rozpoznawanie formatów fdd

mam jeszcze jedno pytanko do specjalistów z tej grupy,
jak odbywa się rozpoznawanie formatów dyskietek przez kontrolery?

Ktoś mi kiedyś napisał, że czytasz jakiś format i sprawdzasz czy się
przeczyta...

ale...

to nie jest takie proste, weźmy na przykład 720kB i 360kB...

pierwszy ma 80 drugi 40 ścieżek, jeśli sformatujemy czystą dyskietkę to może
i w.w. sposobem uda się rozpoznać, ale jeśli sformatujemy dyskietkę która
miała format 720kb na 360 kb, to na parzystych ścieżkach zostaną sektory,
więc w.w. sposób zawiedzie...

jak poprawnie zrobić takie rozpoznanie gęstości?

Re: rozpoznawanie formatów fdd

W dyskietkach są jeszcze wycięcia które decydują o tym czy dyskietka jest
np. 720KB czy 1,44MB.

Marek

Re: rozpoznawanie formatów fdd

Te wycięcia, to sprawa odrębna -- mówią o tym, jaką maksymalną pojemność
*może* mieć dyskietka. Związane są z własnościami materiału magnetycznego
użytego do produkcji dyskietki. Ale dyskietka oznaczona jako 1,44MB może
być sformatowana na 720MB.

Żeby dowiedzieć się wszystkiego o formacie dyskietki, wystarczy przeczytać
pierwszy sektor. W nim są zawarte informacje na temat organizacji
pozostałej części. Z tym że rozpoznawaniem zajmuje się nie kontroler,
a komputer. Kontroler musi natomast rozpoznać długość sektora (bo wcale
nie musi mieć on 512 bajtów). Ale z tym nie ma problemu.

Swoją drogą ciekawe jest, jaki ma sens zadawanie takich pytań. Jeśli
ktoś nie ma pojęcia o formacie danych na dyskietce (a są to rzeczy
powszechnie dostępne), to po co mu rozpoznawanie, z którym to nieznanym
mu formatem akurat ma do czynienia?

Re: rozpoznawanie formatów fdd

Chyba w BIOSie kazdego PCta są podstawowe funkcje i obsługa przerwań do tych
celów.

Marek

Re: rozpoznawanie formatów fdd

aż zaglądnąłem do pdfa... nie ma żadnego bajtu mówiącego o formacie
dyskietki,
fotosik: http://henku.ayz.pl/struktura_dyskietki.PNG

no więc jak to jest, poza tym problem o którym pisałem, 720 czy 360 kb albo
360 czy 180 kb?

Re: rozpoznawanie formatów fdd

poza tym fizyczna struktura dyskietki formalnie jest nieosiągalna z poziomu
procesora, tym zajmuje się fdc... teraz to już zupełny kosmos...

Re: rozpoznawanie formatów fdd

Ale w pecetach masz boot sektor z podanym formatem.

A twoej pierwsze watpliwosci .. pamietam jeszcze "czemu nie nalezy
zapisywac dyskietek 360k w napedzie 1.2M"

J.

Re: rozpoznawanie formatów fdd

a to czemu? chyba można, jedynie nie da się zapisać 360 na dyskietce HD, też
nie wiem czemu?

Re: rozpoznawanie formatów fdd

No przeciez sam pisales - glowica tam waska, nie wiadomo czy
skutecznie skasuje stary, szeroki zapis.
Zeby bylo smieszniej to naped 1.2 odczyta co zapisal, problemy moga
byc z napedami 360kB.

Wyzsza koercja materialu wymagajaca wyzszych pradow ?

P.S. Macie jakis pomysl jak namagnesowac dyskietki ?
Wlasnie sobie pomyslalem ze mozna by uzyc jako tarcze enkoderow, tylko
najpierw trzeba namagnesowac, a potem sprawdzic czy jakis czujnik to
odczyta :-)

J.

Re: rozpoznawanie formatów fdd

Namagnesować tym, co będzie odczytywać, czyli głowicą stacji. W inne
rozwiązenia niebardzo wierzę. To namagnesowanie cienkiej warstwy
magnetycznej nie może być specjalnie silne -- nawet lekko zabrudzona
głowica, która niedokładnie przylega do powierzchni dyskietki, ma
problem z odczytaniem. Coś mi się ten cały pomysł słaby wydaje.

