"rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

http://www.fakt.pl/Jakie-wlasciwosci-ma-mineral-galena-Wlasciwosci-galeny,artykuly,155446,1.html
tytuł "Galena - hiszpański skarb"

i cytacik:
GALENA I RADIO
Jako minerał o dużej gęstości, galena łatwo pochłania fale
elektromagnetyczne bez konieczności zastosowania elektryczności. I tak,
jeśli mamy do dyspozycji metalowy drut, antenę i wskaźnik do lokalizacji
stacji nadawczych, możemy bez trudu zbudować prosty odbiornik radiowy, znany
jako radio kryształkowe. Na przełomie XIX i XX w tego rodzaju aparaty
radiowe cieszyły się znaczną popularnością.

Primo - zawsze mi się wydawało, że rzecz w tym, iż galena jest
wykorzystywana jako półprzewodnik, po drugie, na przełomie wieków raczej nie
było typowego radia, bo OIDP, Lee de Forest wynalazł triodę dopiero w 1906
roku, więc jeśli coś było wcześniej, to ciekawe, jak modulowano przekaz :P
(A tym bardziej jak sterowano głośnik) :))
Dziś jestem z pewnego powodu mocno nie w humorze, ale mnie to rozbawiło...
słusznie, czy nie? :)

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

http://www.fakt.pl/Jakie-wlasciwosci-ma-mineral-galena-Wlasciwosci-galeny,artykuly,155446,1.html

Jeśli chodzi o brednie na temat konsekwencji gęstości, to słusznie.
Jeśli o co innego -- już mniej. Przełom wieków, to nie tylko moment,
gdy strzela korek od szampana. Rok 1906 się łapie, tak jak i 1894.
Żeby robić detekcję, nie jest potrzebna modulacja ani żadna trioda.
Głośnik też zbędny. Detekcja i demodulacja to co innego. Do odbioru
CW dioda -- próżniowa czy galenowa -- jest jak znalazł. Nawet po
wynalezieniu triody, konstruowano całkiem nieelektroniczne nadajniki
wielkiej mocy. Takie elektryczne maszyny szybko wirujące, czyli prądnice
wytrarzające od razu częstotliwości radiowe i wprost zasilające anteny
(no, raczej nie były to mikrofale).

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Przed rokiem 1910 raczej nie było czego słuchać.
Więc popularność odbiorników kryształkowych w XIX wieku jest co najmniej
zagadkowa.
Detonator benzyny - czyżby bomby pułapki sterowane odbiornikiem
kryształkowym ?
Coś redaktor faktu napisał, wziął kasę,  a reszta ... szkoda gadać.

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Pewnie chodziło o czteroetylek ołowiu, lub coś, co robiło w tamtych czasach
za jego praszczura, nie znam aż tak historii motoryzacji.

No właśnie. Jeszcze by chyba szło wybaczyć NIEWIELKĄ obsuwę w dacie, ale tak
poważną obsuwę w ekhm... faktach, mogę jedynie uznać za za przeproszeniem,
delikatnie mówiąc, poważną niewiedzę. Szkoda, że redachtór o flogistonie i
teorii Stahla nie wspomniał przy okazji...

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Dokladnie czteroetylek - ten sam co do niedawna. Detonator czy
antydetonator - co za roznica dla pismaka. No i to uzycie odkryto w 1921,
wiec troche pozno jak na "przelom wiekow".

Co do radia ... http://en.wikipedia.org/wiki/Radio#20th_century
rzekomo juz w 1900 (a to jeszcze wiek 19-ty) przeprowadzono pierwsza
transmisje foniczna. Jak ? Nie wiem.

Druga byla w 1906, uzywajac "synchronous rotary-spark transmitter" i diody
lampowej jako detektora. A takie uzytkowe to dopiero od 1920.

Co do galeny http://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_set#History
Opatentowana jako detektor w 1901.
Ale rozpowszechnienie to dopiero lata 1920-te.

Gdzies tam po drodze byly jeszcze generatory Alexandersona, teoretycznie
umozliwiajace modulacje AM.

J.

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Bezpieczniej było by na[isać "na poczatku wieku", inaczej ja np. mógłbym
napisać (cytat z powieści "dzieci Warszawy") "... 54 złote, to prawie 60, a
60, to prawie 100". Czyli mając 54 złote, mam prawie sto...

Ale triodę w 1906 wynaleziono, nie w 1894. Ja bym tak nie upraszczał dat z
tamtych czasów, bo się można ładnie złapać na niuanse.

Co w takim razie miało być odbierane przez korzystających? titanie stacji
telegraficznych? a tak w ogóle - z czym i jak zmieszać nośną, aby się w
słuchawkach odezwało? Czy znów koherer i dzwonek?

Jarku... ten tego od szczegółów - z artykułu, co zacytowałem wynika, ze
radio było już wtedy popularne. Być może. Tylko jaka była treść przekazu? Bo
z pewnością ani mowa, ani muzyka, ani nic dźwiękowego... Zaś artykuł
sugeruje, ze ludzie masowo słuchali rozgłośni, skoro to popularne było.

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
http://www.fakt.pl/Jakie-wlasciwosci-ma-mineral-galena-Wlasciwosci-galeny,artykuly,155446,1.html
Bullshit ogólnie rzecz biorąc.

Jeszcze autor się popisał "[ołów używano] Do wyrobu rur i jako
detonatorów do benzyny". Chodzi zapewne o dodatek czteroetylku ołowiu
ZAPOBIEGAJĄCY detonacji paliwa w cylindrze.

