja sie juz naczytalem, i zapamietalem ze to trudne jest.

Ale jesli sie cos zmienilo .. to poprosze o konkretny link, nie zajmie
ci to chyba dluzej niz pare minut ?

J.

Re: Spowalnianie pami?ci w pececie pod wp?ywem temperatury
http://www.google.pl/search?client=opera&rls=pl&q=lm75&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

Re: Spowalnianie pami?ci w pececie pod wp?ywem temperatury
http://www.google.pl/search?client=opera&rls=pl&q=lm75&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

I mowisz ze tam szybko znajde informacje:
1)  jak linux odczytuje te rozne czujniki ktore sa w komputerze
(czyli jak to hardwareowo wyglada)
2)  gdzie te informacje udostepnia, czyli jak sie do tych
informacji dobrac z programu uzytkownika.

Bo na razie to widze raczej opisy samego LM75 plus jeden malo
uzyteczny plik jadra.

J.

Re: Spowalnianie pami?ci w pececie pod wp?ywem temperatury
http://www.google.pl/search?client=opera&rls=pl&q=lm75&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

http://www.lm-sensors.org /

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem tempera tury

A ja poprosze, zebys sie opanowal i nie obrazal innych ludzi!

R.

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem temperatury

A ty co jaja ci ucieli ?

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem tempera tury

Obrazanie ludzi uwazasz moze za objaw meskosci???

Re: Spowalnianie pamiĂŞci w pececie pod wpÂły wem temperatury
Za dużo bym sobie nie obiecywał po takich apelach - wszystko wskazuje na
to, Ĺźe to osoba z zaburzeniami psychicznymi.

Była już na tej grupie dyskusja w której z pod różnych nicków tak jechał
po człowieku, że ten zagroził prokuraturą - wtedy zaczął się szał
canceli... Ja go mam na wszelki wypadek w KF po dość charakterystycznym IP.

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem tempera tury

Skad te emocje? Wyluzuj, nie jestes u siebie pod budka z piwem!

Re: Spowalnianie pamięci w pececie pod wpływem temperatury

Obronca przyglupow neostradowych sie znalazl.

Site Timeline