Schemat UPSa - części falownika 12V->220V

Czy ktoś z Was posiada jakiś szczegółowy schemat UPSa? A może jest tu ktoś kto ma doświadczenie praktyczne w projektowaniu lub zaawansowanej naprawie UPSów?

Chodzi mi konkretnie o część falownika zamieniającą

12V DC na 110V/220V AC. Czy da się w jakiś relatywnie łatwy sposób sterować generowaną przez falownik częstością?

Chciałbym wykorzystać przerobiony UPS aby włączał pompę wodną w trybie "miękkiego startu", czyli startował od np. 20Hz i stopniowo zjechać do częstości maksymalnej... Czy ma to sens? UPSy są bardzo tanie - może dałoby się dodać do niego jakiś układ "zegarka" który sterowałby pracą falownika w trybie włącz/wyłącz z miękkim startem?

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news:btpk9a$nd4$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Otóż jeżeli idzie o układ falownika a UPSach to w zasadzie ( w małych) istnieja dwa rozwiązania

  1. Najprostrze - dwa zespoły tranzystorów podłączają to jedną to drugą połówke uzwojenia pierwotnego transformatora wyjsciowego sterowanie czasem nawet z prostego generatora choć i trafiają się UPSy pędzone z generatora kwarcowego - ale można by poexperymentować z probą zmuszenia do pracy z generatora RC
  2. Przetwornica podwyższająca do ok. 300V i układ falownika - Pełny mostek przełączający obciążenie raz to w jedną raz w druga stronę przetwornica pracuje na wysokiej czewstotliwosci ale nie ma to znaczenia - myslę że taki rodzaj byłby ciekawszy do zastosowania ( bo nie wiem jak zachowa sie transformator zmuszany do pracy na 20 Hz zamiast na 50 ). czestotliwość jak wyżej - ustala generator RC lub kwarcowy ( zwykle genderator+dzielnik) W UPSach bardzo duzej mocy czasems tosuje sie falowniki tyrystorowe - nie wiem szcerze mowiąc jakby to sie zachowywało przy zmianie czestotliwości W UPSach bardzo wysokiej klasy stosuje się układ z przetwornica i mostek ale kluczowany równiez wysoka częstotliwością ze zmiennym współczynnikiem wypełnienia - przebieg wyjściowy zblizony jest wtedy do sinusoidy a nie trapezowy jak w tanszych konstrukcjach.

Mozna by nawet wykonać (o ile nie musi być backup takiego zasilania - jak nie jest to krytyczna pompa) układzik na podobnej zasadzie z tym że

- prostujemy sobie siec i filtrujemy

- budujemy generatorek o zmiennej czestotliwości startujący od 20 do 50Hz i i sterujemy nim mostek falownika . czyli takie pół UPSa - proponuje przejrzeć oferte kitów Vellemana - tam była opisana przetworniczka 12V / 220 pracująca w/g podanej zasady mozna by było się podeprzeć tym opisem ( z resztą w EP też to opisywali ) jakby co moge poszukac .

PS. Chyba podkupie ten pomysł - bo chce komuś udowodnic że tanim kosztem można zrobić regulacje wydatków pompy obiegowej CO .

Pozdrawiam T.F.

Reply to
Tomasz Fangrat

ok, muszę zaglądnąć zatem do swojego APC 280 co tam siedzi u niego...

Ten APC 280 nie jest ani dużej mocy ani wysokiej klasy... :-)

Tak, potrzebuję tylko pół UPSa...

Dzięki - szukam właśnie ale nie mogę znaleźć... jeśli pamiętasz gdzie dokładniej to było to może szybciej znajdziesz - gdybyś mógł to rzuć szczegółowszymi danymi... :-)

Jasne że możesz podkupić ten pomysł... tanio Ci go sprzedam ;-)

Reply to
Pszemol

W APC na 95% jest trafo i dwa tranzystory (albo zespoły - czyli np. po dwa równolegle - chyba nie wiecej przy tej mocy)

- przetworniczka przeciwsobna z napiecia akumulatora na 220V przebieg wyjściowy - trapez

Jak znajde - akurat nie trafiłem bo juz jedna qpe papierów przewaliłem ale jesczcze spojrzę. A tak btw kolega z jakiego miasta ?

