schemat elektryczny

Jestem zupełnym laikiem, ale słyszałem że się da to zrobić...

--(+A)------------|------|--------------(B+)--- |ŻARÓWA|

--(-A)------------|------|--------------(B-)---

Jak zrobić, jaki kabel dodatkowo puści, co podłączyć, tak aby włączenie prądu w punkcie (A) zapaliło żarówkę oraz żeby można było tą żarówkę wyłączyć w punkcie (B) i odwrotnie.

i dalej, jeśli włączę w (A) pójdę do (B) wyłączę, to jak ktoś będzie chciał włączyć ponownie w punkcie (A)?

namotane, ale wg. *mnie musi być jakiś przełącznik*, znajomy sugeruje ze da się to zrobić samymi przewodami tyle że musi być ich 3 sztuki, tylko ile plusów i ile minusów nie wie :(

Reply to
Piotr Kulinski

Piotr Kulinski napisał(a):

Oj, namotane. Czy chodzi o wyłącznik schodowy?

Dominik & Monika

tutaj masz interaktywnie :)

potem wybierz z menu na górze 'circuits' / other passive circuits i kliknij na 3-way light switches.

pozdrawiam bartek

jak schemat ci nic nie da to ja tlumacze chlopakom tak

2 przewody miedzy wylacznikami (piloty) do jednego z wyl.faza do oprawaki neutralny z oprawki powrot na wyl bez fazy
Reply to
Szkodnik-noci

To sie nazywa wylacznik schodowy i zasadniczo instalacja ma wygladac tak:

| ---------------------------- |

----------------------------

jeden przelacznik rozdziela na jeden z dwoch kabli, drugi podlacza do wlasciwego albo do niewlasciwego.

przelacznikow po drodze moze byc wiecej, wtedy laczaczy sie je "w szereg" tych dolnych kabli i one je lacza "na wprost" lub "na krzyz".

Ile kabli .. do wylacznika jak widac dochodza trzy, ale z dwoch kierunkow .. Zrodlo zailania jak widac jedno.

J.F. napisał(a):

No i można jeszcze w rozdzielnicy zabudować przekaźnik bistabilny i przyciskiem załączać i wyłączać światło.

Reply to
Piotr [PKi

Sat, 3 Feb 2007 17:33:03 +0100, na pl.misc.elektronika, Piotr Kulinski napisał(a):

Kurczę ale ta grupa jest błyskawiczna w odpowiedzi! Dzięki jak nie wiem co, już schemacik biegnie do znajomka

Reply to
Piotr Kulinski
[...]

Co to za badziewie: Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-13"

Sat, 3 Feb 2007 23:11:49 +0100, na pl.misc.elektronika, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Tak tak, kiedyś to badziewie zostawiłem w celu pokazu dla jednego kolesia i zapomniałem przestawić... już poprawiłem, po prostu w jednym automatycznym podpisie był krzak i czytnik sam sobie przekodował.

Reply to
Piotr Kulinski