SoftStart do silnika

Mam silnik 4 kW. Jest to silnik przy maszynie stolarskiej (wyrówniarka).
I wolno się rozpędza.
Zdarza się, że zabezpieczenia wywala.

Uruchamiany jest stycznikiem na raz. Chciałem dołożyć styczniki i uruchamiać
Y/trójkąt.
Okazało się, że silnik ma i owszem, wyprowadzone wszystkie cewki. Ale jest
połączony w Y.
Na tabliczce napisane Y/trójkąt 380/220. Czyli już pracuje w Y.

Na Allegro są SoftStarty. Ale jeden, który mi odpowiada to musi być do niego
podłączony silnik w trójkącie. Tak w opisie jest napisać.

Do każdego SoftStartu musi być podłączony trójkąt?
Co się stanie jak podłączę silnik w Y do SoftStartu?

Robert

Re: SoftStart do silnika

Nie możesz tego silnika połączyć w trójkąt bo nie jest przystosowany do
napięcia 220V! tylko 380V.

Re: SoftStart do silnika

Jesteś pewien?

Jest OIDP bardzo mało typów silników, które nie mogą pracować na niższym
niż znamionowe napięciu.

Poza tym Robert opisał tabliczkę silnika.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Re: SoftStart do silnika

Tak jestem pewien. To wynika właśnie z tabliczki silnika.

Najprościej i najtaniej kupić silnik na 380/660V i zamontować przełącznik
Y/D.

Pozdrawiam
MiSter

Re: SoftStart do silnika
niÂższym

Moment, moment. Jakie 660V? Skąd to weźmiesz?
Jest to normalny silnik trĂłjfazowy. Bez Ĺźadnej przetwornicy
zwiększającej napięcie.

Dla przypomnienia: napięcie faza-zero to było 220V (czyli silnik
zasilany w gwiazdę), zaś międzyfazowe to było 380V (silnik spięty w
trójkąt.)
Teraz napięcia nieco wyższe, ale to w tym temacie nieistotne.

Robert więc może go podpiąć, jak chce.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Re: SoftStart do silnika
.

Nie wprowadzaj go w błąd. Ten silnik może  podpiąć TYLKO w Y. Tutaj nie ma
miejsca na eksperymenty.

Doczytaj o istocie zasilania Y/D.

Mister

Re: SoftStart do silnika

Silnik na tabliczce ma napisane Y/trójkąt 380/220. W takiej kolejności.
Jest oryginalnie podłączony w Y. I ma te 4 kW mocy.
Rusza z kopyta. 2s i jest na obrotach. A tam kawał ciężkiego wału.
Tak więc jest na pewno połączony w Y i ma 4 kW.
W trójkąt potrzebuje międzyfazowego 220. Też mnie to dziwi. Skąd takie
napięcia.
Silnik czechosłowacki ZSE Praha :-)

To jak to z tymi SoftStartami.
Dlaczego nie mogę podłączyć tegoż do Y?
Tu dwie aukcje, które mnie interesują.
http://allegro.pl/show_item.php?item18%05161842
http://allegro.pl/softstart-softstarter-soft-start-5-5kw-i1805061983.html

Robert

Re: SoftStart do silnika

No to może pomyśl o falowniku?

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: SoftStart do silnika

UĹźytkownik "Jaroslaw Berezowski"

Gdyby był za 150 zł to tak. ;-)
Ten regulator z linku za 150 zł sprzedawca zapewnił, że będzie ok.
Tylko doda jakieś kondensator bo teraz rozpędza się w czasie 1,5 s.

Robert

Re: SoftStart do silnika

Zgadza się, dlatego nie możesz go połączyć w trójkąt bo się spali.

  Też mnie to dziwi. Skąd takie napięcia.

Gdzieniegdzie się stosuje.  ZTCP w kopalniach na dole jest 3*230. A w
ogóle w przemyśle stosuje się różne napięcia. Może być i 3*550V :)

Sądzę, że to nie jest wymóg konieczny. Zazwyczaj stosuje się softstart
aby uzyskac łagodny rozruch i wyeliminować konieczność przełączania
Y/trójkąt gdy docelowym połączeniem jest trójkąt. Skoro twoim
połączeniem znamionowym jest  gwiazda to będziesz miał łagodny rozruch
na gwieździe.
Ale ja jestem elektronik i z zagadnieniami elektrycznymi mam tylko do
czynienia.

Re: SoftStart do silnika
Twórca tego urządzenia poinformował mnie, że do Y się nie nadaje bo...
z tego co zapamiętałem to z powodu, że jedna gałąź jest cały czas pod
napięciem a steruje się tylko dwoma.
A w układzie D steruje się trzema.
Albo odwrotnie, może coś pokręciłem. ;-)

Czyli to do D
http://allegro.pl/show_item.php?item18%05161842

A to do Y. Tylko trzeba wydłużyć start pojemnością gdzieś dolutowaną.
http://allegro.pl/regulator-pradu-3-fazy-silnik-spawarka-za-falownik-i1785623171.html

Robert

Re: SoftStart do silnika

Nie wiem co to za różnica. Środka gwiazdy i tak się nie podłącza więc w
każdym przypadku wystarczy sterować tylko dwoma napięciami.

Re: SoftStart do silnika

No przecież te napięcia wynikają z przekształcenia Y/D.

Jeżeli silnik jest zasilany w D 220V to w Y powinien być zasilany *sqrt(3)
czyli 380V
Podobne zależności  127/220, 380/660 itd.
A skąd te napięcia? to znowu kwestia podłączenia uzwojenia wtórnego
transformatora, czy Y czy D czy może Z.

MiSter

Site Timeline