Reply to
Tomasz Fangrat

To ustrojstwo o którym pisałem jest opis do zassania tu :

Pozdrawiam

Reply to
Tomasz Fangrat

Musisz też zwiększać napięcie od mniejszego do znamionowego bo pompa pójdzie z dymem ;-))

Sory za Priv

Pszemol, a czemu nie chcesz wspomoc amerykanskiej gospodarki ? :-)

Nie. Tzn moze i ma, ale robic samemu nie ma sensu.

Użytkownik > Chciałbym wykorzystać przerobiony UPS aby włączał pompę

Racja - i tu ma sens rozwiązanie które mi przyszło do głowy :

  1. Prostownik napiecia sieciowego - tyrystorowy sterowany - mozna regulować u wyjściowe ( śmiecić będzie ale pompie to akurat zwisa)
  2. Falownik w układzie pełnego mostka Regulacja u i f sprzężona jakoś - da sie zrobić ( i chyba nawet gdzieś coś takiego widziałem - ale strasznie stare rozwiązanie na samych tyrystorach ....

Pozdrawiam

T.F.

Reply to
Tomasz Fangrat

Ależ ja wspomagam ją... wydaje wiele setek dolarów rocznie na swoje akwarystyczne hobby, ale aby nie zbankrutować to muszę kombinować aby za wszystko nie płacić ceny detalicznej :-)

:-)))

Reply to
Pszemol

A orientujesz się jaka to jest zależność między Hz a V? Nominalnie pompa pracuje przy 110V/60Hz - jakie niskie napięcie mam jej dać przy 20Hz lub 40Hz? Orientacyjnie... Pompa wykazuje power factor rzędu 0.57 :-)

??

Reply to
Pszemol

Tak myślałem.

A tak btw to z małej wioski piszę trochę na zachód od Chicago.

Reply to
Pszemol

To po co ci 220V ?

A przypomnialo mi sie - byl taki projekt w Mlodym Techniku, rocznik 76-80 prawdopodobnie, na 3 tyrystorach.

Ten moglby miec sens, bo zaoszczedzilbys sobie wydatku na spalone tranzystory :-)

v/f = const

Reply to
Greg

A co to za wartość jest? Sorry za naiwne może pytanie, ale z elektryki i silników cienki jestem jak dupa węża ;-)

Reply to
Pszemol

Napięcie do częstotliwości jest wartością stałą ;-)) Chodzi o to żeby silnik miał cały czas prąd znamionowy. Przy napięci 220(230) przy częstotliwości (0 Hz) jest około 30-45 V i rośnie liniowo aż do napięcia znamionowego (które występuje przy częstotliwości znamionowej) jeżeli chcesz silnik (podkręcić) to napięcia już nie zwiększasz.

dobre ;-))))))

Pozdrawiam

Znowu sory za priv

oczywiście nie 0Hz tylko 5 Hz

A może prościej by było kupić stycznik elektroniczny z funkcją miękkiego startu (koszt porównywalny z dwoma stycznikami klasycznymi). Zobacz tutaj

:) /PP

Reply to
PP

Jaki konkretnie będzie ten koszt? (nie wiem jaki jest koszt stycznika klasycznego) O którym konkretnie produkcie mówisz, bo ja po odwiedzeniu tej witryny mam wrażenie że ze swoją pompą biorącą 0,6A to nie mam co się wybierać do nich z pytaniem bo zajmują się urządzeniami o mocy rzędu 25kW :-) Znasz numer/oznaczenie modelu "stycznika" który nadałby się do włączania/wyłączania tej pompki kilka razy na minutę z miękkim startem? Jeśli orientujesz się w ofercie tej firmy to doradź coś proszę.

Reply to
Pszemol

W artykule <btsgfi$f76$ snipped-for-privacy@news.onet.pl> Pszemol napisal(a):

50PLN

O, mamma mia! Jeśli masz włączać pompę kilka razy na minutę, to lepiej daj zawór przelewowy, a pompa niech chodzi cały czas. Zarżniesz tę pompę, nawet z softstartem.

Marcin Stanisz

Reply to
Marcin Stanisz