Selektywność odbiornika 433MHz

Czy orientujecie się może jakiego rzędu może być selektywność odbiorników 433MHz stosowanych do sterowania drzwi garażowych.

Na szybko znalazłem coś takiego:

czego mi wynika, że jak są stosowane kanały to odstęp rzędu 25kHz.

Czy to znaczy, że typowy odbiornik nie zauważy pilota jak f będzie odległe o 25kHz - z tego co dalej widać, że nie.

Pilot do garażu prawdopodobnie został uderzony. Zaczęło się dziwne działanie - czasem zadziała, czasem nie. To by mogło sugerować zimny lut. Następna obserwacja - jak trzymany przed użyciem w cieple to czasem zadziała, jak w zimnie (luty, marzec) to na pewno nie zadziała. To by sugerowało baterie, albo zimny lut.

Baterie (2xCR2016) w nim miały już kilka lat, ale LED świeci mocno. Zmieniłem baterie na wcześniej nie używane, ale kupione razem z tymi co były w pilocie - bez zmian. Przy okazji obejrzałem płytkę - nie rzuca się w oczy nic podejrzanego, ale nie przelutowywałem wszystkich lutów.

W sumie całkiem przestał działać (w sensie otwierania bramy, bo LED świeci i fale radiowe emituje). Nawet ustawiony blisko anteny odbiorczej nie działa.

Na pudełku nowego podają częstotliwość pracy 433,92.

Analizator widma pokazuje szczyt emisji dla 3 działających pilotów na:

433,85; 433,92; 433,88 (max odchyłka od 433,92 wynosi -70kHz). Dla tego nie działającego na 434,03 (odchyłka +110kHz).

Czy od uderzenia kwarc mógł się odstroić? Szybciej bym się spodziewał całkowitej wysiadki.

Czy taka odchyłka może być powodem nie działania (nawet blisko anteny)?

Nie wiem jak się takie odbiorniki robi. Jak coś jak radio w dawnych czasach i po przemianie sygnał trafia na filtr p.cz, który ma dość płaską ch-kę, która nagle stromo opada to mogłoby być tak, że -70 - jeszcze się mieści a +110 już całkiem 0.

Moja wiedza radiowa zatrzymała się na poziomie zwykłego odbiornika superheterodynowego, który zrobiłem jak miałem kilkanaście lat i nie mam wyczucia jak się tego typu odbiorniki do sterowania obecnie robi. Może szerokie pasmo aby tolerować odchyłki f pilotów. Może wąskie bo w paśmie dużo zakłóceń. Może szerokie bo wymaganie konkretnego kodu jednak chroni od przypadkowych zadziałań. Może wąskie, bo ochrona przed przypadkowym zadziałanie nie chroni od niedziałania w przypadku obecności innego sygnału w pobliżu f.

Ogólnie pytanie jest motywowane wrodzoną dociekliwością, a nie potrzebą praktyczną. Zastanawiam się po prostu, czy ten stary wyrzucić, czy próbować doszukać się przyczyny (np. czy kupować nowe baterie).

Zastanawia mnie jeszcze, czy jest prawdopodobne, aby się w odbiorniku (lub nadajniku) coś przekłamało w Keeloq. Ale tak, że czasem działa, czasem nie. Ciekawe, czy jak dużo razy nie zadziała to może liczniki mogą się tak rozjechać w nadajniku i odbiorniku, że nie ma siły aby się zgrało i trzeba by taki pilot "wpisać" od nowa.

Chętnie się dowiem, co o tym myślicie. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 25.05.2018 o 11:41, Piotr Gałka pisze:

Na pewno mógł, ale nie wiem o ile konkretnie.

Reply to
Cezary Grądys

W dniu 2018-05-26 o 16:22, Cezary Grądys pisze:

Stare zegarki kwarcowe czasem po uderzeniu mogły zostać uszkodzone - wtedy OIDP przyśpieszały. Problem z pękającymi kwarcami był opisywany w serwisówkach.

