Serwo modelarskie

Witam !

Nie mogę znaleźć szczegółowej karty katalogowej od serwa modelarskiego.
Myślę jednak, że zapewne ktoś tu już zajmował się praktycznym
sterowaniem czymś takim i zapewne zna odpowiedź na następujące pytania:

1. Jakie są parametry elektryczne tego wejścia, do którego doprowadza
się impulsy sterujące ? Czy impulsy o amplitudzie 3V będą odpowiednie ?

2. Co się dzieje z takim serwem jeśli nie są do niego doprowadzone
impulsy sterujące ?

Paweł

Re: Serwo modelarskie

Zależy jakim napięciem będzie zasilane serwo. Przy 5V większość serw
będzie poprawnie działała przy impulsach o amplitudzie 3V

Stoi nieruchomo w takiej pozycji jakiej było i jest jak to określają
modelarze "miękkie" :-) Ponieważ w tej sytuacji nie działa sprzężenie
zwrotne, to silnik serwa nie "walczy" z zewnętrzną siłą próbującą
przekręcić orczyk. Oczywiście dotyczy to serw analogowych.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Serwo modelarskie

Hmmm... wiesz to z teorii czy z praktyki?? Ja słyszałem, że niestety,
niektóre serwa głupieją przy braku impulsów, albo ustawiają się w
pozycję neutralną, to jest w połowę obsługiwanego kąta... Ale w życiu w
rękach miałem jedno serwo, więc się nie chcę wypowiadać jako znawca
;)... tak słyszałem, więc powtarzam ;)...

Pozdrawiam
konop

Re: Serwo modelarskie

Z praktyki i z teorii też. Starsze serwa miały elektronikę na elementach
dyskretnych i można ze schematu wywnioskować takie działanie. Nie
spotkałem się ze SPRAWNYM serwem, które szalałoby bez sygnału.
Najczęściej po włączeniu serwo robi krótkie bzzzyk i zatrzymuje się w
jakiejś tam pozycji. Do neutrum (lub bardziej do zaprogramowanej
pozycji) ustawiają się serwa cyfrowe.

P.S. Może chodziło koledze o szalejące serwa podłaczone do odbiornika
przy braku sygnału nadajnika ? Bo to jest akurat dość normalne.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Serwo modelarskie

To chyba w starszych modelach odbiornikow dzialajacych
na PPM. Przy transmisji cyfrowej, raczej nie powinno szalec.
Ja do transmisji cyfrowej stworzylem wlasny protokół z zabiezpieczeniem
i przy braku sygnalu odbironik ustawal serwa w pozycji neutralnej.

Pzdr
Darek

Re: Serwo modelarskie

PPM to jeszcze nie staroć, a nadal obowiązujący "standard". Jeśli
odbiornik ma trochę mądrzejszy dekoder PPM na uC to serwa nie będą
dygotały bez sygnału nadajnika. W najtańszych odbiornikach dekoder
zrobiony jest na zwykłym rejestrze przesuwnym lub demultiplekserze i tam
bez sygnału z nadajnika na wyjściach odbiornika jest "sieczka".

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: Serwo modelarskie

doswiadczenia za duzego nie mam, ale robilem sam odbiornik
do modelu samolotu i nie stwierdzilem aby serwo wariowalo
przy braku sygnalu. Byly to serwa analogowe Hitec i GWS.

jezeli chodzi o serva analogowe, to z zasady dzialania serwa
nie ma prawa sie ustawiac to wybranej pozycji.

Pzdr
Darek

Re: Serwo modelarskie

Jaka ma być polaryzacja tych impulsów sterujących ?

Paweł

Re: Serwo modelarskie

Impuls sterujący serwem ma wysoki poziom logiczny.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Serwo modelarskie

Zazwyczaj dodatnia

Re: Serwo modelarskie

nie pamietam teraz dokładnie poniewaz robilem to chyba z 3 lata temu,
ale impulsy maja polaryzacje dodatnia, szerokosc impulsu dla pozycji
neutralnej wynosi 1,5 a zakres sterowania od 1-2ms - o ile dobrze pamietam.
Niektore serwa chyba GWS maja ten zakres przesuniety o zdaje sie 0,1ms.
Impulsy sterujace powinno sie podawac zgodnie z norma co 20ms.

Na strochach producentow albo GWS albo Hitec byla specyfikacja
sterowania.

Pzdr
Darek

Site Timeline