samostart komputera

nie bardzo wiem czy to odpowiednia grupa ale kazdy tu komputer ma wiec moze
cos pomożecie

Mam problem z samowłączającym sie w nocy komputerem. Praktycznie noc w noc
komp sie włącza pomiedzy 00.00 a 2.00 i do rana sobie radośnie pracuje.
Podejrzenie: wirus jakis, ale nie znalazłem. Kiedyś pomogło postawienie
systemu (XP SP2) od nowa, teraz nie pomogło, po całkowitej zmianie systemu
(format C itd) problem pozostał.
Ten najnowszy problem mam od chwili gdy moje dzieciaki miały faze na
instalowanie starych gier z szuflady, moze na którejs jest jakis wirus. Ale
nie upieram sie przy wirusie.

Problem godzin nocnych zależy od ustawienia zegara systemowego - jesli za
chwile zmienie go na 23.50 to za 2 godziny komp bedzie chodził :/

Płyta asus P5W, Bios 0404, wszystkie ustawienia dotyczące samoczynnego
włączania komputera są oczywiscie "disabled". Po uaktywnieniu w biosie
"powrót do ustawien fabrycznych" nic sie nie zmieniło.
Na USB wisi zdalna klawiatura, moze to potrafi wzbudzic kompa (tylko po co i
jak). Komp podpięty do rutera.

Macie jakies pomysły?

pozdro
b.
www.budyn.riders.pl

Re: samostart komputera

Wypiąć klawiaturę i LAN i sprawdzić, to raz, ale skoro włączanie zależy
od ustawień zegara w komputerze to tam bym szukał. Zresetować C-MOS
przez wyciągnięcie bateryjki i zwarcie albo zworką (jak jest).
Ostatecznie wgrać nowy BIOS.

Mirek.

Re: samostart komputera

O ile opcja "PWRON After PWR-Fail" jest domyślnie wyłączona, to reset CMOSa
może pomóc :-)
Oraz WakeOnLan - o ile komp jest w sieci (niekoniecznie - bardziej w ramach
prewencji)
Dodatkowo polecam wyłączanie zasilania komputera na noc.

Hals

Re: samostart komputera

Kolega napisał, że ocje BIOS-a przeglądał i ja mu wierzę, ale zdarzyło
mi się już, że komputer wariował pomimo ustawienia wartości domyślnych i
pomogło dopiero skasowanie przez wyjęcie bateryjki.

Mirek.

Re: samostart komputera

No chyba że nie chodzi o opcję BIOS-a startu po włączeniu zasilania
albo uruchaniania o określonej godzinie, tylko budzenia przez LAN.
Jeśli komputer wpięty jest do sieci osiedlowej (NNTP-Posting-Host
to sugeruje), wtedy komputer może być uruchamiany na przykład pezez
któregoś z sąsiadów.

Re: samostart komputera

moze zabootuj jakiegos linuxa z LiveCD i sprawdz czy problem nadal
istnieje. bedziesz wiedzial czy to sprawa softu czy hardwareu

Re: samostart komputera

nie no bez sensu napisalem.jak komp wylaczony to system operacyjny nic
tu nie ma do gadania. reset cmosa powiniem pomoc albo monitoring,
mozliwe ze ktos w rodzinie lunatykuje

Re: samostart komputera

dobra, zrobie reseta. Chciałem podmienic bios ale nie mam fdd, jak jakis
zorganizuje to tez podmienie. Swoja drogą to ciekawe ze do biosu trzeba fdd,
szkoda ze nie dyskietek 5,25 :/

duchy. Bo sie to zdarzało na moich oczach :-)))

thx :)

b.

Re: samostart komputera

No to musisz ściągnąć egzorcystę :)

Re: samostart komputera

System do tego nic nie ma. Po wyłączeniu komputera jedyne co działa to
zegar. Co prawda w Linuksie da się ustawić godzinę włączenia z systemu,
ale ona jest po prostu wpisywana do C-MOS-a i widać ją w Setupie.

Mirek.

Re: samostart komputera

U mnie często w tym przedziale czasowym są likuminutowe wyłączenia
zasilania - pewnie jakieś przełączenia lub testy sieci. Może płyta startuje
po wznowieniu zasialania.

Re: samostart komputera

A sprawdzałeś w BIOS czy nie jest ustawione automatyczne włączanie o
którejś godzinie? Mógł to ktoś aktywować przypadkiem lub specjalnie, z
poziomu BIOSa lub z poziomu aplikacji jakiejś. Mogło to być ustawione
też przez jakieś złośliwe oprogramowanie... Generalnie wejdź do BIOSu i
szukaj czegoś, co wygląda na ustawienie godziny, o jakiej komputer ma
się włączyć automatycznie.
Jeśli to jest aktywowane, to tu jest problem. Może się zdarzyć, że jakiś
"wirus" ustawia to po każdym włączeniu Windowsa, wtedy możesz szukać
dalej, ale grunt to wiedzieć czy to BIOS włącza czy coś innego...
A opcja WakeUp on LAN też powinna być wyłączona - może ktoś z sieci
osiedlowej wysyła coś po LANie co włącza komputer.... ale to by nie było
związane z Twoim zegarem....

  Konop

Re: samostart komputera

Czyli należałoby uruchomić komputer, w BIOSie powyłączać wszystkie
"wake on ..." i wyłączyć komputer BEZ URUCHAMIANIA systemu
operacyjnego. Wtedy będzie pewność, że to nie wirus w systemie.