Reply to
Adam

W dniu 26.05.2018 o 16:55, Adam pisze:

Na początek spróbuj ponownie go zaprogramować do odbiornika.

Reply to
Jingiel

Dnia Fri, 25 May 2018 11:41:44 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

A ja jak czytam, ze odbiornik jest superreactive, to sie zastanawiam czy to 25kHz mozliwe.

No i ... 10ppm kwarcu da 4.3kHz. Maja te kwarce 10ppm, czy wiecej ?

Podgrzac/ochlodzic tak, zeby na analizatorze bylo dobrze i sprobowac.

A nie ma on zmiennego kodu ? Moze trzeba zaprogramowac/zresetowac ?

W dniu 2018-05-27 o 09:23, J.F. pisze:

Ma zmienny kod Keeloq.

Czasem działanie, czasem nie działanie aż do całkowitego nie działania może sugerować postępujące uszkodzenia w pamięci odbiornika - że jeszcze czasem numer danego pilota się dobrze czyta.

Ale ten pilot oberwał uderzenie i tego dnia nie zadziałał po raz pierwszy. Po kilku dniach udało mu się zadziałać i tak losowo jakiś czas.

Dlatego chcę wyeliminować wszelkie inne podejrzane źródła zanim przyjmę, ze odbiornik zapomniał numer tego pilota i trzeba go jeszcze raz wprogramować bo na to stawiam 0,1%. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pegf7c$lt5$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2018-05-27 o 09:23, J.F. pisze:

Tylko czy tam nie ma takiego efektu, ze jak wiele razy wyslesz kod poza zasiegiem odbiornika, to jak potem bedziesz w zasiegu, to odbiornik stwierdzi, ze kod za bardzo zmieniony i nie ma co otwierac. A skoro nie dzialal w czesci radiowej, to sprawa moze byc podobna.

I na to chyba jest procedura, jak wznowic synchronizacje.

A nie ma dostepu do odbiornika ? Moze da sie tam gdzies z oscyloskopem podlaczyc i zobaczyc czy odbiera zera i jedynki.

Choc prawde mowiac ... kupic nowy pilot, dopisac do systemu, a ten ... wtedy juz sie mozna na spokojnie doktoryzowac w dlugie zimowe wieczory :-)

J,

W dniu 2018-05-28 o 10:55, J.F. pisze:

Jestem właśnie na etapie doktoryzowania się w tym temacie :), i na tę chwilę brakuje tych długich wieczorów. Chciałem na wstępie się dowiedzieć czy odchyłka f nie jest może wystarczającym uzasadnieniem nie działania. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pegi3o$n0d$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2018-05-28 o 10:55, J.F. pisze:

To jak pisalem:

- 50 ppm przy 433MHz to jest 21kHz odchylki ... niby sasiedni kanal. I teraz trzeba obejrzec:

-jest tam dokladniejszy kwarc ? A w ogole kwarc czy jakis inny generator ?

-odbiornik wyglada na tak dokladny, czy jest jest superreakcyjny i naprawde ma 1MHz pasma ?

-a w ogole sprzedawca sie pyta przy dokupywaniu pilotow jaki nr kanalu pan uzywa, czy "one wszystkie na jednej czestotliwosci nadaja" ?

IMO - odbiornik z selektywnoscia 25kHz wymagalby odpowiedniej konstrukcji, i pilot tez musialby lepsza konstrukcje miec.

W dniu 2018-05-28 o 12:14, J.F. pisze:

Jest kwarc, ale wydaje mi się, że nie było na nim żadnego opisu (rozbierałem ze 2 miesiące temu).

Nie mam dostępu do odbiornika (hala garażowa).

Brat wyszukiwał pilota kilka lat temu. Teraz podał mi link - zamówiłem bez wnikania - działa. Ale przypuszczam, że producent wybrał sobie jakąś jedną częstotliwość i jak rozwiązanie ma swoją nazwę to oznacza też konkretną częstotliwość.

