silnik asynchr. klatkowy 380V

Witam, Dziś zabrałem się do porządkowania startera mojej nowej sprężarki. Ku max zdziwieniu ujrzałem, wszystkie cewki sterowania o nap znam 220V, a silnik 380V trójkąt. Napięcie do sterowania jest brane z zacisków stycznika głównego. Silnik ma rozruch gwiazda/trójkąt. Nie ma tam transformatora 380/220 dla układu sterowania. Prosiłbym o wytłumaczenie.

Reply to
wojtek

Czyli ten silnik powinien być podłączony do siec 3x220V ? a nie do tzw siły 3x400V?

Reply to
wojtek

obecnie, po wejsciu do unii podwyższyli jak wiesz napięcie w sieci, bodajże 240V i 400V. Napięcie fazowe 220 ma napięcie międzyfazowe 380, a napięcie fazowe 380 ma nap m/faz 660V nap m/fazowe jest nazywane także nap przewodowym albo między przewodowym.

Na 3x220 to podłączyłem kuchenkę w domu, a 3x380 starą sprężarkę Nowa sprężarka przyszła z układem ster na 220 a na silniku widnieje 380 trójkąt.

Reply to
wojtek1302

Czyli mam podłączyc do 3x240 czy 3x400?

Reply to
wojtek

połączenia styczników, przekaźnika czasowego, presostatu, zaworu e/magn wyglądają na oryginalne, ale na pewno były jakaś "modyfikacja". Przecież nie obniżysz napięcia 3x380 bez trafo żeby zasilić układ sterujący którego elementy są na 220. Z drugiej strony 3x220 też jest symetryczne i nap. m/przewodowe wynosi 380, więc może zasilać silnik. Dlatego jeżeli na tabliczce znam silnika napisano trójkąt 380V, czy to oznacza zasilanie tzw siłą, 3x380 ?

Reply to
wojtek
Reply to
Robert Wańkowski

Zebysmy sie zrozumieli - w tak zwanej "sile" masz trzy fazy. Napiecie w kazdej z nich wzgledem zera jest 230V [dawniej 220]. Napiecie miedzy dwiema fazami jest 400V [dawniej 380].

Cewki silnika pracuja na 400V jesli polaczone w trojkat, lub 230V jesli polaczone w gwiazde.

Uklad sterowania na 230V masz wlaczyc miedzy jedna z faz a zerowym kablem. I tu moze byc maly klopot - mianowicie ze to zero jest niedoprowadzone do silnika i ukladow sterujacych. Bo sam silnik, nawet jak pracuje w gwiazde, to nie wymaga doprowadzonego zera.

Nowoczesna instalacja wymaga 5 przewodow - 3 fazy, zero i przewod ochronny. W starszych bywa roznie.

Jesli nie masz dostepu do kabla zerowego, to wtedy moze sie przydac transformator 400/230V, wlaczony miedzy dwa przewody fazowe.

Cos mi swita ze taka linia jest nieuziemiona i napiecie wzgledem ziemii jest nieustalone ..

wojtek pisze:

Zapominasz o przewodzie N, który też podłączasz do urządzenia. Między N a każdym z pozostałych 3 będziesz miał te 230V, beż żadnego trafo. Pozdrawiam TomaszB

Reply to
TomaszB

Dnia Tue, 31 Jul 2007 13:05:22 +0200, J.F. napisał(a):

110kV i podobne mają uziemniony punkt zerowy transformatora. Linie SN są odizolowane od ziemi.
Reply to
badworm