silnik prądu stałego - strefa neutrealna

Witam Mam pytanie odnośnie szeregowego silnika prądu stałego (40kW). Co to jest strefa neutrealna? Dlaczego należy zwracać uwage na prawidłowe ustawienie szczotek w strefie neutrealnej? Co może powodować nieprawidłowe ustawienie szczotek (poza strefą neutrealną) (silnik używany jako napęd pojazdu)? Jak powinno ustawiać się prawidłowo położenie szczotek w takim silniku?

Dziekuje z góry za wszelkie informacje dotyczące tego zagadnienia.

Reply to
roxy

Czyli co? Mamy za Ciebie napisać referat?

Reply to
Włodzimierz Wojtiuk

Nigdzie powyżej nie jest napisane że prosze o referat. Po to jest ta grupa aby zadawać jakieś pytania i zamieszczać informacje. Przeszukałem archiwum grupy i informacji na ten temat jest naprawde niewiele. Jeżeli kolega nie ma wiedzy na poruszany temat to prosze nie zaśmiecać niepotrzebnie grupy.

Reply to
roxy

a) nie cytujemy sygnaturek

b)

Włodzimierz Wojtiuk

Użytkownik "roxy" snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:jfsaqb$eh7$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

? Neutralna. Wpisz w Google silnik pradu stalego strefa neutralna.

K.

Reply to
Krzysztof

Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

Co Ty chcesz od człowieka? Ma racje.

Roxy: jeśli chcesz samodzielnie budować pojazd elektryczny i nie masz wiedzy o silnikach elektrycznych to użyj silnika fabrycznego nie modyfikując go albo nie ruszaj tematu. Poza tym czy rozważałeś silnik trójfazowy z falownikiem? Mają troszkę większą sprawność.

Reply to
AlexY

Absolutnie nic. I mam nadzieję, że tak pozostanie.

W czym? W kłamstwie, że szukał i nie znalazł? Wrzuć w gógle "silnik prądu stałego strefa neutralna" - zdziwisz się, ile informacji znajdziesz już na pierwszej stronie.

Przyjrzyj się pytaniom. To nie są pytania konstruktora tylko ucznia. A jeśli zadał takie pytania jako konstruktor, to z niego dupa a nie konstruktor.

Dziękuje AlexY za cenne informacje. Nie buduje nowego pojazdu. Problem polega na czym innym. W pojazdach zabudowywane są silniki które otrzymujemy po remoncie. Problem polega na bardzo krótkiej żywotności takiego wyremontowanego silnika. Awarii ulega wirnik. Czas pracy po zabudowie nowego (po remoncie) silnika to kilka dni, czasami pare tygodni :-). Zastanawiam się nad przyczyną i w dokumentacji znalazłem informacje o prawidłowym umieszczeniu szczotek w strefie neutralnej. Być może tu należy szukać przyczyny tak krótkiego czasu bezawaryjnej pracy. Nawet po obniżeniu maksymalnego prądu wirnika do wartości 85% prądu znamionowego silnik ulega uszkodzeniu.

Reply to
roxy

Dnia Fri, 27 Jan 2012 14:09:50 +0100, roxy napisał(a):

A jakie są objawy uszkodzenia (zakładam że wszystkie remontowane uszkadzają się w taki sam sposób)? Dobrze by było wiedzieć na czym remont polega (zakres remontu i technologia)

Reply to
Jacek Maciejewski

Dnia Fri, 27 Jan 2012 14:09:50 +0100, roxy napisał(a):

Ale w jaki sposob ulega uszkodzeniu ? Uzwojenie sie przerywa, zwiera, lakier przepala, komutator wypala ?

Szczotki poza strefa neutralna iskrza. I wypala sie komutator od tego iskrzenia.

Uszkodzeniu ulega komutator. Czyli tak jak myślałem - po remoncie silnik ma nieprawidłowo ustawione szczotkotrzymacze. Pozostaje kwestia jak prawidłowo ustawić szczotki w strefie obojętnej przed zabudowaniem silnika. Silnik ma możliwość regulacji położenia szczotkotrzymaczy (kilka stopni w lewo lub w prawo).

Reply to
roxy

Dnia Fri, 27 Jan 2012 19:55:09 +0100, roxy napisał(a):

Uruchamiasz silnik i kiedy się kręci, obserwujesz intensywność iskrzenia na komutatorze. Na minimum dokręcasz śruby.

Reply to
Jacek Maciejewski

Użytkownik roxy napisał: [..]

Tak szczegółowo sformułowane pytanie powinno być zadane na początku. Czy po remoncie silniki dostają nowe szczotki? Jeśli tak to czy są one dotarte? Jakoś nie widzi mi się by regulacja kilku stopni mogła zabić komutator w kilka dni.

Reply to
AlexY

Szczotki są nowe i dotarte, dopasowane do powierzchnii komutatora. Z tego co się dowiedziałem szczątki mogą być "miękkie" lub "twarde" - te należą do twardych.

Reply to
roxy

Użytkownik roxy napisał: [..]

Jak już koledzy zauważyli pierwsza strona googli podaje odpowiedź na Twoje pytanie np:

AlexY