25kHz to pewnie jakieś decyzje standaryzacyjne. Piloty odchylone o 70kHz działają więc odbiornik musi mieć co najmniej taką tolerancję odchyłki f. Mojego pytania w ogóle by nie było gdyby ten nie działający mieścił się gdzieś między działającymi, ale akurat musi być dalej i po drugiej stronie. Złośliwość przedmiotów martwych :) Myślałem, że może ktoś wie jak to się robi, jakiego rzędu pasmo odbierają takie odbiorniki. Jak pada hasło superreakcyjnego to wtedy chyba byłaby ogromna tolerancja na odchyłki f, ale się nie znam.

Niestety nie zmierzyłem jego f jak działał i nie będę zbierał od ludzi wszystkich działających (około 50) pilotów i nie będę się też zasadzał z analizatorem widma przy bramie :).

To moje pytanie było w sumie podyktowane tym, że się aktualnie zastanawiam, czy ten stary wyrzucić, czy trzymać, bo a nuż kiedyś znajdę czas aby z ciekawości mu się dokładniej przyjrzeć - rozrysować schemat, obejrzeć przebiegi sterujące nadajnikiem (bo może przez jakiś zimny lut nadaje ale nie kod).

Niestety zaczynałem się interesować elektroniką gdy zbieranie wszystkiego co wpadnie w ręce było logiczne i uzasadnione. Cotygodniowe wyprawy do Bomisu aby kupić to co rzucili też były uzasadnione. Gdybym nie miał takich nawyków to jak przyszło do robienia sobie oscyloskopu nie miałbym z czego go zrobić. Trudno się pozbyć przyzwyczajeń (czym skorupka za młodu...), nawet jak człowiek zdaje sobie sprawę, że już nie mają logicznego (o ekonomicznym nie wspominając) uzasadnienia :) P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:pegork$pkt$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2018-05-28 o 12:14, J.F. pisze:

Kwarcy na 433MHz, jesli sie nie myle - nie ma. Gdzies na kilkudziesieciu MHz konczyl sie zakres kwarcow. Albo jest tam wolniejszy kwarc i nadajnik sobie wewnetrznie powiela, albo jakis inny oscylator ... prawdopodobnie mniej dokladny.

Mozliwe, choc gdyby naprawde bylo tyle kanalow ... nie oferowalby wyboru ?

Zapewne, choc ... trudne do spelnienienia jak widac.

Jak ci sie miesci w szafie, to trzymac :-)

W dniu 2018-05-28 o 14:03, J.F. pisze:

O tym nie pomyślałem. Coś nieduże, prostokątne, metaliczne z góry i nie wiem czy 2 czy 4 nogi (nie widać bo pod spodem).

Może praktycznie odbiorniki nie są selektywne i pojęcie kanału przy aplikacjach o zasięgu 10m nie istnieje.

Jak mi się zmieści w szafie to o nim zapomnę. Musi być gdzieś na wierzchu, aby czasem o sobie przypomniał :) P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2018-05-28 o 17:02, Piotr Gałka pisze:

Tu jest link do opisu podobnego problemu, nie dawało się sparować bezprzewodowego łącza na modułach HC-12. Konic końców okazało się że odchyłka o 100kHz to już za dużo, tak do 70 kHz działa, winne były kwarce (30 MHz) poza tolerancją.

Oryginalny długi wątek na forum

Piotr Dmochowski

W dniu 2018-05-28 o 14:03, J.F. pisze:

Masz racje co do pierwszej harmonicznej. Ale są cięte do pracy na wyższych - tu akurat na 3, ale są (były?) również cięte dla następnych. Tyle, że są mało popularne.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu 2018-05-28 o 17:54, Piotr Dmochowski pisze:

Dzięki to uprawdopodabnia podejrzenie, że w moim przypadku te 110kHz to może już być akurat ciut za dużo. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

On 25.05.2018 11:41, Piotr Gałka wrote: .