Tak swoją drogą, mogłaby to być niezła strategia działania dla
jakiegoś trojana współdziałającego z botnetem - komputer włącza się,
kiedy użytkownik śpi, trojan robi swoją brudną robotę i wyłącza
komputer. A gdy użytkownik rano włączy komputer, to trojan najpierw
sprawdzi godzinę - "oops - teraz jest dzień" i zakończy działanie aby
nie zostać wykrytym przez program antywirusowy.
Ale to już raczej temat na pl.comp.security...

Artur Stachura

Re: samostart komputera

Jeśli wirus nie jest mega złośliwy, to nie trzeba tak kombinować...
Uruchamiasz BIOS, wyłączasz wszystkie "wake on..." w tym opcję "wake at
time" czy jakąś taką i uruchamiasz system... . Następnym razem wchodzisz
do BIOSa i sprawdzasz, czy opcje te nie zostały włączone przez jakiś
program...
Wiesz, zależy jak kto używa komputera, ale może jakiś żartowniś miał do
kompa dostęp i całe to gadanie o wirusach jest bez sensu?? :)...

Jeśli ktoś nie ma kompa w pokoju, w którym śpi, to faktycznie, może nie
zauważyć, że wirus uruchomił komputer ;)...

  Konop

Re: samostart komputera

wszystkie "wake on" sa zawsze wyłaczone, a wciąż to sprawdzałem jako
podstawowa możliwosc.
Nie ma nic w biosie na temat "wake on USB" a przeciez podpinając cos pod usb
komp się włączy. No ale nie ma opcji zeby to wyłączyć.

b.

Re: samostart komputera

Tak szczerze mówiąc - to sprawdź jeszcze raz... popatrz na wszystkie
opcje w BIOSie, może w innym miejscu są jakieś inne, mogą nazywać się
inaczej itp...

A tak ogólnie, to komputer może włączyć:
-przycisk
-zegar
-mysz/klawiatura
-karta sieciowa

Przycisk raczej odpada, mógłby mieć kiepską izolację, ale włączanie nie
mogłoby być uzależnione od godziny i to jeszcze tej ustawionej w kompie
;P...

Pytanie jest takie - czy komp startuje ZAWSZE? Czy na przykład raz w
tygodniu? Jeśli zawsze, to spróbuj odłączyć co się tylko da... Mysz,
klawiaturę, sieć, przycisk Power itp itd... i zobacz, czy się włączy...
jak nie - szukaj urządzenia, które włącza...

Inne wyjście - być może jakiś wirus coś serio modyfikuje w BIOSie... a
Ty tego nie widzisz z poziomu Menu.. spróbuj zapisać ustawienia w BIOSie
(ze wszystkim opcjami WakeOn na DISABLE) i zapisać i wyłączyć kompa nim
się włączy system, ewentualnie daj bootowalne CD, żeby włączył się inny
system, niż ten, co posiadasz ;)... Po wyłączeniu sprawdź, czy się
włączy sam. Jak nie - problemu szukaj w systemie!!

Jeśli powyższe nie pomoże - spróbuj tego samego, ale z wybraniem opcji
ClearCMOS czy jak się toto nazywa - chodzi o skasowanie ustawień... i
też nie pozwól, aby włączył się Windows, wyłącz i czekaj ;)...

Inna sprawa - ktoś już o tym pisał... bateria... generalnie objawem
zużycia baterii jest tracenie nastawy czasu po odłączeniu zasilania, a
nie samoistne włączanie, ale nie zaszkodzi zmierzyć napięcia baterii,
albo wymienić ją na nową ;)...

Kolejna sprawa - może zasilacz wariuje? Ciężko mi to sobie wyobrazić,
żeby miało to jeszcze związek z nastawionym czasem ;P... ale kto wie?? :D...

Generalnie - zainwestuj w jakąkolwiek metodę, która pozwoli wyłączyć
zasilanie komputera ;)... To jest rozwiązanie 100%, choć to tylko
obejście problemu....

  Konop

Re: samostart komputera

Tak sie wlasnie mialem spytac ... a telefon to gdzie na noc odkladasz
?

Ale one raczej czesciej sie komunikuja ..

J.

Re: samostart komputera

A jak ustawisz 01:55 to za 5 minut ?

Z tego co piszesz to wynika ze pochodzi to od zegara plyty a nie
zadnych urzadzen zewnetrznych.

Czyli szukac ustawien w biosie, ewentualnie resetowac.
A potem w systemie - czemu on ustawia budzenie.

J.

Re: samostart komputera

A co ty, to by było za piękne :-) To sie dzieje okolo północy, raczej po i
jak patrze rano jak długo komp chodził to wynika ze do jakiejs drugiej
startuje. Ale powtarzalnosci nie ma.
Za poprzednim cyklem tego wariactwa to sobie napisałem nawet program, który
wyłącza kompa minutę po załączeniu jesli nie bedzie sygnału myszy lub
klawiatury. No ale nie o to chodzi....
Zrobiłem reseta, może pomoże :-)

nigdy niczego co dziala poprawnie nie uaktualniam, a tym bardziej
automatcznie.

b.

Re: samostart komputera

Oj, to otwiera mnostwo nowych mozliwosci.

Wake on Lan, wake on USB.

No coz, dbaj o srodowisko, kup listwe z wylacznikiem :-)