Rzeczywista dokładność GPS

chciałbym się zapytać osób znających temat w praktyce, jaką rea
lną
dokładność mogę uzyskać z GPS-u. Chodzi mi o pozycjonowanie za po
mocą
jakiegoś popularnego modułu odbiornika GPS (dostępnego np. z Maritex-
u)
podłączonego do ATmeg-i.

pytający

Re: Rzeczywista dokładność GPS

To chyba zależy od konkretnego modelu, choć, jeżeli chodzi o standardowe
odbiorniki z podobnymi antenami, to pewnie ma małe znaczenie. Wydaje mi
się, że największe znaczenie mają warunki, czyli nic nie zastąpi testów.
Osobiście niedawno testowałem w mieszkaniu kiedyś popularny odbiornik
G-Space. Potrafił odpływać prawie do stu metrów w jedną stronę. Zdziwiło
mnie to, że mimo zmiany satelit pozycja nie skakała a przesuwała się o
około dwa metry. Raz nawet udało mi się zaobserwować przesunięcie po
metr - dwa, mniej więcej w linii prostej, w sumie o jakieś 60 metrów.
Oczywiście ta prosta była wyjątkiem, najczęściej jest to łamana.

Janek

Re: Rzeczywista dokładność GPS

No właśnie, bo znajomy mówił że uzyskał dokładność do oko
ło 10 metrów.
I pytam z ciekawości czy to norma że taki rozrzut?

pytający

Re: Rzeczywista dokładność GPS

Podobno w tych tanich to norma, geodeci uzywaja extra odbiornikow i tam
podobno dokladnosc jest centrymetrowa.

Re: Rzeczywista dokładność GPS
we

Rozumiem że "tanie" są np. w ofercie Maritex-u.
To w takim razie ile kosztują i gdzie takowe "extra" mogę znaleźć?
Nie muszę mieć dokładności centymetrowej, ale 1 metr mi wystarczy.

pytający

Re: Rzeczywista dokładność GPS
Zacznijmy od tego, że dokładność GPS jest liczona jako
prawdopodobieństwo. Np dla podanej pozycji X jesteś(dane przykładowe):
- w promieniu do 1m z prawdopodobieństwem 30%
- w promieniu do 3m z prawdopodobieństwem 60%
- w promieniu do 10m z prawdopodobieństwem 99%

Te z oferty maritexu nie są tak złe o ile uzyskasz od producenta opis
ładowania danych AGPS. I będziesz się trzymał z dala od źródeł zakłóceń.

Zapomnij, chyba, że na otwartej przestrzeni.

Tu jest parę ilustracji z mojej pracy mgr pokazujących różne odchyłki
GPS zależnie od budynków przesłaniających satelity, oraz orientacji
pociągu względem satelitów[*]
http://grota.be/~michoo/smieci/gps/

[*] jak widać propagacja sygnału przez przekrój pociągu jest zauważalnie
inna niż przez okno pociągu.
[**] Zwróć zwłaszcza uwagę na błędy wskazania wysokości.

Re: Rzeczywista dokładność GPS

No przestrzeń otwarta i na wodzie. Ale widzę że problemem mogą
być zakłócenia pochodzące od silniczków prądu stałego.

pytajacy

Re: Rzeczywista dokładność GPS

Hmm, nie wiedzę żądnego z tych postów. Znów aioe?

pzdr
bartekltg

Re: Rzeczywista dokładność GPS

Znów atman ;)
Chyba nikt inny w PL już nie tnie aioe.

Re: Rzeczywista dokładność GPS

Jakoś mi się skojarzyło:

"Teraz z dziadkiem kupiliśmy ?Młodego Technika? i na podwórku pershinga
stawiamy. Mówię ci, jak pieprznę, to się mogę tylko o jedno biurko
pomylić. Jak zdążą, to coś o tym napiszą."

:D

Re: Rzeczywista dokładność GPS

owe
mi
.

o około 10 metrów.

