silnik krokowy jako wskazówka

proszę o podsunięcie jakiegoś chytrego pomysłu na wykorzystanie krokowca
jako wskazówki o kącie obrotu 360 stopni. Chodzi mi o uniknięcie
stosowania enkodera (bezwzględnego) do kontroli pozycji. jakieś pomusły
na kalibrację i pilnowanie kąta?

Dzięki z góry
MAc

PS
dodatkowe pytanie - czym komunikować między sobą dwie atmegi? czy rs232
pójdzie pewnie na 30m?

Re: silnik krokowy jako wskazówka

A tak jak się robi w samochodach?
Silnik krokowy ustawia wskazówkę na zero (opiera ją o słupek) i dla pewności
robi kilka kroków w miejscu (popycha słupek).

--
Desoft

Re: silnik krokowy jako wskazówka

SB3%upka nie mam... i wolEA% nie mieE6%, ale moBF%e pojedynczy znacznik o=
pto do20%
zerowania. Tylko, BF%e ona u mnie nie wraca do zera za kaBF%dym razem.20%
Chyba, BF%eby robiE6% co jakiB6% czas procedurEA% autokalibracji...

(wskaBF%nik azymutu)

CoB6% mi siEA% tworzy
DziEA%ki
MAc

Re: silnik krokowy jako wskazówka

Wystarczy znaleźć zero po włączeniu zasilania, a później można jeszcze
sprawdzać przy przejściach przez zero.

Mirek.

Re: silnik krokowy jako wskazówka

zrobilismy w pracy cos takiego. Silnik krokowy, a z pupy strony jest
optokoppler szczelinowy. Po wlaczeniu zasilania robimy obrot o max 360°
najpierw az przejdzie przez szczeline, a potem jeszcze w druga strone, by
zlikwidowac histereze spowodowana gruboscia slupka. Tylko my potrzebujemy
rozdzielczosc 0.25°.
Ile krokow potrzebujesz? Do azymutu anteny wystarczy 2° albo i jeszcze
mniej, chyba ze gotujesz mikrofalami. Zamiast szczeliny mozna dac wtedy
mikrowylacznik.
Aha. Jak nie bawiles sie do tej pory krokowcami, to uwazaj na polkroki,
silnik grzeje sie niemilosiernie.

Waldek

Re: silnik krokowy jako wskazówka

ja bym dal malutki magnesik i halla

Re: silnik krokowy jako wskazówka

opto jest prostsze i dokładniejsze. Na hallu masz jakies 3° dokładności.

Waldek

Re: silnik krokowy jako wskazówka

Imo to w samochodach uklady zaplonowe wymagaja wiekszej dokladnosci.
A w niektorych czujnik jest przy malej rozetce.

Za to na srednicy 4cm  3 stopnie to 0.1mm.
Nie tak latwo chyba zrobic to po amatorsku optycznie.

J.

Re: silnik krokowy jako wskazówka

Czujnik na rozetce jest na trochEA% innej zasadzie zbudowany i do tego
jest kalibrowany.
Poza tym on nie daje sensownego sygnaB3%u statycznie, tylko dopiero przy
jakichB6% niezerowych obrotach. To jest bardziej "PLL" niBF% "kraF1%cF3%wka=
".
A3%atwiej jest wyB3%apaE6% 0.1B0% fazy na sygnale 100Hz niBF% sensowny pr=
F3%g na
jakimB6% powoli rosnB1%cym napiEA%ciu.
Marek

Re: silnik krokowy jako wskazówka
Pan Marek Lewandowski napisał:

[...układ zapłonowy w samochodzie...]

100Hz? Sto zapłonów na sekundę, to ma czterocylindrowy silnik przy
sześciu tysiącach obrotów. A kąt wyprzedzenia zapłonu ma wielkie
znaczenie na biegu jałowym. Może nawet przede wszystkim na biegu
jałowym. Czyli tak bliżej 10Hz, czasem nawet mniej. W aparatach
z rozetką, cewką i układem elektronicznym, stosowane są podciśnieniowe
systemy regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu. Inne, elektroniczne,
może również, ale klasyczne podciśnieniowo-mechaniczne też. Więc
to jednak trochę jak "krańcówka" (czujnik indukcyjny przypomina
budową głowicę magnetofonu).

Re: silnik krokowy jako wskazówka

Sorry, myB6%laB3%em, BF%e "rozetka" odnosi siEA% do zEA%batego zadajnika na=
 wale
silnika. On ma sporo zEA%bF3%w i sygnaB3% przy 1000rpm jest rzEA%du 100Hz. =
Ale
ja to znam tylko potocznie, wiEA%c nie upieram siEA% przy niczym.
Marek

Re: silnik krokowy jako wskazówka

Ja też tylko oglądałem niedawno taki aparat zapłonowy w jakimś japońskim
silniku. Kręcił się dwa razy wolniej od wału silnika (jak to aparat
zapłonowy), na ośce była trójkątna krzywka (silnik trzycylindrowy).
Jak wierzchołek trójkąta przechodził przed cewką głowicy, to strzelało
iskrą. Można też było posmyrać cewkę śrubokrętem, też była iskra.

Ale czytałem też kiedyś na temat zapłonu w jakims francuskim samochodzie
(chyba Renault). Tam na obwodzie koła zamachowego zrobili dwa występy
blisko siebie, a przy tym cewka głowicy. Układ elektroniczny (chyba
analogowy, to dawno było) z interwału między impulsami wyznaczał sobie
prędkość obrotową silnika, a na tej podstawie regulował opóźninie, po
którym ma być odpalana iskra. Regulator odśrodkowy już nie był potrzebny.
Rozumiem, że współcześnie są nie dwa występy, lecz fragment zębatki?
Dobrze rozumiem?

