Serwomechanizm się "wzbudza" - czy

Witam!!

Kupiłem sobie ostatnio mały tani chiński serwomechanizm na allegro ;)... taki przeźroczysty-niebieski, super miniaturowy... podobny do tego, ale bez naklejek:

Ponieważ pierwszy raz używam serwa, mam pytanie - czy to normalne, że gdy serwo dochodzi do pozycji zadanej, to dalej się "trzęsie", lekko bzyczy i bierze tak od 5 do 25mA (różnie, czasem mniej, czasem więcej). Serwo steruję z AVRa, przez sprzętowy PWM, całość taktowana z wewnętrznego RC.. Drgania są słabe, czasem nawet nie widać, żeby "najszybsza" zębatka (tzn. ta na silniku) się kręciła, czasem widać, że drży...

Napiszcie proszę, czy taka sytuacja jest: a) normalna dla każdego serwa b) normalna dla tej klasy serwa c) nienormalna ;)...

Serwo nie będzie jakoś specjalnie ostro wykorzystywane, ma popędzać rygiel zamka, większość czasu spędzić może na wyłączeniu (tzn. odcięte zasilanie i odcięte impulsy sterujące)... Jednak ze względu na zasilanie bateryjne wolałbym pozbawić go tych nawet krótkotrwałych oscylacji... Da się coś zrobić?

Próbowałem już dodać kondensator na silnik albo na potencjometr, ale nic nie pomagało....

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Zrobiłeś jakąś, minimalną chociaż, histerezę?

Reply to
misiu

misiu pisze:

Czekaj, ja ten serwomechanizm KUPIŁEM gotowy ;)... nie robiłem histerezy, bo przecież nie mam sygnału zwrotnego ;)... wysyłam mu tylko impulsy o częstotliwości ok 50Hz, i czasie trwania od 0,6 do 1,9ms (próbowałem inne wartości, także z typowego zakresu 1..2ms)... całość zasilana z 4akumulatorków NiMH, więc zakłócenia z sieci itp. nie przechodzą ;)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

b troszke pomieszane z a (jak analogowe).

Reply to
Lukasz Spychalski

Pisałeś o kondensatorze na potencjometrze, więc myślałem, że jest wyprowadzony na zewnątrz. Te 50Hz wynika z wymagań serwomechanizmu?

Reply to
misiu

misiu pisze:

Hmm... słyszałem, że impulsy na serwie powinny być powtarzane co ok

20ms, co daje 50Hz ;)... do tego serwa nie mam żadnej dokumentacji ;)...

A próby z kondensatorem przeprowadzałem po rozkręceniu serwa ;)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

To dość prymitywne serwo, więc pewnie prosty jak konstrukcja cepa układ całkująco-porównujący. Sterowanie niską częstotliwością siłą rzeczy powoduje, że po całkowaniu pozostają duże tętnienia. Ustaw PWM na częstotliwość ponadakustyczną i zobacz, co się będzie działo.

Reply to
misiu

Użytkownik "Konop" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:gsii11$mss$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

też potwierdzam że odp. b

a swoją drogą to pytanie bardziej na grupie "modelarskiej" bo tu nie wszyscy wiedzą jak takie "cuś" działa a tam to standard :-))

Reply to
buwi777

Użytkownik "misiu" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:gsimas$jll$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Nic. Misiu - poszukaj jak działa serwo modelarskie. To się steruje szerokością impulsu.

Reply to
buwi777

buwi777 pisze:

Czy ja postuluję co innego? Nie miałem do czynienia z serwami modelarskimi, ale wyobrażam sobie, że napięcie z potencjometru jest komparowane ze scałkowanym sygnałem sterującym, a wynik podawany na silnik. Jest inaczej?

Reply to
misiu

misiu pisze:

Nie zupełnie... tam jest właśnie takie nietypowe sterowanie, steruje się szerokością impulsu (liczoną w ms) a nie wypełnieniem w %...

Reply to
Konop

Użytkownik Konop napisał:

Niestety link mi się nie otwiera, ale podejrzewam odpowiedź b) W większości tanich serw modelarskich przyczyną drgań jest kiepskiej jakości potencjometr sprzężenia zwrotnego. Takie "skrzeczące" serwa często udawało mi się uratować. O ile serwo jest rozbieralne to trzeba je rozkręcić i dostać się do potencjometru. W większości serw ten potencjometr był również rozbieralny. Obudowa potencjometru ma zatrzaski i po delikatnym podważeniu można zdjąć pokrywę osłaniającą ścieżkę oporową i ślizgacz. "Żółtki" często napaprają tam jakiegoś klajstru. Wystarczyło umyć wnętrze potencjometru izopropanolem lub benzyną ekstrakcyjną i na koniec psiknąć jakimś środkiem konserwującym styki np. Kontakt 60 lub w ostateczności WD40. Po zmontowaniu wszystkiego do kupy serwa działały nie gorzej od tzw. markowych.

