rs232 sie zmeczyl?

Witam.

Mam do stacjonarnego komputera podlaczony interfejsik DS9097E. Działał rok i nagle mu odbilo. Z 11 sensorów pokazywal kilka i różnych. Co uruchomienie to inne i w innej ilosci. Sensorow mam 11 w tym 3 szt. ds18b20 a 8 szt. ds18s20. Linia ma jakies 30-40m. Druty nie uszkodzone, zwarcia na linii nie ma. Dla 11 sztuk sensorow mam okolo 750Kohm mierzone dla jednej polaryzacji i nieskonczonosc (powyzej 2Mohm) dla przeciwnej.

Namordowalem sie przy nim i w koncu poprawilem luty na wtyczce db-9 i ustawilem w lampomittari dokladnosc sensorow typu ds18b20 na 9 bitow i pomoglo. Na pol roku.

Dzis odpalam kompa a lampomittari znowu pokazuje za malo sensorow. Poprawilem luty - nie pomoglo. Zrobilem nowy interfejs - tez nie pomoglo. Przetestowalem oba interfejsy z sensorami na innym kompie i dziala. Wyczyscilem kompa od srodka (troche zakurzony byl, ale tylko troche) ciutke pomoglo - pokazuje sie wiecej sensorow ale dalej nie wszystkie.

Na teraz jest tak ze wykrywa mi 6-8-10 sensorow na 11 sztuk. Najczesciej nie wykrywa tych trzech sztuk ds18b20. Ale czasem wykrywa te a nie wykrywa kilku z reszty ds18s20.

I dla tych co dotrwali: Czy mozliwe jest ze napiecie lub wydajnosc pradowa com-a na plycie moze sie z czasem pogarszac? Reszta kompa dziala ok.

Na laptoku ktorym testowalem te instalacje napiecia sa podobne do tych na felernym kompie.

Reply to
Lukasz Sczygiel

To jest pasywny konwerter, az sie dziwie, ze to dziala :) Zobacz czy nie przelaczyles jakis DSow w tryb parasite power, moze im czasami zasilanie spada? Inna sprawa to program do obslugi, zauwazylem na wielu egzemplarzach DS1820, ze bardzo szybko wystawiaja bit na szyne i szybko koncza, tak, ze juz po 30us nie da sie przeczytac co wystawily. Czasami pomaga wydluzenie reset pulse, bo przy krotkim one jakos sie przelaczaja w tryb high-speed. A z czasem moze ci po prostu timingi na RS siadly, przy

115kbps niewiele trzeba...
Reply to
T.M.F.

Czemu? Czyzby rs232 ma az tak mala wydajnosc? Kiedys zbudowalem taka linijke swietlna z artykulu o inteligentnym domu z jakiejs gazetki komputerowej gdzie przez rs-a sterowalem 8 diodami. Calosc byla tak fikusnie obmyslana ze na odpowiednim zestrojeniu rs-a i rejestru przesuwnego wysylalo sie 255-ki i zera i to przesuwalo bity w przesuwniku. 8 diodek mrugalo sobie wesolo z samego rs-a tyle ze energia byla czerpana z dwu pinow. Sorki za lamerski opis ale elektronik ze mnie kiepski. Tu jakies archiwum bo chip nie dal tego do dostepnego archiwum:

No one wszystkie sa w tym trybie. Szyna ma dwa druty. DS-y sa podpiete data do jednego druta a gnd i vss do drugiego.

Mozliwe ze bedzie trzeba pomyslec o innym interfejsie. Albo kupic jakis serial na usb, tylko czy ds-y dadza sie uzywac przez takowy?

Uzywam lampomittari bo jest wygodny czy warto wymienic na cos innego dajacego podobna funkcjonalnosc (wykresy)?

Czyli mozliwe ze jednak serial sie zuzywa? Wlasnie weryfikuje czy wlaczanie calosci na zimno jest bardziej grzeczne. Zauwazylem ze jak sie interfejsik schlodzi (przy wtyczce jest dosyc cieplo) to wiecej ds-ow jest wykrywane...

Reply to
Lukasz Sczygiel

Lukasz Sczygiel pisze:

Dosyc niewielka, ale to zalezy od konkretnego RSa i tego jak ten pasywny interfejs jest zbudowany i ile wykorzystuje linii. Wiem, ze to spoko dziala na kilku cuzjnikach, ale zasilanych z RS normalnie nie w parasite power. Znaczy ciagniesz 3 druty (w sumie co za roznica), a w interfejsie masz male LDO i kondensator. Przynajmniej w teorii powinno to dzialac stabilniej. No i wiesz, ze parasite power nie dziala przy wyzszej temp.

Oj, parasite power na takim patencie to naprawde cud, ze ci to dzialalo. Zebys chociaz mial jakis active pull up. Wydluz czasy kiedy na szynie jest "1" coby DSy mialy szanse sie podladowac.

