Silnik 1f a 3f

Niby już wszystko wiem, że silniki (asynchroniczne) 1f i 3f są o tej samej mocy podczas pracy prawie synchronicznej mają takie same momenty obrotowe. Jedynie podczas przeciążenia 3f lepiej dają sobie radę. Tu cytat z elektrody

"Natomiast podczas chwilowych przeciążeń gdzie prędkość obrotowa silnika spada pole kołowe dla silnika trójfazowego wywołuje większy moment niż eliptyczne dla silnika jednofazowego ale można to potraktoać jako stan rozruchowy."

O jakiej tu różnicy mówimy? Teoretycznej czy to coś konkretnego, np. 25%? Pytam w kontekście pojawiających się elektrowrzecion 1f. Dlaczego są tak dużo tańsze od 3f?

1f
3f
Robert
Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał

Hm, "wyjscia U, V, W falownika" ... czy aby na pewno to jest wrzeciono

1f ?

Czy tylko falownik zasilany z 1f, produkuje 3f i zasilala 3f wrzeciono ?

wielkiej roznicy w cenie nie widze ...

W dniu 2016-07-07 o 15:53, J.F. pisze:

Na pewno jest to jednofazowe wrzeciono. Tu masz drugie.

70% to niewielka różnica? :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

To zależy jak bardzo eliptyczne, czyli w zasadzie zależy od strumienia magnetycznego fazy rozruchowej w stosunku do fazy głównej. Przy równych strumieniach miałbyś pole kołowe, ale wówczas uzwojenia fazy rozruchowej musiałyby być znacznie większe od uzwojeń fazy głównej.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Według mnie jedno wrzeciono jest 3x230V, a drugie jest 3x380V. Pewnie, że UVW może oznaczać styk fazy głównej, pomocniczej i wspólny, ale jaki jest sens tak komplikować, jeśli symetryczny falownik trójfazowy zbudować łatwiej?

Reply to
Tomasz Wójtowicz

W dniu 2016-07-07 o 16:51, Tomasz Wójtowicz pisze:

Nie wiem co oni tam nawinęli w tym stojanie. Ale różnica w masie obu wrzecion to 1,5 kg.

Teraz sobie uświadomiłem, że te 1f musi mieć kondensator. Gdzie oni go upakowali? Jaką pojemność on powinien mieć? Tam miejsca jest na walec fi

55 h 20 [mm]

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:577e6bf7$0$655$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 2016-07-07 o 15:53, J.F. pisze:

I trzy kable ? Dalbys jakis link do strony producenta i danych technicznych/katalogowych. Ewentualnie do falownika, ktory ma to zasilac.

To ma jedno uzwojenie czy dwa ?

Cos mi sie pomylily ceny :-(

W dniu 2016-07-07 o 16:55, Tomasz Wójtowicz pisze:

Zerknij na opis.

zadzwoniłem, aby zapytać sprzedawcę. Widocznie porządna firma i po

15 nie pracują. :-) Spróbuję jutro, albo mailem.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Różnią się masą uzwojeń, oba są 3F tyle że lżejsze jest na 220V a cięższe na 380V, różnica w falownikach jest taka że na 220V wrzeciono napędzisz falownikiem 1F/3F, jest łatwiej bo nie musisz mieć siły, wrzeciono 380 musisz podłączyć do falownika 3F/3F. Dlatego w obu masz identyczne opisy podłączenia

"Interfejs 1234 oznaczony 1, 2 i 3, odpowiednio, a następnie wyjścia falownika (U, V, W), 4 jest to przewód uziemienia"

Bo go nie ma, wrzeciono jest 3F.

Reply to
janusz_k

W dniu 2016-07-07 o 21:22, janusz_k pisze:

No to wszystko jasne. Tylko skąd ta różnica w cenie? I czy są różnice w użytkowaniu?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Kolejny raz widać niekompetencję sprzedawców, którzy nie potrafią wyjaśnić różnic pomiędzy silnikami i falownikami.

Przecie ci napisałem, na 380V trzeba więcej miedzi, a to kosztuje, nie bez powodu w kablu antenowym koncentryku środkowa żyła zamiast z miedzi jest ze stali tylko pomiedziowana :(

Nie powinny, w końcu z sieci pobiorą tą samą moc, a silniki są tak samo 3 fazowe.

Reply to
janusz_k

W dniu 2016-07-07 o 23:18, janusz_k pisze:

1000 zł różnicy jest uzasadnione? Czy to marketing?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Ja nie widzę postów janusz_k, więc odpisuję tutaj.

Kabel antenowy pracuje na częstotliwościach 100+ MHz. Przy tych częstotliwościach prąd płynie tylko po powierzchni, niemal w ogóle nie wnika wgłąb, dlatego pomiedziowanie czy posrebrzenie wystarcza za przewodnik.

Natomiast miedź jak wiemy jest miękka i gdyby kabel był z czystej miedzi, to łatwo byłoby go uszkodzić przez zbyt mocne zgięcie lub przydepnięcie. Więc to jest jak najbardziej prawidłowo, że kabel jest ze stali oblanej miedzią.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nlmgub$1461$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org...

Nie trzeba. To silniki tej samej mocy - wiec wiecej zwojow drutu, ale mniejszej srednicy.

No chyba, ze wcale nie sa tej samej mocy, szczegolnie, ze sie waga roznia. Ewentualnie jeden ma 2.2kW przez 3 minuty a potem 10m chlodzenia, a drugi stale.

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:nlmmij$cii$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Przez wiele lat kabel antenowy byl z miedzi, i nikomu to nie przeszkadzalo. Ba - czesto byla to miedz cynowana (bo chyba nie srebrzona ?).

Tak wiec tu nie o twardosc chodzi, tylko o pieniadze. Na 100+ MHz stal w srodku istotnie nie przeszkadza.

Użytkownik "janusz_k" <Janusz snipped-for-privacy@o2.pl napisał w wiadomości news:nlmgub$1461$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org...

Bez problemu można kupić koncentryk 75 om z czystą miedzią w środku.

Reply to
yabba

No i po rozmowie ze sprzedawcą... to, że oba są trójfazowe to już wyjaśniliście. Co do różnicy to usłyszałem, że któreś będzie się mniej grzać. :-) A cena wynika z innego uzwojenia. Ale 1000 zł?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:577fa20e$0$12539$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Bez dokladnych danych to bedzie gdybanie.

Kup, podlacz, dowiesz sie czemu tanszy. Ewentualnie oddasz na gwarancji :-)

W dniu 2016-07-08 o 15:06, J.F. pisze:

Albo i nie, bo w umowie gwarancyjnej, artykuł 19. paragraf 135. ustęp

  1. punkt 3. podpunkt m wyraźnie jest napisane, że gwarancją nie są objęte uszkodzenia spowodowane pełnią księżyca :-D
Reply to
Tomasz Wójtowicz

W dniu 2016-07-08 o 15:06, J.F. pisze:

No właśnie mam już trzy te tańsze. Musiałbym kupić to droższe, aby mieć porównanie. :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski