SDRAM - połączenie

Witam.

Posiadam pamięć 16MB * 8 bitów, którą obsługuję z poziomu FPGA, wszystko
ładnie działa.
Problem w tym że potrzebuję zapisywać tam dane 16-to bitowe.
Zamiast dzielić słowo 16-to bitowe na dwa kawałki pomyślałem czy nie
można by dołożyć drugiej
takiej samej pamięci i połączyć je "równolegle", równocześnie je
adresując i do jednej zapisywać
młodsze 8 bitów a do drugiej starsze.
Czy to ma prawo działać??

Pozdrawiam.

Re: SDRAM - połączenie

Jak najbardziej, powszechna praktyka. Chociażby przyjrzyj się modułom
pamięci komputerowych, które mają 64-bitową magistralę danych.

--
pgw

Re: SDRAM - połączenie

30 lat temu, w atarynkach, łączyło się tak kostki 1-bitowe aby otrzymać 8
bitów ;)

c.

Re: SDRAM - połączenie

    3x prawda.

    Do Amigi też były rozszerzenia na 4 kościach 4-bitowych, albo 16
kościach 1-bitowych.

Re: SDRAM - połączenie
koleś który programuje FPGA zadaje takie pytania... niezłe.

Re: SDRAM - połączenie

Spokojnie, jestem amatorem.
Kiedyś w ten sposób połączyłem do AVR-ka dwie kostki z pamięci SIMM i
układ działał (transfer niestety żółwi), wolałem się upewnić czy z
SDRAM-em będzie podobnie.
Na FPGA mam zaliczone dopiero kilka automatów FSM, driver wygenerowałem
i działa, uważam to za wielki sukces:))

Pozdrawiam.

Re: SDRAM - połączenie
A czemu był żółwi ? Podłączałem pamięci DRAM 44256 do ATmega128
(obsługa
sprzętowa jako zewnętrzny RAM) i do ATmega32 (obsługa programowa). W
jednym i drugim przypadku odświeżanie na przerwaniach. Działało to jak
burza, a wąskim gardłem to bardziej był uC niż pamięci.

Pozdrawiam
Grzegorz

Re: SDRAM - połączenie
(obsługa

Ja uzyskałem transfer (obsługa programowa) coś ok. 200K.
Zgadzam się że wąskim gardłem w tym przypadku jest procek, dlatego robię
to obecnie na FPGA.

Pozdrawiam.

Re: SDRAM - połączenie

Że tak to ujmę "przygadał kocioł garnkowi", większość twoich wystąpień na
tej grupie ma dużo gorszy charakter, że przypomnę dzisiejsze pytanie o
"instalację bez instalacji".

Re: SDRAM - połączenie
In the darkest hour on Thu, 27 Oct 2011 20:33:46 +0200,
wystąpień na

Lubię to. ;-)

--
[ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:218B ]
[ 08:14:19 user up 12969 days, 20:09,  1 user, load average: 0.13, 0.95, 0.50 ]

Re: SDRAM - połączenie
Największe pamięci SDRAM jakie udało mi się znaleźć w sieci to kostki o
organizacji: 32 Meg x 4 x 4 banks.

http://www.micron.com/partscatalog.html?categoryPath=products/parametric/DRAM/SDRAM

Z tego wynika że jeśli połącze ich nawet kilka równolegle (co decyduje o
szerokości słowa) to i tak nie przeskoczę objętości 32MB.
Jak w takim razie uzyskać pojemność np. 128MB??
Czy da się to zrobić wykorzystując jeden sterownik dla tej pamięci w FPGA??
Proszę o jakieś sugestie.

Pozdrawiam.

Re: SDRAM - połączenie

Rzucę ci dwa hasła: dekoder adresów, sygnał EN tychże pamięci.

W skrócie działa to tak, że z kombinacji bitów które Ci zostały (np. 4)
robisz dekoder adresu, który aktywuje jeden z 16 układów (podpięty do
niższych bitów) poprzez wystawienie dla niego sygnału EN.

Re: SDRAM - połączenie

Rozumiem Ĺźe EN to to samo co CS.
Jeśli tak to ten sposób obsługi już wcześniej wydumałem:) ale zawsze
lubię zweryfikować swoje filozofie z fachowcami bo nigdy nie wiadomo czy
nie ma innego prostszego sposobu:)

Pozdrawiam.

Re: SDRAM - połączenie

    Tak, wybacz  z pamięci pisałem.

lubię

To jest chyba najprostszy sposób, gdyż większość linii jest podłączona
równolegle. Poza tym polecam jakąś książkę do przedmiotu "podstawy
układów
cyfrowych" dla studiĂłw elektronicznych, albo informatycznych. Zapobiegnie to
wielu sytuacjom, w których odkrywa się koło od nowa.
Polecam np. "Podstawy elektroniki cyfrowej" Józefa Kalisza, z uwagi na niską
cenę, częste uaktualnienia i przekrój począwszy od bramek logicznych aż do
VHDL-a.

Re: SDRAM - połączenie

Jak już będziesz łączyć te pamięci równolegle zwróć uwagę na
pojemności
obciążające piny FPGA. Przy niskich prędkościach to nie będzie miało
znaczenia, ale jakbyś chciał wykorzystać pełen potencjał kostek, to
możesz musieć powstawiać bufory.
Właśnie z tego powodu na płytach serwerowych mających wiele gniazd na
pamięci trzeba stosować moduły buforowane.

pzdr.
j.

Site Timeline