Silnik krokowy

Znalazłem taki schemacik:

Pytanie: czy aby na ULN2003.P9 nie powinno być +5V?

Reply to
Stachu Chebel

W dniu 2013-01-22 15:56, Stachu Chebel pisze:

Może być +12V, byle było mniej od Uce (50V?) i było sztywne względem 5V. W takim układzie piki indukowanego napięcia będą powodowały mniejszy prąd w diodach przy wyłączaniu uzwojeń.

Michał

Reply to
Michał Lankosz

Hmmm... ciekawe, ale czy to ma aż takie praktyczne znaczenie? - Idąc tym tropem powinniśmy podłączyć do jak największego napięcia, bezpiecznego jeszcze dla układu? Sam mam też sterownik silnika krokowego na 5V i diody podłączyłem do

5V... i raczej myślałem o zrobieniu czegoś, żeby prąd szybciej narastał na starcie* - zapominając o wyłączeniu. Raczej nie sprawdzę szybko, czy podłączenie diod do wyższego napięcia coś daje, bo musiałbym rozlutować wszystko.
  • silnik powyżej tych kilkuset Hz wyraźnie słabnie.

Mirek.

Reply to
Mirek

Tu jest ciekawa dyskusja:

Stachu Chebel

O tyle ma, ze jak cewke zasilasz, to podlaczasz 5V i prad narasta jakos tam, a jak wylaczasz i jest 0.7V ... i prad opada 7 razy wolniej. To w zlym przypadku minie pare krokow, a prad nadal bedzie plynal :-)

maly silnik, prz 5V, sterowany Darlingtonami, o duzej rezystancji cewki - moze nie bedzie az tak zle, ale jak masz np podniesione napiecie do 24V dla szybkiego startu, to bedzie jeszcze gorzej ..

Przy silniku 4-ro biegunowym masz jeszcze jeden efekt - cewki sa podwojne, jesli jedna podlaczasz do masy, to w drugiej indukuje sie napiecie przeciwne. i na jej koncu jest +10V. taki transformator. I jak tam jest dioda ktora zwiera drugie uzwojenie, to wiekszosc pradu idzie w grzanie ..

Do dlawienia pikow z przepiec autor uzyl kondensatorow. ULN nadaje sie do malych silnikow. W ukladzie ze schematu z trzech opcji - szybkosc, moment obrotowy, niskie napiecie zasilania, mozesz wybrac dwie.

Reply to
jan kowalski