Re: silnik krokowy jako wskazówka

I bywaja takie z 4-ro wypustkowa dla 4 cylindrow.

W tym powyzej tez juz pewnie nie ma regulatora odsrodkowego.
To sie zalatwia elektronicznie .. choc ciekaw jestem jak - opoznic
przebieg jest latwo, przyspieszyc nie. Czyzby te czujniki byly
ustawione mocno za wczesnie, czy w kontrolerze jest jakis PLL  ?

O ile sie orientuje to na kole z jednej strony jest wystep, a po
przeciwnej kilka/zebatka. Ta zebatka jest po to zeby wiadomo bylo
ktora polowka kola jest, i zeby wlasciwe dwie iskry generowac.

Czasem to chyba sa oba uklady - czyzby dla niezawodnosci ?

J.

Re: silnik krokowy jako wskazówka

To dość oczywiste.

No właśnie jest, widziałem.

Cała elektronika to maleńki modulik z czterema końcówkami -- dwie
do cewki czujnika, dwie jako klucz w obwodzie cewki zapłonowej.

Przy klasycznej konstrukcji aparatu, to raczej nie może być skuteczne.
Po obrocie wału o pół obrotu (co tyle mniej więcej pojawiają się
impulsy) prędkość kątowa może się zmienić, zwłaszcza na wolnych obrotach.
Dokładnoś wyznaczenia kąta zapłonu będzie niewystarczająca. Natomiast
w tym francuskim silniku właśnie tak to było -- impulsy generowane za
wcześnie, a z aktualnej prędkości koła zamachowego wyznaczone ich
opóźnienie. To można zrobić bardzo precyzyjnie.

No i jeszcze po to, żeby z częstotliwości mijania kolejnych zębów
wyznaczyć prędkość kątową wału. Bo skoro z drugiej strony jest
pojedynczy występ, to tamtym czujnikiem się nie da.

I układ arbitrażu jak w jakiejś sondzie kosmicznej? Raczej wątpię.

Re: silnik krokowy jako wskazówka

I wezyk do czujnika podcisnienia. I problem wraca ..

Raczej tak ze jak lepszy przestaje dawac impulsy, to sie korzysta z
drugiego.

J.

Re: silnik krokowy jako wskazówka

Tak, wężyk też tam był. Największym problemem zawsze był mechaniczny
przerywacz ze stykami, a nie mechaniczna regulacja kąta wyprzedzenia.
Silniki z takim zapłonem potrafią pracować do zarżnięcia bez ingerencji
w układ zapłonowy.

Też nie wierzę.

Re: silnik krokowy jako wskazówka

Ale ja widzialem tez moduliki ktore byly calkiem obok silnika i
dochodzil do nich wezyk. I sie zastanawiam jak oni to zrobili.

No to po co jest czujnik polozenia kola zamachowego i czujnik w wlaku
rozrzadu ?

J.

Re: silnik krokowy jako wskazówka

RobiB3%em parEA% rzeczy dla moto - reguB3%a byB3%a prosta:
- jeB6%li juBF% musi byE6% czujnik do czegoB6%, to musi byE6% przynajmniej
awaryjnie zdublowany
- jeB6%li nie moBF%e byE6% zdublowany, to musi istnieE6% awaryjny program
pracy bez niego
- wyjB1%tki od powyBF%szego sB1% bardzo nieliczne i dotyczB1% krytycznych
systemF3%w jak np. zadajnik od pedaB3%u gazu albo ukB3%ad kierowniczy.

Marek

Re: silnik krokowy jako wskazówka

W to również trudno mi uwierzyć. W kwantyfikator, nie w robienie dla.
Nie ma pomysłu co robic gdy w chłodnicy pojawi się dziura, gdy
zepsują się wycieraczki, gdy zmostkuje się świeca lub uszkodzi
izolacja przewodu wysokiego napięcia. Można by było umieścić dwa
redundantne czujniki przy kole zamachowym współpracujące z dwoma
występami. To by było logiczne działanie w kierunku podniesienia
niezawodności (jeśli ktoś uzna, że nie umie nawinąć niezawodej cewki).
Ale pozostawienie klasycznego aparatu zapłonowego w sytuacji, gdy
jest już *w pełni funkcjonalny* układ z czujnikiem na kole, to co
innego. To jakby w silniku z wtryskiem zostawić na wszslki wypadek
gaźnik. Moje podejrzenia skłąniają się ku temu, że nowy układ nie
zawsze jest w pełni funkcjonalny -- stary realizuje np. rozdział
zapłonu (szczegółów nie chcę wymyślać, tak tylko przypuszczam).

-- Jarek

PS
We współczesnych tłokowych silnikach lotniczych zdaje się jest obowiązek
zdublowania *całego* układu zapłonowego. Są dwa (takie same) czujniki,
regulatory, cewki zapłonowe, przewody wysokiego napięcia. I oczywiście
dwie świece w każdym cylindrze. Ale to całkiem co innego.

Re: silnik krokowy jako wskazówka

A nad czym tu się zastanawiać? Wsadzili do modułu czujnik podciśnienia.
Ceramiczny czy jakiś. Znajomość tego parametru potrzebna jest do
wyznaczenia kąta wyprzedzenia.

A tak jest? Bo ja zrozumiałem, że chodzi o dwa czujniki przy kole
zamachowym. Nadal nie sądzę, żeby dwa różne układy pracowały na raz.
Raczej to jest jak z oczami u kreta -- do końca się jeszcze nie
uwsteczniły. Może robot składający silniki zamontował oba systemy,
bo zapomnieli go przeprogramować?