RS485 terminacja linii krĂłtkiej.

Witam ponownie,

Męczy mnie teraz problem terminacji różnicowej linii RS485.
Jeśli na linii mamy tylko jeden nadajnik i jeden odbiornik i są one
połączone ok 2cm ścieżki na PCB to gdzie tu jest miejsce na terminatory?
I czy są one potrzebne do czegokolwiek?

AWa.

Re: RS485 terminacja linii krĂłtk iej.

Są potrzebne na długich liniach ze względu na odbicia sygnału od końców
linii.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Chodziło mi o to, czy są w tej konkretnej sytuacji potrzebne do
czegokolwiek.
Jeśli chodzi o "normalne" prowadzenie sygnału RS485 to wiem, że bez nich
będą kłopoty.

AWa.

Re: RS485 terminacja linii krótkiej.

1. Po co ci w takim wypadku RS485?
2. Jak masz prędkości modulacji w zakresie GHz to potrzebne.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: RS485 terminacja linii krĂłtkiej.

Na 2 cm RS485? Po co? Żeby te 2 cm chociaż były linią długą, to
spróbował bym zrozumieć, ale nie robią takich scalaków na tak wysokie
szybkości.
K.

Re: RS485 terminacja linii krĂłtkiej.

Bo mam dwa moduły na PCB mające wyjścia różnicowe RS485, które muszę z
sobą połączyć.

AWa.

Re: RS485 terminacja linii krĂłtk iej.

Więc połącz i już. Czy gdyby to nie był RS485 to zastanawiałbyś się nad
terminatorami?

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Tak, zastanowił bym się. Nie znam za bardzo specyfikacji RS485, taki
terminator może przecież wymuszać na magistrali odpowiedni stan gdy,
żaden z nadajników nie jest obecny i jest to też jakaś informacja dla
odbiorników (doczytałem się, że z niej korzystają - "Failsafe Receiver").
Dlatego wolę pytać niż błądzić.

AWa.

Re: RS485 terminacja linii krĂłtk iej.

Nie nazwałbym tego korzystaniem z faktu zwarcia linii rezystorem.
Najpierw były failsafe dobrze działające gdy linia rozwarta (duże R
rozciągające linie)
Potem się pojawiły takie failsafe co zarówno dla rozwartej jak i zwartej
sobie radzą (precyzyjny próg ustawiony poniżej zera).
P.G.

Re: RS485 terminacja linii krĂłtkiej.

Terminator (jak nazwa mogła by sugerować), dopasowuje źródło sygnału i
obciążenie do linii. Jeżeli połączenie jest linią długą w odniesieniu do
parametrów sygnału, to zawsze zastanawiam się nad terminatorami.
Osobnym problemem jest EMC, gdzie warto rozważać zastosowanie
dopasowania, ale o to akurat wątkotwórca nie pyta.
K.

Re: RS485 terminacja linii krótkiej.

Wątkotwórca jednak pyta czy są jakieś powody żeby terminować linię nawet
w przypadku gdy ma 2 cm.
Ja bym dał raczej jako obciążenie driverów niż zakończenie linii. W
przeciwnym wypadku, przy dużej impedancji wejściowej odbiorników może
się okazać że istotne zaczynają być elementy pasożytnicze a zdaje się,
że autor wątku chce pracować na 40 Mbps.
Dałbym też podciąganie linii do Vcc i GND jeśli nie ma pewności czy
odbiorniki są failsafe. W końcu to tylko 3 rezystorki - można nawet dać
0402 a uniknie się przerabiania płytki gdy będą problemy.

Re: RS485 terminacja linii krótkiej.

Dziękuję, tak też zrobię a potem już eksperymentalnie określę czy jest
mi to potrzebne.

--
AWa.

Re: RS485 terminacja linii krótkiej.

Ja zaś neguję potrzebę wstawiania interfejsu RS485 na odległość 2cm.
K.

Re: RS485 terminacja linii krótkiej.

No ale pytający chce wstawić na płytkę moduły wyposażone w RS485.
Oczywiście wystarczyłoby po TTL liniami Rx i TX a tak to musi uważać bo
nie ma full duplexu. Ale widocznie moduły nie maja innego interfejsu.

Re: RS485 terminacja linii krótkiej.

Sugerujesz, że powinien specjalnie wydłużyć połączenie, aby nie profanować
RS485 ;-) ?
P.G.

Re: RS485 terminacja linii krótkiej.

Odpowiadając Tobie i Mario: najszybsze scalaki RS485 jakie spotkałem są
na 50Mbps. Zupełnie nie rozumiem co chce zrobić wątkotwórca. Ścieżkę o
długości 2cm przy takich wymaganiach prowadzi się "spokojnie".
K.

Re: RS485 terminacja linii krótkiej.

Watkotwórca zastanawia się tylko, czy te rezystory nie są jeszcze
używane do czegoś innego niż dopasowanie impedancji.
W dokumentacji użytych modułów wymagany jest terminator z trzech
połączonych rezystorów (Vcc --- P --- N --- GND).

Andrzej

Re: RS485 terminacja linii krótkiej.

Nie, to linia różnicowa.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Takie wymaganie oznacza, że odbiornik w module nie jest fail-safe.
Jeśli linia bywa niewysterowana (tylko wtedy) to oporniki trzeba dać, ale
nie koniecznie takie jak piszą bo podali pewnie wartości wynikające z
dopasowania linii - czyli jeśli założyli specjalny kabel RS485 to chyba
wypadkowa rezystancja widziana z linii powinna wyjść 120 ohm. Na drugim
końcu też 120 ohm i rezystory rozciągające tak, aby na wypadkowych 60ohm
(nieco więcej, bo te rozciągające też wchodzą do widzianej na końcu, więc
faktycznie między linie jakiś większy od 120) spowodować co najmniej 0,2V
spadku, bo tyle wymaga standard RS485 aby odbiornik na pewno widział 1-kę.
Jeśli dopasowanie linii można pominąć to można według mnie wybrać między:
- taki zestaw rezystorów jak sugerują,
- to samo tylko wartości z 10 razy większe (szkoda prądu)
- jeszcze większe oporniki (np. po 100k), ale tylko dwa (bez tego między
liniami).

Jak dla niewysterowanej linii moduł nie będzie widział 1-ki to będzie
odbierał jakieś frame error i gdy pojawi się faktyczna komunikacja to bit
startu stanie się jednym z bitów aktualnie odbieranego błędnego bajtu i
ogólnie odbierze jakieś śmieci.

Z drugiego wątku wynikało, że dasz bufor, cały czas pracujący w kierunku
tego modułu więc niewysterowanie linii (modułu) nie będzie występowało i
rezystory są zbędne. Natomiast czy oporniki na linii przed buforem to zależy
czy ten bufor będzie fail-save, czy nie.
P.G.

Re: RS485 terminacja linii krótkiej.

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedz, bez czepiania się mojej
niewiedzy i uproszczeń, co widzę jest ulubionym zajęciem co poniektórych.
Już mam większą jasność po dwóch dniach grzebania w sieci.
Jako bufor użyję prawdopodobnie SN65HVD50 lub MAX13087E (okazało się, że
10 Mbps wystarczy).
Wyczaiłem, że w moim module na wejściu jest IL3685, ma on wewnętrzne
rezystory podciągające do Vdd i GND na wejściach, wstępna polaryzacja
linii będzie więc zapewniona.
Dam też szeregowo w linie danych rezystory 100 Ohm na wypadek gdyby
jednak oba nadajniki zdecydowały się nadawać w jednej chwili. Mam
niestety zasilanie o znikomej wydajności.

Andrzej

Site Timeline