P.S. Serwa tego typu steruje się ciągiem dodatnich impulsów o szerokości od 1ms do 2ms. Wg standardu 1,5ms odpowiada ustawieniu orczyka w neutrum. Większość serw pozwala na pracę w szerszym zakresie. Impulsy wg standardu powinny powtarzać się co 20ms. Ta wielkość nie jest krytyczna i ma wpływ jedynie moment obrotowy serwa, prędkość ustalania pozycji i moment trzymający. Przy większej częstotliwości powtarzania impulsów serwo działa szybciej (ale oczywiście do pewnego momentu). Zbyt wolne powtarzanie impulsów powoduje, że serwo potrzebuje więcej czasu na osiągnięcie zadanej pozycji i może zacząć pracować skokami.

Pozdrawiam Grzegorz

Reply to
Grzegorz Kurczyk

Tyle, że te impulsy są ustawiane w tym sprzętowym PWM tak, że jest stały okres pomiędzy ich środkami... ale to nie powinno być problemem - spróbuj może zmienić częstotliwość i sprawdzić czy to "bzykanie" ma z tym związek? Miałem gdzieś jakieś serwo za 40zł i bzykało jak mu sie śmieci podawało, a jak normalne impulsy (z 555) to stało cicho a prąd się zwiększał jak si ę z nim siłowałem. A do zamka to można podłączyć sam silniczek z serwa i z potencjometru masz sygnał zwrotny czy zamknęło czy nie.

Mirek.

Reply to
Mirek

A sygnal sterujacy jest ladny i na oscyloskopie stoi jak drut ?

Nie znam "tej klasy", ale z tego co piszesz to wzbudzenie jest minimalne, i moze nawet nie jest wzbudzeniem ..

Używam trybu FastPWM - licznik liczy sobie impulsy 1MHz od 0 do 20000, a po osiągnięciu wartości rzędu 1500 wyłącza wyjście OCR1A :)...

No pewien ma - po każdym impulsie serwo oblicza błąd i wysterowuje silnik ;)... Zmiana częstotliwości powoduje zmianę częstotliwości byzknięć ;)... Ale tu prosty wniosek - jedynym wyjściem jest zatrzymać impulsy po dojściu serwa do stanu ustalonego ;P...

Tego kiedyś też zasiliłem z NE555 i było podobnie, ale to było na płytce stykowej... jutro spróbuję zasilić osobno uC i osobno serwo i zobaczę... w sumie ten RC przy stałym napięciu nie powinien aż tak pływać (że w

20ms zmienia częstotliwość ;))... Podejrzewam, że winne mogą być skoki na zasilaniu wywołane serwem... ale to sprawdzę ;)... Druga sprawa - jeśli temu serwu szkodzą skoki zasilania, to on w sobie nie ma żadnego stabilizatora ani nic, więc on może sam sobie śmiecić ;)... za każdym razem śmieci inaczej więc co chwile ma inny błąd... wskazywałby na to fakt, że CZASAMI staje i milczy (wówczas pobiera te 5mA). I jak już się zatrzyma, to nigdy nie zacznie wariować ;)...

Można, można, tylko wlutowany jest ATtiny2313, który nie posiada ADC ;)... ma komparator (w sumie by wystarczył po dodaniu histerezy ;)), ale jest on użyty do monitorowania zasilania ;)...

Reply to
Konop

Użytkownik "misiu" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:gsimas$jll$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Nie uzyskacz częstotliwości ponad akustycznych bo ci nie pozwoli wymagana długość impulsu PWM.

Marek

Reply to
marko1a

Użytkownik "Konop" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:gsii11$mss$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Mam kilka serw, wielkich, malutkich, bardzo drogich i tanich i powiem że na aparaturze firmy Graupner do zdalnego sterowania modeli tanie bzyczą a drogie nie. Bez odbioru.

Marek

Reply to
marko1a

Z tego co piszesz to wysterowanie serwa jest prawidlowe. impuls co 20ms jest ok. Ja jak wykonywalem sterownik do serw do modelu milem podobny problem. Mialem dwa serwa niby dosc dobre Hiteca i jakies tanie top cos tam. Problem lezy w potencjometrach. Dgania pojawialy mi sie czasem w Hitecu ale znacznie rzadziej niz top .... Mysle ze w tym serwie ktore posiadasz jest to nie do zwalczenia i musisz sie z tym pogodzic, albo sprobowac kupic serwo lepszej klasy albo wrecz cyfrowe - z tym ze to wydatek kilkukrotnie wyzszy. Do zastosowania o ktorym Ty piszesz mysle ze mozna sie z tym pogodzic i po ustaleniu pozycji serwa wylaczac impulsy sterujace.

Pzdr Darek

Reply to
Darek

Nie przesadzaj, toż to przebieg prostokątny, częstotliwości ci w nim dostatek - ponad akustycznych też :)

Reply to
Padre

Użytkownik "Padre" snipped-for-privacy@no.net napisał w wiadomości news:gsl6gd$6td$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Nie zaprzeczam że, ale tak się składa że czas trwania impulsu jest określony co do ms i mówimy o podstawowej a nie harmonicznej.

Marek

Reply to
marko1a