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
  Powitanko,

Jakby nie bylo detonacji, to by silniczek nie pracowal;-) Chodzilo o
podwyzszenie LO zdaje sie, wiec o wlasciwosci przeciwstukowe i przy
okazji o ochrone zaworow, ktore wtedy nie byly utwardzane.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P
Jakby nie było deflagracji (techniczne określenie wybuchu) to by silnik
nie pracował.

Detonacja nie jest najzdrowsza dla silnika, bo zamiast równomiernego
wzrostu ciśnienia i związanego z tym "pchnięcia" tłoku jest nagły skok
na całej powierzchni wewnętrznej. (Taka samo w broni palnej - detonacja
prochu w komorze oznacza prawie zawsze uszkodzenie broni.)

Czyli afaik o ochronę przed detonacją mieszanki pod dużym ciśnieniem.

Ok, ale dlaczego w takim razie teraz używamy paliw o liczbie oktanowej
znacznie większej niż kiedyś?

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Zawory zaworami, ale tu raczej chodzi o szybkość spalania, im LO wyższa, tym
wolniejsze - od iskry czas do "pełnego rozwinięcia akcji" dłuższy. No i nie
wiem, czy silnik przy wyższej LO ma tak, ze miej się grzeje. Trudno mi też
powiedzieć, ale może też "krzywa spalania" dziś jest inna i stąd inna LO.
Którą ZTCW należy szanować, nie to co kiedyś, ze się nalało niebieskiej
zamiast żółtej i pojechało bez większej szkody. Moja ex. Syrena na ruskiej
LO93 ślicznie jechała, polska etylina była jakościowo daleko w tyle. A
fabrycznie LO78, zaś zapłon nie by przestawiany... Dziś bym się raczej nie
odważył na taki "numer".

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Tak wprost to nie, wyzsza LO umozliwia wiekszy stopien sprezania i w
efekcie wieksza sprawnosc. Ale to trzeba projektowac

bo to dziala w druga strone. Do silnika zaprojektowanego na 95 mozesz
spokojnie nalac i 120 (o ile znajdziesz) i bedzie jechal.
Ale sprobuj nalac 78 ... zaczna sie detonacje, i w zlosliwych przypadkach
czytalem o dziurze w tloku po godzinie pracy (i to nawet na dobrym paliwie,
tylko mechanik zle zaplon ustawil).
Z drugiej strony - ponoc maluch na lakierniczej (a ona ma LO cos 50)
wytrzymywal tylko 30kkm. potem pekala glowica ... ale ja sie wymienia
szybko i tanio ;-)

J.

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Za komuny przerabiano (przeważnie taksówkarze) silniki we fiatach 125p,
aby spalały niebieską benzynę. Stopień sprężenia zminiejszano albo
przez włożenie drugiej podkładki pod głowicę (było ryzyko wydmuchania),
albo przez spłaszczenie tłoków.

A tak przy okazji -- wydawałoby się, że łatwiej wyprodukować benzynę 78,
bo potrzeba mniej dodatków przeciwstukowych. Ale praktyka była inna --
czytałem kiedyś normy z rafinerii. Niebieska zawierała kilka razy więcej
czteroetylku ołowiu niż żółta. Robiono ją z takiego syfu, że tylko dzięki
temu ołowiowi dało się na niej jeździć. Czteroetylek też syf niezgorszy.
Znam przypadek śmiertelnego zejścia kogoś, kto napił się jakiegoś kompotu
z butelki, w której wcześniej był ten dodatek. Butelka była oczywiście
myta (ludzie wynosili ten zajzajer z rafinerii, żeby w domu przerabiać
niebieską benzynę na żółtą).

Więc chodź pomaluj mój świat na żółto i na niebiesko...

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Niebieska była bezpośrednio z destylacji. Żółta po reformingu, procesie
  prowadzącym do powstania węglowodorów o rozgałęzionych łańcuchach i
wyższej liczbie oktanowej. A więc prawdą jest, że łatwiej było
wyprodukować niebieską.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Mówimy o różnych "łatwiej". Jasne, że wziąć jeden syf i dolać drugiego,
to najprostsze rozwiązanie. Ale mnie chodziło o produkcję *benzyny*,
czyli płynnego paliwa złożonego z lekkich węglowodorów. Jeśli weźmiemy
czysty izooktan, to many benzynę 100-oktanową i jest fajnie. Gdy potrzeba
95 oktan, to trzeba 95% tego węglowodoru, a dla 78 oktan -- 78%, więc
jest łatwiej. W praktyce trudno takie stężenie uzyskać, ale powinno się
robić co można, dopiero później dodawać np. ołowiu. Tyle, ile potrzeba.
Ale z niebieską było inaczej.

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Było inaczej, bo miało być tanio.
A uzyskanie "czystego izooktanu" wcale nie jest proste, zdecydowanie nie
jest:-) A tak nawiasem: tak zwany "izooktan" wcale nie jest izooktanem.

P.P.

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Jasne, że nie jest łatwe. Gdyby było, to byśmy jeździli na czystej
benzynie 100-oktanowej. A tak, to kompromisowo mamy jako standard
coś koło 95, a i to często podniesione w sposób sztuczny. Paliwa
są jednak coraz lepsze -- kiedyś trzeba było lać ten czteroetylek,
teraz już nie.

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Czyżbyś sugerował, że benzyna 95-oktanowa zawiera 95% izooktanu?

P.P.

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Skąd takie podejrzenie?

Re: "rzetelna" wiedza redaktora z gazety :P

Z Twojego tekstu: " Gdy potrzeba

To przecież tylko model.