Re: rozpoznawanie formatów fdd

Czujnikiem hallotronowym ? :-)

Poki sie nie sprawdzi to sie czlowiek nie dowie.
Ale sprawdzenie trzeba zaczac od namagnesowania :-)

J.

Re: rozpoznawanie formatów fdd

O halotronowych głowicach do taśm magnetycznych gdzieś czytałem,
ale na żywo nie widziałem. W każdym razie taką co normalnie jest
w stacji namagnesować się da.

Machnąć magnesem neodymowym i popatrzeć co na takie namagnesowanie
powie czujnik halotronowy. Czarno to widzę.

Re: rozpoznawanie formatów fdd

Coś mi się wydaje że najlepszym enkoderem to będzie jak ją podziurkujesz
:)))

Marek

Re: rozpoznawanie formatów fdd
On nie, 24 paź 2010 17:15:07 in article

Dokładnie, takie dyskietki mogą mieć podwójną osobowość.
Widziałem na własne oczy różną zawartość w napędach 360/1.2.

Re: rozpoznawanie formatów fdd
identifikator: 20040501 starał się napisać (ale słabo się starał):

Jest tak, jak można było się spodziewać i jak zawsze jest w podobnych
sytuacjach -- jeśli ktoś ma aż takie trudności z pisaniem, to
i z czytaniem u niego zwykle nietęgo (to już komputer do spółki
z kontrolerem radzą sobie lepiej -- przeczytają pierwszy sektor
i wiedzą wszystko bez zaglądania do pedeefa).

Im bardziej Puchatek zaglądał do środka, tym bardziej Prosiaczka
tam nie było.

Re: rozpoznawanie formatów fdd

no cóż trudno, już nic lepiej nie pisz w tym wątku

[OT] moderatorska zaraza

a swoją drogą to ciekawe zjawisko, o co by człowiek nie zapytał
to zawsze dostaje standardową odpowiedź "skoro nie możesz sam
znaleźć to znaczy, że nie powinieneś zajmować się tym tematem"...

chyba popisy moderatorów elektrody przeszły na grupę...
ale idzie nowe... już niedługo...

Re: [OT] moderatorska zaraza

Trochę się ten wątek rozgałęził, zahaczył o mniej trywialne kwestie,
więc z tym "lepiej" jest inaczej.

Akurat w tym wątku od razu padła odpowiedź na postawione pytanie
(o sposób rozpoznawania formatu dyskietki).

A co się zmieni i kiedy konkretnie?

Już za chwileczkę, już za momencik,
Piątek z Pankracym zacznie się kręcić...

Re: rozpoznawanie formatów fdd

W czasach DOSu używałem programu FDRead. Umożliwiał on uzyskanie pojemności
1,72MB na dyskietkach 1,44. Aby system zobaczył dyskietkę 1,72MB należało
najpierw wczytać ten program i można było korzystać z dyskietek 1,72
Kiedyś przez przypadek odkryłem że wystarczy wgrać program FDRead w
odpowiednie miejsce na dyskietce, aby można go było odczytać pomimo że w
systemie nie był wczytany FDRead. Wczytanie FDRead powodowało że reszta
dyskietki stawała się dostępna.
Morał z tego że kontroler nie do końca kontroluje pojemność dyskietki.
Funkcja Biosu 13h/08h podaje parametry stacji dysków, nie dyskietki.
Chyba, że użyć funkcji 13h/17h (13h/18h) - ustaw typ dyskietki do
formatowania.
Funkcja zwraca rodzaj dyskietki.

--
Desoft

Re: rozpoznawanie formatów fdd

Albo cos tu nie tak, albo wpisywales go w boot sektor.
Pecet/MSDOS nie mial zwyczaju czytac i uruchamiac programow z
dyskietki w sposob nieproszony - za wyjatkiem startu systemu.

Zeby nie powiedziec ze prawie wcale. Wpisujesz co chcesz, a robi co
kazales, albo zglasza blad ze sie nie udalo. Zakres ma bardzo szeroki.

Jeszcze po drodze stoi BIOS i moze przeszkadzac, o ile sie go uzywa.

Ale jak sie obsluguje HD to juz nie wiem - jakos musieli to dokleic.