A koło odbiornika jest czysto? Właśnie jestem świeżo po podobnej usterce - wszędzie sieją przetwornice. Nie znasz dnia ani godziny kiedy ktoś coś wetknie do gniazdka.

Reply to
Mirek

Dnia Mon, 28 May 2018 17:54:47 +0200, Piotr Dmochowski napisał(a):

Ciekawe ile z nich trafilo potem na all... w "dobrej cenie".

Przy takiej częstotliwości, to wpływ przetwornic nie będzie już taki wielki. M.in. to jest jednym z powodów (mimo gorszego zasięgu), dlaczego radiofonia FM idzie na +- 70/100 MHz. Na tych częstotliwościach, to raczej już tylko ułamki energii syfu z przetwornic... Ale, oczywiście, syf jest i bywa, że przeszkadza.

Niestety. Kiedyś, to sobie radio z zasilaniem prosto z sieci, więc bez trafo, włączałem na fale długie i wiadomo, coś tam popierdywało, cokolwiek zaszumiało w sieci, to i w głośniku. Ale, wśród tego popierdywania, radia dało się całkiem spokojnie słuchać. Jedynym u mnie problemem był rano jeden z sąsiadów, który włączał golarkę i odbiór "zanikał", aż sąsiad się ogoli. Lodówka było wiadomo, kiedy się załącza, charakterystyczne klik-klak także jako zakłócenie w głośniku. I słuchało się, gdzież to wizytował Pan Pierwszy Sekretarz. A ja rano w niedzielę, o 8:00 OIDP, słuchałem "koncertu" piosenek rosyjskich. I prosili pisać listy na adres "Moskwa, Radio, Redakcja polska". Pamięta ktoś? Jedyne, co realnie przeszkadzało, to powłaczane telewizory, wiadomo, układy odchylania. Ale dawało się tak radio ustawić, że wpływ OTV był mały i coś było słychać. Dziś... a nawet nie dziś, ale od kilku(nastu) już lat, aby czegoś na długich posłuchać, to albo antena zewnętrzna (IMHO jedyna dziś sensowna i nie taka trywialna alternatywa), którą mocno nieudolnie udaje u mnie antena od radiostacji (nie jest na ten zakres), albo po prostu, wyjść z daleka od zabudowań.

Dodajmy do tego CO zostanie włączone. Taniutkie przetwornice, na jednym tranzystorku, syfiące niemiłosiernie. Podobno są do urządzeń radiowych specjalne przetwornice, co nie syfią, ale ja w to nie wierzę. Nie muszę mówić, co mam na pasmach wieczorem. W dzień jeszcze coś się przebija, w nocy już tylko silniejsze sygnały. Muszę antenę wyżej postawić, a nie mam jak. Więc kompromis... U mnie wpływ okolicznego syfu na tło wysoko sięga, na paśmie 2m jest na tyle, że najsłabsze sygnały niekiedy giną, ale już nie tak bardzo, jak na KF. Na 70cm nie mam sensownej anteny, efektywność tej, co mam jest taka, jak antenki w "ręczniaku", nie większa.

Reply to
HF5BS

Nie wiem, ale nowe piloty działają zawsze i od pierwszego razu. Analizator (duży, ciężki) mam w pracy na biurku - nie będę z nim jeździł do tego garażu aby obadać czy jest czysto i jeszcze szukał gdzieś 230V (w garażu nie ma gniazdek). P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:peiv4g$m7g$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net... W dniu 2018-05-28 o 20:43, Mirek pisze:

To jeszcze jedna mozliwosc na szybko do zaspokojenia ciekawosci - dolutowac to tego kwarca trymer, ewentualnie rada z PRL - dwa kawalki kynaru i skrecac, doprowadzic do wlasciwej czestotliwosci, pojechac do garazu i sprawdzic ...

Albo ... kupic jeszcze jeden pilot, przelutowac ten kwarc :-)