Schematy elektryczne urządzeń AGD

Czy zastanawiał się ktoś kiedyś dlaczego schematy elektryczne urządzeń AGD
rysowane są według odmiennych zasad niż np schematy elektroniczne ?
Nie miałem problemu nigdy z analizą schematów radiostacji, kontrolerów,  RTV
, ...
Ale jak widzę schemat elektryczny pralki albo kuchenki to łapy do samej
ziemi opadają.

Ale do brzegu.
Wziąłem sią za naprawę kuchenki mikrofalowej Zelmer-a.
Przestał kręcić silnik od talerza. Kuchenka grzeje, ale ... tylko prawą
część potrawy.
Otworzyłem, patrzę - silnik 30V. Odłaczyłem, podłaczyłem napięcie - kręci.
Czyli gdzieś w kuchence coś nie podaje napięcia na silnik.

Nie chciało mi się szukać po kabelkach więc odpalam internet ściągam dwa PDF
( po polsku).
Patrzę - jest schemat.
Oczom nie wierzę - silnik na 30V podłączony jakby pod ~230V  pod wspólny
przewód z wentylatorem.

Zaglądam do środka , idę po kabelku - wentylator owszem jest, ale przewód
podczepiony pod dodatkowy odczep cewki silnika a nie przewód doprowadzający
zasilanie. Czyli wentylator robi za autotransformator.

Tak sobie dalej patrzę na schemat : mikroprzełącznik kontrolny (?)  do czego
służy ?
Ze schematu wynika, że albo podaje napięcie dalej w kierunku transformatora,
albo ... robi zwarcie.

Pomyślałem, że może ten schemat jest zrobiony przez kogoś np po
architekturze i tak wyszło.
Ściągnąłem inny.
Ale tu już mistrzostwo świata.
Jeżeli poprzedni był robiony przez architekta to ten następny przez
hydraulika.

A może tak ma być ?
Tak jak z tymi żarówkami ...

Pozdrawiam naprawiaczy AGD.

Ps.
Żeby nie być gołosłownym to te dwa PDF-ki do wglądu załączam :

http://www.port.az.pl/pdf/29z012.pdf
http://www.port.az.pl/pdf/29z016.pdf

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD

Zauważ, że są to instrukcje SERWISOWE, one nie mają pokazywać jak
urządzenie działa, które napięcie skąd się bierze itd. Schematy (+ opisy
na początku tłumaczące gdzie podłączyć miernik i co zmierzyć) są
zrobione w taki sposób, żeby niezbyt rozgarnięty serwisant, który może
skończył tylko LO zrobił tylko dokładnie to co jest w tej instrukcji -
ma połączyć kabelek żółty wychodzący z czarnej kwadratowej puszki z
kabelkiem zielonym z czerwonego okrągłego czegoś. Nic ponadto, bo
jeszcze by za dużo wiedział, a potem może konkurencji przekazał.

Jakub Rakus

Re: Schematy elekt ryczne urządzeń AGD

A przypadkiem ten przewód nie ma innej złączki by uniknąć pomyłki?

A tak na marginesie, to chyba telepatycznie zerżnęli z mojego patentu sprzed
20 lat.
W amerykańskiej mikrofalówce wymieniłem główne trafo i małe trafko do
elektroniki,
MIałem pasujące wentylatory, silniczki napędu talerza na 220V niestety nie
pasowały - inna ośka,
Przewinąłem oryginalny silnik wentylatora na 220, robiąc odczep w połowie -
do tego podłączyłem silniczek talerza - maszyna funkcjonuje po dzień
dzisiejszy.

służy ?

On właśnie ma robić zwarcie i wywalać bezpiecznik w momencie otwarcia
drzwiczek w przypadku, gdyby główny włącznik się zaciął na ON i
groziłoby napromieniowaniem kucharki.
W moich kuchenkach miał zwierać sieć przez 4 omy - solidny ceramiczny klocek
albo kawałek przewodu oporowego w teflonowej izolacji.
--
Wmak

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD

drzwiczek w przypadku, gdyby główny włącznik się zaciął na ON i groziłoby
napromieniowaniem kucharki.
albo kawałek przewodu oporowego w teflonowej izolacji.

Pacz pan, tyle człowiek żyje i ciągle coś nowego się dowie.
--
Jacek

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD
Użytkownik "Jakub Rakus"
Ale brak węzłów drażni. :-)

Robert

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD
W instrukcji najbardziej urzekł mnie mimo wszystko opis dźwięków:

Osłuchac dzwieki pracujacej kuchenki i wentylatora.
Słabsze dzwieki ?wen wen? , cykliczne dzwieki ?kala? i dzwieki
?shishi?
powinny byc
uznane za normalne. Natomiast nieprawidłowe jest wystepowanie poniszych
dzwieków:
hałasliwy dzwiek ?wen wen?
długotrwały dzwiek ?shishi?
stuki podobne do ?pipa pipa?.

