silnik 2 fazowy, zmiana kierunku obrotów

Mam taki silnik od pralki.
http://img859.imageshack.us/img859/328/silnikf.jpg
Dwie pierwsze z lewej cewki są od wolnych obrotów. Mają takie same R.
Ich nie używam.

Dwie następne są od wirowania. Chciałem zmienić kierunek obrotów.
Przełożenie kondensatora na to uzwojenie 10 om spowodowało, że był bardzo
słaby.
To potrafię sobie wytłumaczyć. Rozruchowe słabsze poszło jako główne.

To rozebrałem silnik. Rozłączyłem końce cewek. I obróciłem połączenia cewki
rozruchowej.
Drugi rys.
Przy kondensatorze 32uF jest ok. Ale jest słabszy ten silnik.

Jak robiłem próby na kondensatorze 8 uF. To przy podłączeniu oryginalnym
silnik startował.
Nie tak rześko, ale startował.

Przy wersji z rys. 2 i C 8 uF był bardzo słaby. Pod małym obciążeniem tylko
drgnie. Bez obciążenia rozkulał się.

Uzwojenia są nawinięte w jakiś sposób, że nie można zmienić kier. obrotów
bez spadku mocy?

Zmiana kierunku obrotów wolnych (te z takim samym R) działa bez problemu.

Co to za element ze znakiem zapytania? Srebrzysty zawinięty w folię
przejrzystą.

Robert

Re: silnik 2 fazowy, zmiana kierunku obrotów

Byc moze kat przestawienia tych uzwojen jest inny nic 90 stopni i taki
ze pokrywa sie z przesunieciem pradow. Co nadal nie wyklucza odwrotnej
pracy, tylko trzeba kondensator dobrac.

A moze po prostu pomyliles uzwojenia i uzywasz jednego od wolnych
obrotow ?

J.

Re: silnik 2 fazowy, zmiana kierunku obrotów

Użytkownik "J.F."

Do lewych obrotów inny i do prawych inny?
Na silniku jest napisane 32 uF. I taki tam jest podłączony.

Cewek nie pomyliłem. Sprawdzałem wielokrotnie.

A co to za element, którego oznaczyłem znakiem zapytania?
Gdyby był to termik to dlaczego nie jest włączony na tej wspólnej gałęzi.
Gdzie wszystkie cewki były podłączone.
Jest włączony w szereg z jedną z cewek wolnych obrotów.

Silnik nie wiem od jakiej pralki. Miał z tyłu chyba prądniczkę.

Robert

Re: silnik 2 fazowy, zmiana kierunku obrotów

Nie da sie tego silnika rozebrac jeszcze ?

Az tak sie nie znam, ale na chlopski zdrowy rozum - dwufazowy silnik
powinien miec bieguny przestawione o 90 stopni (lub mniej adekwatnie
do liczby biegunow) i prady rowniez przestawione o 90 stopni.
To ostatnie moze byc trudne do zapewnienia, stad byc moze rozne
uzwojenia. A wtedy w ukladzie odwrotnym trzeba inny kondensator.

Kat biegunow moze byc nawet inny, tylko znow powinno sie z nim zgadzac
przestawienie pradow.

J.

Re: silnik 2 fazowy, zmiana kierunku obrotów

Użytkownik "J.F."

Jak już pisałem silnik poszedł na złom.

Podłączałem różne. Przy 8 uF prawie nie mógł ruszyć. Przy 32 uF już tak. Ale
i tak był słabszy niż przy swoim oryginalnym kierunku obrotów.

Robert

Re: silnik 2 fazowy, zmiana kierunku obrotów
Jeżeli to jest silnik ze starych pralek Polar super coś tam BIO to
faktycznie obroty wirowania prania działały tylko w jedną stronę.
Rozgryzałem ten temat, bo potrzebne mi były szybkie obroty w przeciwną
stronę

Re: silnik 2 fazowy, zmiana kierunku obrotów
Silnik poszedł za złom.
I teraz tylko z ciekawości. Dlaczego po obróceniu cewki był słabszy.

Czy w silniku 3-fazowym gdy obrócę jedną cewkę to będzie to samo co
przełożenie fazy?

Robert

Re: silnik 2 fazowy, zmiana kierunku obrotów

Jak pisalem - podejrzewam ze sie katy nie zgadzaly i pole dzikie
harce wyprawialo

Glupia sprawa - ale ale po pierwszym rozrysowaniu wychodzi mi na to
ze silnik powinien sie krecic odwrotnie i zwolnic o polowe.

Moze jakby rozrysowac dokladniej to by co innego wyszlo

J.

Re: silnik 2 fazowy, zmiana kierunku obrotów

No dobra - bedzie autopoprawka :-)

Jak rozpatrywac tylko maksima w kazdej z faz, to sie dochodzi do
takich glupich wnioskow jak wyzej. A przeciez zawsze trzeba dodawac
pole od trzech faz.

I zamiast rysowac mozna pomyslec ze to jest suma wektora krecacego sie
w kolko (od trzech normalnych cewek) i wektora sinusoidalne zmiennego
o jednym kierunku, pochodzacego od dodatkowej cewki w jednej faz -
dwukrotnie mocniejszej, zeby nie tylko skompensowac te "normalna"
cewke ale jeszcze ja "przekrecic" w przeciwna strone".

Wynikowo wyjdzie pole wirujace elipsoidalnie, w przeciwna strone.
Silnik bedzie chyba slabszy.