rs-485 drobny problem

Witam!

Czy można łączyć równolegle 2 nadajniki rs-a 485 i dalej do odbiornika??

Dokłądniej chodzi o to:

Jest sobie klawiatura komputerowa PS-2 wpięta do konwertera na rs 485. Dalej jedną parą z kabla UTP idzie to do rejestratora video. A do A i B do B. Działa doskonale.

Schody zaczynają się, kiedy włączę drugi taki komplet (klawiatura + konwerter) do zestawu mając wtedy A-A-A i B-B-B czyli wszystko równolegle.

Zaczynają dziać się cuda. Nie działa żadna klawiatura, albo działa tylko jedna, później na chwilę znów chodzą obie. Problemy ustępują po odłączeniu któregokolwiek zestawu.

Konwertery są zasilane z własnych zasilaczy, więc nie ma chyba mowy o różnicach potencjałów czy czymś takim. Może trza jakieś trojaki/separatory, może spiąć masy tych konwerterów?? A może te spięte masy jeszcze do masy rejestratora???

I pytanie może dziecinne: Co będzie jeżeli zamienimy 'bieguny', czyli zamiast A-A,B-B zrobimy A-B,B-A

pozdrawiam! psb

Reply to
digitech

H.D. napisał(a):

U mnie akurat nie było takiej sytuacji, ponieważ biegałem po piętrach i tylko ja nadawałem, zawsze tylko z jednej klawiatury.

A jeżeli się tak niefortunnie zdarzy, że akurat ktoś zacznie wysyłać z obu klawiatur, to rozumiem, że nic się nie zdymi ani nie zawiesi na amen, tylko ta transmisja akurat nie dotrze do RX?

psb

Reply to
psb

psb pisze:

To, ze nie nadawales nie znaczy, ze nadajnik nie nadawal:) Skoro urzadzenie bylo przewidziane do pracy z jednym nadajnikiem to moze programowo ktos na zakonczenie transmisji zrobil tak, ze nadawane jest stale np "1", dzieki czemu inny nadajnik nie moze wymusic "0" i dzieja sie cuda. W sumie po co mial sie bawic z blokowaniem nadajnika jesli nie byl oto potrzebne.

Nic sie nie stanie. Wszystkie znane mi drivery RS485 wytrzymuja zwarcie. W sumie to normalny stan pracy tej magistrali w trybie multimaster.

Reply to
T.M.F.

Powitanko,

Oj, chyba ciezko upalic nadajnik, zwykle na wyjsciach sa jakies oporniki (np. 68 Ohm), a i napiecia tam sa niewielkie. Jedyne co sie moze dziac, to konflikt na magistrali i to wlasnie sie dzieje w tym przypadku. Upalic nadajniki 485 mozna, jak jest np. duza roznica potencjalow mas, a i to dosyc trudno. Powiem wiecej, serwisowalem urzadzenia z max 485 na pokladzie, ktore przezyly burze i trafienie gdzies blisko. Co ciekawe zawsze spaleniu ulegaly... wspomniane oporniki 68 Ohm, po ich wymianie MAX485 hulal dalej.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

Konfabulujesz. Pokaz mi driver RS485, ktory NIE MA thermal protection?

Reply to
T.M.F.

T.M.F. napisał(a):

Czy było przewidziane do pracy jeden do jeden to nie wiem. W instrukcji nic o tym nie pisze, a sprzedawca twierdził, że MOŻNA tak łączyć.

A gdyby którykolwiek z nadajników po zakończeniu nadawania pozostał na 0 lub 1 to IMO powinien z zasady blokować drugi nadajnik, a mam przypadki takie, że oba nadajniki pracują poprawnie równocześnie.

Nic nie pisaliście o tym mostkowaniu mas, rozumiem, że błądziłem i nie jest to konieczne.

I jeszcze coś. Na skrzynce pisze pobór prądu max 500mA, ja dałem zasilacze stabilizowane 400mA. Takie akurat miałem, i doszedłem do wniosku, że te 500mA to z pewną rezerwą podali. Może się myliłem?

psb

Reply to
psb

Pomijając kwestie elektryczne, to zależy od protokołu - np. klawiatury pc równolegle chodzić nie będą: w razie błędu obydwie wyślą ponownie ostatni znak, mało tego - jak jedna nadaje, to druga traktuje to jak transmisję "do niej" z błedami. Wracając do rs485 i systemów CCTV, to albo jedna klawiatura i wiele odbiorników w układzie łańcucha, albo rozdzielacz i układ gwiazdy. Spotkałem się też z łączeniem kilku klawiatur kaskadowo - klawiatura (pulpit) ma wejście do podłączenia następnej. MAX-a 429 załatwić można, ale znacznie częściej lecą oporniki. Raczej nie zdarzy się to przy odwrotnym podłączeniu czy zwarciu, ale może przy różnicy potencjałów.

Mirek.

Reply to
Mirek

Mirek napisał(a): Spotkałem się też z łączeniem kilku

Ja też, ale w tym konkretnym chińskim wynalazku nie ma dedykowanej klawiatury i trzeba kombinować.

Czy w związku z tym są jakieś przejściówki/trojaki, zby jednocześnie podłączyć 2xTX do jednego RX ?

psb

Reply to
psb

Są chyba rozdzielacze, które pracjuą dwukierunkowo (nie wiem czy to coś zmieni), ale może nie potrzebnie kombinujesz - i tak sterowanie z dwóch klawiatur na raz nie ma sensu, więc daj przy jednej przełącznik i po sprawie.

Mirek.

Reply to
Mirek