Sa gotowe scalone konwertery 1-wire na rs232 i USB. Kupisz np. w TME, 5 minut lutowania.

Nie wiem, nie uzywalem, mam swoj soft. Wykresy to ci wszystko narysuje, np. RRDTool, a dane mozesz ciagnac po owfs, jesli korzystasz z linuksa.

Moze cos przestawiles w ustawieniach portu?

Reply to
T.M.F.

Dnia Sat, 03 Jan 2009 21:18:58 +0100, T.M.F. napisał(a):

Ja swego czasu mialem sporo problemow z komunikacja po RS232, gdy podpialem do komputera bezprzewodowa klawiature i mysz (PS/2). Zasilacz byl ok - zresza do dzisiaj chodzi. W plycie glownej cos felernie dzialalo, byl to jakis stary ECS.

A podlaczajac sie do pytania lekko odchodzac od tematu - jakie macie doswiadczenia w dlugim czasie uzytkownia z DS'ami jesli poruszymy problem ich niezawodnosci? U mnie w ciagu 1,5 roku na 12 sztuk, 4 sztuki padly - tzn w ten sposob, ze nie odczytywaly temperatury. Zawsze dalo sie od nich wyciagnac tylko startowa wartosc. Wszystkie to DS18B20.

m.

Reply to
Madz

Swego czasu byla dostepna jakas felerna seria, moze podrobki? Mam pare DSow dzialajacych juz kilka lat i ciagle sa ok. Swoja droga ktos w koncu moglby sie zabrac za dupe dystrybutora podrobek, bo jakosc dostepnych czesci leci niesamowicie. Nawet w duzych sklepach internetowych mozna kupic czesci tak badziewne, ze do niczego sie nie nadaja, niestety czesto brak jest informacji o producencie i np. kupije sie kondensator noname, a potem wszystko szlag trafia.

Reply to
T.M.F.

Dziala. Od razu zadzialalo. Polutowalem wszystko na wtyczce. I dziala z malymi przerwami prawie dwa lata. Komp jest wlaczony po 10-14 godzin dziennie i caly czas pomiary leca.

Co do wydluzenia czasu to w lampomittari jest pole pull up time i ustawiony mam na 1100ms. Zmienianie go niewiele (wlasciwie wcale) pomaga gdy problem z niewykrywaniem sie pojawia. Dzis po odpaleniu kompa na zimno wszystkie czujniki zostaly wykryte i caly czas mierza. Mam wrazenie ze cos z rs-em jest nie tak ale niska temperatura interfejsu troche to kompensuje.

OK. obadam se. Dzieki za info.

Korzystam z windy bo to komp domowy. Nie chce za bardzo gmatwac sprawy aby sobie zamonitorowac temperaturki w domu i oszacowac sobie jak na zuzycie energii wplywa ocieplanie. Robie je sobie etapami i badam jak podnosza sie temperatury w ocieplanych rejonach domu i jak zmienia sie bezwladnosc temperaturowa po zgaszeniu pieca.

A co w windzie mozna przestawic? parametry startowe? kolejki fifo? Startowe mam na 9600 8n1 brak flow control a fifo oba na full. Tak samo mam na laptokach na ktorych testowalem te szyne.

Reply to
Lukasz Sczygiel

U mnie nie bylo zadnych zmian w hardware w ostatnim czasie. Ale dzieki za hint moze cos wybadam.

U mnie na 12 kupionych przez 2 lata zdechl jeden. Zaczal pokazywac duzo wyzsza temperature ale proporcje zmian byly odpowiednie. Mam go zachomikowanego bo czytalem ze mozna je jakos skalibrowac.

Szyna u mnie to zwykly sztywny drut w izolacji znaleziony gdzies w odpowiedniej ilosci, nawet nie wiem co to za typ. Taki skrecony czarno bialy, fi na oko 0.2mm.

Szyna puszczona po podlodze strychu czasem przepuszczona przez strop. Sensory do szyny podlaczone takim samym drutem o dlugosci od 50 do 200cm. Czyli jest szyna glowna i takie odgalezienia dochodzace do 200cm.

Dwa sensory wypuszczone za okno. Sensory przylutowane do drutu a nóżki zaklejone tasma izolacyjna "szkot".

Reply to
Lukasz Sczygiel

To by wygladalo jakby uklad chodzil na granicy, temp. zwieksza uplywnosci i przestaje dzialac. Moze obadaj diody, moze ktoras jest walnieta i ma wieksza uplywnosc w kierunku zaporowym?

