smiglo

potrzebuje porady od specjalistow od smigiel.

wisi sobie na zawiasie klapka 10x10cm. Masy powiedzmy 10-20g [1-2mm
grubosci plastik].

Jakie parametry smigla i silnika sa potrzebne, zeby ciag powietrza
odchylil klapke prawie do poziomu ? No powiedzmy o 70 stopni.

Re: smiglo
ja bym raczej kombinowa艂a z jaka艣 dmuchaw膮 wentylatorow膮 o w miare skupionym
strumieniu powietrza.
艢mig艂o modelarskie o 艣rednicy 20cm mo偶e nie wystarczy膰.

Tomek

Re: smiglo

20cm to wystarczy do pop臋dzenia w pionie niez艂ego modelu akrobacyjnego
wa偶膮cego ponad kilogram.
10-20g to 艣migie艂ko max kilka cm oraz miniaturowy silnik np. z wibratora z
kom贸rki.

Marek

Re: smiglo
http://allegro.pl/show_item.php?item11%80028117

Re: smiglo
Hello marko1a,

20W wentylator osiowy z trudem uchyla lekk膮 klapk臋 mocowan膮 na
wysoko艣ci niewiele wy偶szej od srodka ci臋偶ko艣ci. Tak wygl膮da praktyka
:(

Re: smiglo

Wentylator to inne urz膮dzenie i do czego艣 innego zaprojektowane i
wykorzystywane. Chyba nie chcia艂by艣 aby taki wentylator w biurze powodowa艂
偶e wszystkie kartki z biurek odlec膮.
Nie ma co wog贸le por贸wnywa膰 do silnik贸w i 艣migie艂 modelarskich.

Marek

Re: smiglo
Hello marko1a,

                                          ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Odnosz臋 si臋 do silnika z wibratora z kom贸rki o mocy u艂amka wata a nie
do silnika modelarskiego o mocy u艂amka konia mechanicznego. Jest
oczywiste, 偶e modelarski silnik 2.5cm^3 (seryjny, nie wyczynowy),
kt贸ry ma moc maksymaln膮 na poziomie kilkuset wat贸w, wyprostuje klapk臋.
Ale mysl臋, 偶e Jarkowi chodzi o bardziej realne 藕r贸d艂o mocy do tego
艣mig艂a/wentylatora ni偶 spalinowy silnik modelarski.

Re: smiglo

M贸j syn na takim silniku zrobi艂 niewielki szybowiec kt贸ry puszczony z r臋ki
potrafi nawet uciec.
Mo偶liwe 偶e dla 20g to za ma艂o ale silnika modelarskiego to chyba raczej nei
ma sensu zap臋dza膰 do tej roboty.
Sam jako dziecko bawi艂em si臋 艣migie艂kiem oko艂o 10cm puszczanym z silnika
wymontowanego z magnetofonu kasetowego. 艢mig艂o wyci臋te by艂o z blachy z formy
do pieczenia i bez jakiego艣 specjalnego wyprofilowania poza prostym
skr臋ceniem 艂opatek. Silnik rozkr臋ca艂 to 艣mig艂o a po uzyskaniu odpowiedniej
pr臋dko艣ci nabiera艂o takiego ci膮gu 偶e wyrywa艂o si臋 z osi silnika i wylatywa艂o
na wysoko艣膰 2-3 pi臋tra.

Marek

Re: smiglo

Silniczek ma byc elektryczny, ale chcialby wstepnie oszacowac jaki
i jakiej mocy zasilacz.
Tez z komorki naprawde daja taki ciag ?

J.

Re: smiglo
Hello J.F.,

Gdzie tam. To jest ma艂e badziewko. Nie do艣膰, 偶e mikromocowe, to
jeszcze 艂o偶ysk praktycznie nie ma.

Re: smiglo

Praktyka na razie jest taka ze wentylator z peceta daje rade
uchylic niewiele, lepszy wentylator tylko troche wiecej, smiglo z
suszarki tez sobie kiepsko radzi - widac jest duza roznica miedzy
ciagiem na smigle, a sila parcia na klapke juz w odleglosci rzedu
kilku centymetrow.