A pytałeś tych geodetów ile czasu zajmuje im taki pomiar? Bo tutaj

pytanie padło o dokładność podstawową czyli dokładność je
dnego pomiaru.
Dla dobrego odbiornika i czystego nieba (widać co najmniej połówkę

półsfery) dokładność to kilka metrów. Przy zaniku sygnału -
 może i o
kilkadziesiąt metrów pozycja skakać. A dokładności centymetrowe
 wymagają
akwizycji danych z jednej, niezmiennej pozycji przez kilka do kilkunastu

minut - i potem się wylicza uśredniona pozycję z uwzględnieniem p
oprawek
fazowych (satelity muszą się w konkretny sposób poprzemieszczać ż
eby
dało się choćby z grubsza poprawki fazowe wyliczyć). W geodezji
przydatne, w jakiejkolwiek nawigacji - niewykonalne, nawiguje się w ruc
hu...

--
Darek

Re: Rzeczywista dokładność GPS

Nie wiem ile im to zajmuje czasu moj kontakt z GPS to glownie nawigacje
samochopdowe i tutaj mam dokladnosc 5-10 metrow.

Re: Rzeczywista dokładność GPS

Dużo mniejszą, ale stosuje się "przyciąganie do mapy". Jak nie ma
akcelerometru, żeby pokazać, że skręcasz to potrafi pokazywać przez
chwilę na rondzie, że jedziesz złą odnogą.

Re: Rzeczywista dokładność GPS

No nigdfy nie spotkalem sie z takim zachowaniem podczas ruchu, natomiast
w spoczynku juz rozne cuda pokazywał.

Re: Rzeczywista dokładność GPS

W ruchu >20km/h jest inny algorytm GPS oraz przyciąganie do dróg.

Mnie się raz zdarzyło w dużym deszczu: GPS myślał, że jadę główną
jezdnią zamiast zjazdem i chciał mi wmówić dodatkowe 20km :)

Re: Rzeczywista dokładność GPS
Hello Miroslaw,

Ale to cecha programu do nawigacji a nie systemu GPS.

Normalka.

 RoMan
Re: Rzeczywista dokładność GPS

Jak to było z tym autokarem z Białorusi, co to kierowcę mapa w ręce
swędziała? :))

Re: Rzeczywista dokładność GPS

pomiaru.

Tego nie robi się samym gpsem, ale we wspolpracy z sieciami naziemnymi.
Okolice tego:
http://en.wikipedia.org/wiki/European_Terrestrial_Reference_System_1989
Tak przynajmniej dostali te 2cm dokładności przy eksperymencie
z prędkością neutrin.

Tu użyta zabawka:
http://www.gnss.co.jp/file/product/catalog/154_PolaRx2e.pdf

RTK to właśnie gadanie z stacjonarną siecią.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Real_Time_Kinematic

pzdr
bartekltg

Re: Rzeczywista dokładność GPS
pomiaru.

Dokładność po długim całkowaniu potrafi być rewelacyjna. Z GPSa leżącego

przez 3 dni na stole, jakieś 10 metrów od najbliższego okna udało mi się
odczytać współrzędne które po wklepaniu w Google Maps pokazały z niemal
centymetrową dokładnością miejsce gdzie leżała antena.
W ruchu tak dobrze nie ma, ale też nie jest źle. Na śladzie nagranym z GPSa
w telefonie widać zmiany pasa ruchu. Szum jest jednak o wiele bardziej
widoczny: czasami ślad pokazuje zjechanie o kilkanaście metrów z drogi. Co
dość mnie zaskoczyło, podczas krótkich postojów i przemieszczania się z
niewielką prędkością szumy mają o wiele większy wpływ na wynik niż
podczas
normalnej jazdy. Postoje przed światłami są widoczne na śladzie jako plama
rozrzuconych pozycji, z kilkumetrowym odchyleniem. Najwyraźniej całkowanie
zaczyna działać dopiero po dłuższym czasie.

pzdr.
j.

Re: Rzeczywista dokładność GPS
Użytkownik pytajacy napisał:
[..]
metrów.

W zależności ile satelit widać zwykle jest to 1-2 do 5m, 10m też się
zdarza ale to sporadycznie jak się jonosfera buntuje.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html