Ten na RS232 kosztuje w TME jakies 20zl+VAT+wysylka. W ciagu 2-5godzin zmajstrujesz sobie cos na mikrokontrolerze, dodatkowa zaleta bedzie taka, ze wyniki pomiarow mozesz trzymac w pamieci i transmitowac calosc do komputera w momenci kiedy go wlaczysz, co zapewni ci monitorowanie 24h/d.

Ciekawe :)

Z pewnoscia twoj port nie dziala na takich parametrach. Dla pasywnej przejsciowki na RS wymagane jest 115kbps. Pewnie ten program sobie po uruchmieniu ustawia port po swojemu, jest tam jakas konfiguracja?

Reply to
T.M.F.

Weż kup zasilacz wtyczkowy na 5V albo jakąś ładowarkę do telefonu one też tyle koło dają i podłącz go masa do masy ukłądu a + zasilacza przez np 1kom do lini danych tych DS-ów, w ten sposób dasz im dodatkowe zasilanie i odciążysz RS-a.

Reply to
JanuszK

Lukasz Sczygiel pisze:

Apropo softu to mogę polecic LogTempa -

ługuje całkiem sporą ilość różnych DS-ów, rysuje wykresy, wypycha dane do pliku txt, csv, xml, obsługuje MySQLa, wrzuca pliki na strone np po ftp'ie, wysyła informacje mailem. Nie funkcjonuje ponoć pod Vistą - ale nie sprawdzalem.

Pozdrawiam Tomek

Reply to
Tomek

Raczej nie, zbudowalem drugi taki sam interfejs i zachowuje sie bardzo podobnie jak pierwszy.

Przeceniles mnie. Mam w planach zajac sie mikrokontrolerami bo mam w planach budowe kilku urzadzen (min doswietlacz kuchni oparty na lustrze i mechanizmie pozycjonujacym) ale na mikrokontrolerach znam sie tyle ze wiem ze sa i jakos sie je laczy do kupy :)

Ostatnio ocieplalem strop od gory i w okolo 6h temperatury w dwu pomieszczeniach sie wyrownaly a przed ociepleniem w kuchni bylo zawsze 2stopnie wiecej. Ladnie widac na wykresach co sie dzieje po dodaniu kolejnego fragmentu ocieplenia.

Konfiguracja lampomittari to wybor typu interfejsu (trzy do wyboru DS9097E,DS9097U,DS1410E) czas pull up, numer portu com, i rodzaj timingu (normal, relaxed, overdrive). Do tego jakies dane kalibracyjne dotyczace kazdego sensora - offset, tzero_slope, alpha. Tyle.

Reply to
Lukasz Sczygiel

Sciagnalem i se testne. Moze lampomittari czasem zawodzi a log temp sobie lepiej poradzi. Na forum lampomittari autor wspomina o podobnych problemach ze swoimi kompami tyle ze nie pisze nic o tym jak problem usunac....

Reply to
Lukasz Sczygiel

Eeee jak tak kombinowac to lepiej dokupic porzadny interfejs. +5V to sobie z kompa wezme :)

Reply to
Lukasz Sczygiel

Lukasz Sczygiel pisze:

Jesli problemem jest zasilanie to chyba zmiana softu moze nie pomóc. Ja mam również pasywny konwerter zasilany z RSa, i czasami zdarza sie, że z najdalszego czujnika (jakies 30 m przewodu) nie zawsze udaje sie LogTempowi odczytac temperature. Obszedłem to w ten sposób, ze LogTemp odpytuje czujniki co 15sek, a wystawia dane o temperaturze FTPem na strone co minute - więc zawsze sie uda choć raz odczytac wszystkie czujniki :)

Tomek

Reply to
Tomek

bylbym wdzieczny za jakas wskazowke jak ich szukac (nazwa?)

Reply to
Piotr Curious Gluszenia Slawinski

rs232 jest zasilany zwykle z 12V (+12, -12 czasem) a czasem jest max232 (rzadziej)

bardzo czesta usterka komputerow 'domowych' jest wysychanie kondensatorow, ktore chinczcy zwykle dobieraja tak ze psuja sie rowno po skonczeniu sie gwarancji ;) rok czasu to akurat pasuje. sprobuj dolozyc jakies 4700uF na line 12V w komputerze , jesli pomoze to czeka cie wymiana plyty glownej a czesto i zasilacza, ew. kondensatorow . szukanie w google 'spuchniete kondensatory plycie glownej' powinno ci naswietlic bardziej sprawe

2ga opcja to taki sam scenariusz, ale z kondensatorkami przy max232. w co watpie, bo zeby wysuszyc elektrolita to trzeba go potraktowac solidnym pradem...

--

Reply to
Piotr Curious Gluszenia Slawinski

DS2480 (RS232), DS2490 (USB) - TME ma ten pierwszy, drugiego nie szukalem. Inna mozliwosc to FTDI232R i tryb bitbang.

Reply to
T.M.F.