Boskie:)

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD

O w morde! myslalem ze robisz sobie jaja a to jest naprawde w tej
instrukcji. Tego nic nie przebije:)

Re: Schematy elektryczne urządze ń AGD

W instrukcji jest też wspomnianie o wyposażeniu w szczypce do obnażania
przewodów.
Co autor miał na mysli ?
Czy chodzi o ściąganie izolacji ?
Chyba nie. Ponieważ wszystkie przewody zakończone są
zaciskowymi złączkami (konektorami).
Przewody raczej się nie psują i nie trzeba ich ... obnażać.
Chyba że chodzi o coś innego.
Tylko o co ?

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD

"1.3. Uszkodzony przewód przyłączeniowy lub wewnętrzne połączenia
elektryczne.
Usunąć usterki lub wymienić na nowe uszkodzone przewody."

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD

He, he :D

Można to odczytać tak:
"Usunąć usterki lub wymienić na [nowe uszkodzone] przewody" - czyli
pewnie przewody chińskie ;)

Ah, ta interpunkcja ;)

--
Pozdrawiam.

Adam.

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD

Lub składnia:
Usunąć usterki lub wymienić uszkodzone przewody na nowe.

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD

Z tłumaczeń:
"Nagi konduktor biegnie wzdłuż pociągu".

pzdr
mk

Re: Schematy elektryczn e urządzeń AGD

Ale to swoją drogą dobrze oddaje dźwięki mikrofalówki. Ja mam
Whirlpoola co prawda, ale brzmi podobnie :-)

Re: Schematy elektryczne urządze ń AGD

(...)

ROTFLMAO!!
Coś trochę w podobie:
http://www.youtube.com/watch?v=E-JXZHb1ouE
gość
nauczył kota mówić pewne popularne polskie słowo po łacinie...

Ja wymiękłem :))

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD
?shishi?
Wymiękłem...:)

Re: Schematy elektryczne urządze?„ AGD

Ale swoja droga ciekawie - to fonetycznie zapisane, czy po chinsku te
hieroglify cos oznaczaja, ale tu tylko transkrypcja ... choc transkrypcja
chyba zahacza o fonetyczna ... ale po angielsku ..

J.

Re: Schematy elektryczne urządzeń AGD
?shishi?

Od razu na myśl przyszły mi onomatopeje z "Atlasu - Ptaki Polski" prof.
Sokołowskiego ("tju, tju, tju"; itp.) :-)
Teraz do atlasów ptaków załącza się CD z oryginalnymi dźwiękami - czemu
jeszcze na to nie wpadli twórcy "serwisówek"?

pzdr
mk

Re: Schematy elektryczne urządze ń AGD
Użytkownik "mk"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:50f6e2cd$0$1309$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Serwisowka to nie jest produkt. Produktem jest kuchenka.
Im drozszy bedzie serwis, tym wiecej na kuchenkach zarobia :-)

J.

Re: Schematy elektryczne urządze ń AGD

Jej, przestańcie, bo jak mnie ktoś usłyszy, to jeszcze po pogota do
psychiatryka zadzwoni :DDDD ROTFL!!!
To jeszcze powinno się w serwisówkach do pozostałych sprzętów podawać,
jaki
dźwięk jest gut, a jaki be...
Już sobie wyobrażam, jak w podręczniku do medycyny (gastrologia) są opisane
ekhm... odbijanie i wiatry... :)

Re: Schematy elektryczn e urządzeń AGD

Bywa i tak. W magnetofonie ZK120 ( i pochodnych) silnik robił
dodatkowo za transformator - miał uzwojenia dostarczające napięcia
anodowego i żarzenia.
http://obrazki.elektroda.net/15_1271878930.gif

Z innej beczki ale podobne - w suszarkach do włosów silnik napędzający
wentylator jest na niskie napięcie - n.p. 12V i jest zasilany z
odczepu spirali grzejnej.
Podobne rozwiązanie jest w lokomotywach EU07 i innych z rozuchem
oporowym - wentylator chłodzący rezystory rozruchowe włączony jest
równolegle do jednego z tych rezystorów (tego który jest wyłączany w
ostatniej kolejności przed przejściem na pozycję bezoporową).
Im większy prąd rozruchu tym szybciej kręci się wentylator.

Site Timeline