Różnicówka a TN-C - Page 2

Re: Różnicówka a TN-C

Da tyle ze bedziesz musial wzywac elektryka zeby ja wymontowal :-)

Wtedy bedzie dzialac, tylko ze to duzo zachodu. No i nie tylko do
lazienki i kuchni - praktycznie wszedzie musisz ciagnac trzeci drut,
albo innych pomieszczen nie zabezpieczac roznicowka.

Raczej sie zastanow czy nie zamontowac tej roznicowki przy gniazdkach
w kuchni i lazience.

J.

Re: Różnicówka a TN-C
Hello J,

A kto powiedział, że gniazdka _bez_ zerowania nie mogą być
zabezpieczone różnicówką?

Ale dlaczego przy gniazdkach?

Re: Różnicówka a TN-C

A kto powiedzial ze w kuchni czy lazience moga byc gniazdka bez
zerowania ? :-)

Bo wtedy latwo poprowadzic trzeci drut.

J.

Re: Różnicówka a TN-C
Hello J,

Ale już zostało powiedziane, że do kuchni i łazienki idą trzy
przewody. Pytanie było o pozostałe pomieszczenia...

Poprawnie to do punktu wspólnego N-PE powinno doprowadzić się uziom...
Będziesz prowadził dwa uziomy?

Re: Różnicówka a TN-C

Raczej powiedziane bylo ze ida dwa. Trzeci przewod opcjonalnie
dopuszczano.

A pozostale .. przy komputerach zerowanie sie przydaje ..

A co, nie moge sobie pralki dodatkowo zabezpieczyc ? :-)

J.

Re: Różnicówka a TN-C
Hello J,

Też pamiętasz pralki jeszcze przed Franią, z miedzianą linką
zakończoną krokodylkiem, który na kran się zakładało? ;)

Re: Różnicówka a TN-C

Nie, tak stary nie jestem.
Ale pamietam calkiem nowoczesna amerykanska suszarke [reczna], ktora
miala roznicowke we wtyczce.

J.

Re: Różnicówka a TN-C

Też tak mam.

Założyłem.

Zmieni się na lepsze.
Upływność do bolca też zostanie wykryta.

Wbrew temu co piszą na Elektroda, założłem różnicówkę.
Testy wykazały że daje to zabezpieczenie przed upływnością do ziemii -
zabezpiecza mnie przed porażeniem.
Instalacja przeszła pomiary pozytywnie jako instalacja bez różnicówki.

Odnośnie upalenia N. W czym przeszkadza różnicówka? bez niej i tak na bolcu
wystapi napięcie.
Ważne jest łączenie gniazdek z bolcem. Najpierw do bolca a później do N.
Pewniejsze połączenie ma być z bolcem.

Aaaa i możeci teoretyzować co tam może się upalić i czemu to zagraża. Miałem
trochę sytuacji łącznie z uzyciem gaśnic i jestem za instalacją różnicówki w
takim układzie.

--
Desoft

--
Desoft

Re: Różnicówka a TN-C
Robi się ciekawa dyskusja - ciekawe jak zadziała różnicówka w takim układzie
gdzie bolec jest połączony z N cytuję:

No i po co trzeci przewód skoro bolec ma być połączony z N jak czytam wyżej????
No i po co teoretyzować - nie teoretyzuję... No i po co się było uczyć skoro
praktyk bez teorii radzi połączyć bolec z N przy różnicówkach?

Re: Różnicówka a TN-C

Ale wiesz jak działa różnicówka?

--
Desoft

Re: Różnicówka a TN-C

wyżej????

Odnoszę wrażenie, że Szanownym się pomieszały gdzieś po drodze, dwa
dyskutowane rodzaje rozwiązań:
- 2 przewody N->bolec
- 3 przewody, gdzie trzeci do bolca

Oczywiście jednocześnie nie da się ich w jednym gniazdku pogodzić ;))))

--
DJ

Re: Różnicówka a TN-C

False safety :)

--
DJ

Re: Różnicówka a TN-C

Ja remontowałem i wymieniłem wszystkie kable na 3 przewodowe. Stare juz
miały spękana izolację i po nawilżeniu ściany (tapetowanie) ściana kopała.
Albo polalone i połamane alumiaki i obejścia aby ominąć upalony kabel. No
mogiła.

Jak robisz remont to rozumiem jesteś w stanie wyrwać i połozyc na nowo
kable.

