Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci

szukam pewnego scalaka i nie moge sie cos doszukac w tym necie...chodzi o
licznik, powiedzmy 8 bitowy, ktory bylby programowalny 8 pinami i sluzyl
jako dzielnik czestotliwosci. Chodzi o to, ze na wejscia pinow
programowalnych podaje jakas liczbe, np 219...on liczy do 219, resetuje sie
i daje jeszcze na zewnatrz jakis sygnal reset (a idealny bylby jakby
zmienial stan na jakims wyjsciu, powiedzmy taktujacym :). Istenieje cos
takiego?
Wiem, ze mozna wziac zwykly licznik, 8 bramek XNOR i jedna AND z 8
wejsciami, moze jakis przerzutnik jeszcze (jako wyjscie taktujace), ale
bedzie to malo kompaktowe :)

Z gory wielkie dzieki za pomoc.

Pozdrawiam!!

-----------
Rafal 'Rufous' Pyzel
e-mai: rufous (rolmops) wp (kropa) pl
www: http://www.rufous.prv.pl

Re: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci

poszukaj licznika up/down z parallel load i wyjsciem zero. Z wyjscia
taktuj load, na wejscie rownolegle daj ten swoj wymagany okres, doloz
ew. R/S na dwoch bramkach, zeby hazardy ubic i masz. Oczywiscie
latwiej zakapslowac to do jakiegos malego CPLD...

--
  Marek Lewandowski
 ICQ#/GG#: ask per mail.  mail: locust[X]poczta/onet/pl

Wyszukiwarka daje np:
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/product.do?id=NB7N017M
W technice ECL, ale za to do 3,5GHz.
S膮 te偶 inne.

Sylwester 艁azar
Re: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci

Raczej uzyc licznika w dol [w sumie mozna i w gore]  z wpisywaniem
rownoleglym.
dwa 4 bit TTL to chyba 163 i 193, w cmos 4000 byly 8 bit.

Dodajac reszte wymagan [skad te 8 bitow ?] okaze sie ze Marek ma
racje - czas na uzycie CPLD/FPGA.

No chyba ze sie uda kupic 8253/8254 i cie usatysfakcjonuje
[magistrala karmiony].

J.

Re: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci

Dzieki wszystkim za pomoc. Zdecyduje sie na dwa 74163 w kaskadzie,
przynajmniej mam nadzieje, ze kupie to bez problemu :). Generalnie 6 bitow
by styknelo po przeliczeniu...musze z 12MHz zjechac do ok 1MHz, 700k, 500k,
400k, 300k, 200k (60 zliczen).

Z FPGA juz kiedys sie bawilem, ale to wyciaganie armaty na mrowke :)

Pozdrawiam!!

--
-----------
Rafal Pyzel

Sylwester 艁azar
Re: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci

mam mikrokontroler (z kwarcem 48 MHz), ktory wlasnie zadaje stopien podzialu
czestotliwosci na licznik. Z uC mam 12 MHz, z wyjscia zegarowego (Fosc/4).
Nie moge juz tego wrzucic do przerwan, bo mam juz licznik zajety (z wysokim
priorytetem), a wstawienie jeszcze jednego licznika (licznik 1 MHz, przy
cyklu 12 MHz) spowolni program, szczegolnie, ze mam obsluge przerwan SPI i
USB (gdzie timingi sa wazne). No, ale mam jeden caly port w uC wolny, wiec
dlatego chce konfigurowac tym licznik.

Aha, podzial czestotliwosci potrzebny jest mi do wysterowania filtrow z
przelaczana pojemnoscia (zmiana cz odciecia filtru LP), wiec nie musi byc to
super precyzyjne...dlatego tez szkoda troche fpga, a tym bardziej dds :)

Pozdrawiam!!

--
-----------
Rafal Pyzel

w FPGA/CPLD sa tez male egzemplarze.

pytanie co to dokladnie ma byc - czy dokladnie i tylko podzielnik
ustawiany przelacznikiem, czy cos wiecej.

A moze DDS jest dla Ciebie rozwiazaniem ..

J.

Re: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci

Tu by nawet GAL wystarczy艂 ;P

Re: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci

Owszem, ale jak sie okaze ze to nie prosty licznik-podzielnik ma byc,
ale kilka sterowanych z uP i najlepiej polaczonych od razu z
rejestrami o wejsciu szeregowym - to gal jest za slaby.

No i wcale nie tak prosto go zaprogramowac w dzisiejszych czasach :-)

J.

Re: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci

Nie wiem, czy istnieje jeden scalak za艂atwiaj膮cy spraw臋, ale mo偶esz
zainteresowa膰 si臋 par膮 74590 i 74688.

e.

Re: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci

Jak szybki ma by脛聡 - mo墓藕e [74HC]40103 si脛聶 nada?

Re: Scalony licznik/dzielnik czestotliwosci

Dzieki, ten bedzie idealny i ominie mnie zabawa z dwoma licznikami :)

Pozdrawiam!!

--
Rafal Pyzel

Jest CD4059 - CMOS PROGRAMMABLE DIVIDE-BY-N COUNTER, ale lepiej u偶y膰
jakiego艣 CPLD, bez problemu poci膮gnie wi臋cej jak 150 MHz.

--
Filip.

Site Timeline