Z modelarskimi nie mam doswiadczenia, wiec zasiegam porady.

P.S. co to jest smiglo 10x5 ? 10cm srednicy, 5cm skoku ?

J.

Re: smiglo
Hello J.F.,

[...]

Totalny OT - mam nadziej臋, 偶e to Ty przyj膮艂e艣 moje zaproszenie :)

Re: smiglo

Nie, chyba nie - nie przyjmowalem ostatnio zadnego zaproszenia ..
tak mi sie przynajmniej wydaje :-)

J.

Re: smiglo
Hello J.F.,

No to kto艣 przyj膮艂 zaproszenie przez pomy艂k臋. Strasznie mnie adres
mailowy zaskoczy艂, dlatego zapyta艂em.

Re: smiglo

Ja te偶 tyle 偶e m贸j syn bawi si臋 w modelarstwo.

Nie jestem pewien ale chyba to s膮 wymiary w calach 艣mig艂a ca艂ego z ko艂pakiem
i 艣rednic膮 osi / d艂ugo艣ci pojedynczej 艂opaty. Czasem wymiar pojedynczej
艂opaty wychodzi mniejszy lub wi臋kszy ale o co chodzi to nie wiem.

http://www.gamahobby.com/x_C_Dz__PD_5510152__PND_5510035.html

Marek

Re: smiglo

10 _cali_ srednicy, 5 cali skoku. Na silnik 0.3 in^3 jak znalazl.

--
Jerry1111

Re: smiglo

Jarku, nie mam poj臋cia jakie powinno by膰 艣mig艂o oraz nap臋d, ale jest
dost臋pne oprogramowanie do liczenia nap臋d贸w elektrycznych np Drive Calc albo
Motocalc. Dobierasz silnik, smig艂o, zasilanie (g艂贸wnie bateryjne, ale
r贸wnie偶 DC z zasilacza). Program liczy mi臋dzy innymi si艂臋 ci膮gu w gramach,
sprawno艣膰, pr臋dko艣膰 strumienia powietrza. Podejrzewma 偶e maj膮c te dane sam
sobie oszacujesz to czego potrzebujesz.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: smiglo
Co do 艣mig艂a - nie wiem, co do silnika - ca艂kiem spory - czym innym jest
odpychanie modelu od powietrza (gdzie silnik jest umocowany do modelu) a
czym innym podnoszenie czego艣 strumieniem powietrza - o ile strumie艅
powietrza nie b臋dzie naprawd臋 szybki to klapka si臋 lekko uchyli,
powietrze si臋 po niej "ze艣lizgnie", ci艣nienie spadnie i tyle. (No i
warto pami臋ta膰, 偶e si艂a dzia艂aj膮ca na klapk臋 spada mniej-wi臋cej z
cosinusem k膮ta odchylenia, bo maleje pole powierzchni prostopad艂ej do
p臋du powietrza.)

My艣l臋, 偶e najlepiej by u偶y膰 klapk臋 o profilowanym kszta艂cie z osi膮
obrotu ko艂o 艣rodka ci臋偶ko艣ci - wtedy w strumieniu powietrza obiegaj膮cym
i na g贸rze i na dole wytworzony ci膮g ustawi klapk臋 r贸wnolegle.

Re: smiglo

Wystarczy p贸艂sfera i problem ten b臋dzie niezauwa偶alny. Tak samo jak
wystarczy zamontowa膰 艣mig艂o w niewielkim tunelu to wtedy ci膮g znacznie
wzrasta.

Marek

Re: smiglo
Hello marko1a,

Nic nie wystarczy - pisa艂em - wentylator osiowy 20W, rura 100mm,
klapka z mocowaniem tu偶 ponad 艣rodkiem ci臋偶ko艣ci i ledwie si臋 uchyla.
Nie do艣膰, 偶e wydajno艣膰 wentylatora jest taka sobie, to jeszcze po
zd艂awieniu spada mocno :(