Dochodzą do mnie dwa druty aluminiowe 4 albo nawet 6 kwadrat. Założyłem nową
skrzynkę. Rozprowadziem fazy na 2 róznicówki. Z jednej zasilam pokoje i
łazienkę, z drugiej kuchnię (osobno na łazienke już nie zmiesciłem).
Oczywiście PE i N w tej skrzynce sie rozdzieliło.
Jakby się 0 upaliło to dodatkowo uziemienie zapewnia kuchenka gazowa oraz
grzałka w grzejniku CO - co wynika z ich budowy.
Sprawdzałem jak działają różnicówki jak sa upływności i jest ok.

Także jakby teraz energetyce przyszło do głowy wymieniać instalacje w
pionach to ja już mam gotową sieć.

Pozdro

--
Irokez

Re: Różnicówka a TN-C

Nie energetyce, tylko właścicielowi budynku.

--
DJ

Re: Różnicówka a TN-C

napewno kable warto wymienic na nowe (3 przewody) i zainwestowac w
nowa rozdzielnie. Wziac dobrego fachowca (takiego, co robi pomiary i
sie podpisuje na protokolach) aby zaprojektowal uklad polaczen, tak
aby urzdzenia byly ochronione i abys ty przezyl. Niech ktos to wykona
(polaczy) a nastepnie obmierzyc skutecznosci i szybkosi.....ale nie za
pomoc przyrzadu na baterie tylko takim prawdziwym, co robi "pierdut" w
zywym obwodzie.

A co do mostkowanie zera z ochronnym w gniazdku, to ja takim mostkom
nie wierze i pewniejszym jest zmostkowanie w rozdzielni (jak sie nie
da inaczej).

U mnie jest tak, ze:

kazde pomieszczenie ma oddzielny obwod na oswietlenie i gniazda (2
oddzielne zabezpieczenia w rozdzielni)

dodatkowo do lazienki obwod dla pralki (i ew. oddzielny 3 fazowy dla
podgrzewacza przeplywowego - wiekszy przekroj - to zalezy skad
bierzesz CW, bo jak masz gaz, to moze kiedys bys chcial cos zmienic).
dodatkowo do kuchni obwod dla lodowki/zmywarki
dodatkowo do kuchni obwod 3-fazowy dla kuchenki elektrycznej i ew.
jakiegos podgrzewacza przeplywowego

Ostatnio moj kolega pociagnal sobie przewod 3 fazowy (5 x 2.5) do
gniazd ogolnych w pokojach, bo wymyslil sobie, ze bedzie mogl w ten
sposob (kiedys) doprowadzic zasilanie z obwodu podtrzymywanego z UPS.

--
ThinkXtra

Re: Różnicówka a TN-C

Tak to można szaleć jak się domek czy bliźniaka remontuje.
Ale jak mam zwykłe mieszkanie to już trochę przerost formy nad treścią ;)
Gdzie ja bym taką rozdzielnice zmieścił?

Także zalezy co autor ma na mysli pod pojęciem "mam w domu"

Pozdrawiam.

--
Irokez

Re: Różnicówka a TN-C

żaby podłączyć róznicufkę to sieć MUSI posiadać przewód uziemienia PE,
oczywiście w sieci 2przewodowej przy remoncie można go dodać do instalaci,
to znaczy: rozdzielić przewód PEN na N i PE, ale jest jeden warunek, to
miejsce rozdzielenia MUSI zostać uziemione, jeśli nie masz takiej możliwości
to nici z różnicufki i nie ma sensu nic pszerabiać:O)

Re: Różnicówka a TN-C

Obalenie tezy przez zaprzeczenie - wyłącznik różnicowoprądowy w postaci
gniazda wtykowego.

Re: Różnicówka a TN-C

no i gdzie coś tu niby obaliłeś?:O)
różnicufkę możesz sobie nawet podłączyć do szuflady, co nie znaczy że będzie
prawidłowo działała i spełniałą foje funkcje!:O)

Re: Różnicówka a TN-C

    Głupszy jesteś niż ustawa przewiduje. Zobacz na czym polega działanie
wyłącznika różnicowego i sam dojdziesz do wniosku, że uziemienie nie jest mu
do niczego potrzebne.
    Wystarczy aby bolec gniazdka był podłączony z zerem bez jego
pośrednictwa. Co więcej do jego działania nawet bolec uziemiający tak
naprawdę nie jest potrzebny. Wystarczy, że po przebiciu prąd będzie wracał
inną drogą niż poprzez różńicówkę.

Site Timeline