roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Dochodzą 3 fazy, urządzenia mają być wyłącznie jednofazowe.
Zależy mi na tym, że nawet jeśli coś wyskoczy to któraś faza
pozostanie.

Elektryk chce dać
- różnicówka 3 fazowa,
- dalej S'ki 1F, ewentualnie za/przed Skami dodatkowe różnicówki 1 fazowe
(jeśli chcę)

Ja wolałbym osobną różnicówkę dla każdej fazy (aby nawet jeśli jedna
wywali (pójdzie prąd do zera) lub dwie wywalą (pójdzie prąd np. L1-L2) to L3
zostanie i będzie działać - czy tak można zrobić i osiągnę to co chcę?
elektryk jest niechętny.

Czy jeśli zastosuję to co on proponuje, czyli najpierw różnicówka 3F
a póżniej 1F, to nie będzie szybciej wybijać ta 3F (w przypadku gdyby obie
miały wybić)

a.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Zmień elektryka :)
Różnicówka 3F a potem 1F nie ma sensu. Będzie wybijać także 3F w normalnych
stanach zadziałania różnicówki.
EM

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Tego się obawiałem ;-)

Różnicówka 3F może być na wyższy prąd zadziałania, np. 300mA, a 1F na 30mA,
ale niewiele to zmienia, lepszym parametrem byłby czas wyłączenia, wtedy
można by było wybrać różnicówkę 3F na dłuższy czas zadziałania...

a.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Bez sensu.

Ale tak się nie da.

Jeśli już - jednofazowe na jednofazowe obwody i równolegle obok 3-fazowa
na obwód 3-fazowy. Tylko też 30mA.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Różnicówka z prądem 300mA to jest tzw. przeciwpożarowa.

Natomiast różnicówka 1F albo 3F z prądem 30mA to jest przeciwporażeniowa
i o taką chodzi w myśl przepisów.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Dlatego pisałem, że taka kombinacja jest bez sensu, co wyciąłeś.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Sorry, to była moja pomyłka, odpowiadałem oczywiście Wemif

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe
u.

dac sie da, tylko drogo, jaies 3kPLN ;)

http://www.sklep-moeller.pl/index.php?page3D%shop.product_details&flypage =
3D%flypage.tpl&product_id3D%825&category_id3D%17&option3D%com_virtuemart&It=
emid3D%15&vmcchk3D%1&Itemid3D%15

za http://www.moeller.pl/Documentation/Katalogi/Kat_Install_2012_small.pdf

"WyB3%B1czniki rF3%BFnicowoprB1%dowe selektywne, typ S
WyB3%B1czniki selektywne charakteryzujB1% siEA% duBF%B1 zwB3%okB1% czasow=
B1% przy
wyB3%B1czaniu
i zwiEA%kszonB1% wytrzymaB3%oB6%ciB1% na udar prB1%dowy - 5 kA. Wykonane s=
B1%
wedB3%ug norm IEC/EN 61008. Zapewnia to ochronEA% instalacji przed
niepoBF%B1danymi
wyB3%B1czeniami. Pracuje on selektywnie w stosunku
do zainstalowanych za nim wyB3%B1cznikF3%w bezzwB3%ocznych."

WS

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Och, wiele rzeczy się da jak się ma odpowiednio dużo kasy ;)

Dla skrajnie skrupulatnych (lub nierozgarniętych - to nie do ciebie ;):
tak się nie da przy takim budżecie i z takimi ("normalnymi") różnicówkami.

Tak samo jak się da oświetlić dom przy pomocy tylko jednej żarówki - ale
tak mocna będzie cholernie droga, a i układanie światłowodów do
rozprowadzania jej światła tanie nie będzie.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

ROTFL
Jak się komuś doradza to trzeba samemu mieć pojęcie.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

To samo chciałem napisać, a nawet ostrzej - ten elektryk jest głupi.
Różnicówka 3F ma sens wtedy, gdy różne fazy współdzielą jeden przewód
neutralny i nie można go rozdzielić.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Jeszcze jedno mi ten elektryk powiedział - przed kablem (5xXX) za którym ma
być rozdzielnia z różnicówkami, ma być wyłącznik główny (FR). Zamiast
jednej wajchy, zaproponowałem osobny rozłącznik na każdej fazie. Powiedział,
że ok, ale muszą być wtedy 4 rozłączniki jednofazowe. Nie wiem czy N czy
PE miał na myśli, ale chyba ani jednego ani drugiego nie wolno mu rozłączać
osobno, prawda?
Czy wolno zastosować oddzielne rozłączniki jako wyłącznik główny w takiej
sytuacji? (jest to segment w budynku, nie bezpośrednio z ZE).
Wystarczy rozłączanie L1,L2,L3 a N i PE na stałe połączone?

a.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Nie, jako wyłącznik główny lepiej zrobić 4-biegunowy L1+L2+L3+N. Nie
musi on być samoczynny-przetężeniowy. Można zastosować bezpieczniki
topikowe i jest to bardzo słuszna koncepcja :)

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Dla mnie normalnym układem są róznicówki -
1f na obwody 1f i różnicówka 3f na obwody 3f.
Mam nadzieje, że nie myślisz o 3x różnicówka 1f do zasilania kabla 3f.

Łukasz

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Zgadza się. Dochodzi kabel 3f, rozdzielnica, dalej odchodzą same kable 1f,
na gniazdka.

a.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

No to jak wyżej już napisałem na obwody 1f różnicówki 1f.
To normalna praktyka np w domkach w których dominują obwody 1f. W nich daje
sie równolegle 3x1f na gniazda i 3f na obwody siłowe.

Łukasz

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

OK, o to mi chodziło, dziekuje.

Pecha mają osoby zatrudanijące 'elektryków', które całkiem się na tym nie
znają...

a.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Jesli urzadzenia maja byc wylacznie 1 fazowe i nie bedziesz mial tez
gniazda 3 fazowego w razie w to wystarczy na kazdej fazie roznicowka 1F.

3F zaklada sie tylko jesli masz urzadzenia 3 fazowe a w szzcegolnosci
silniki jesli wlanie jedna faza zeby sie cos nie zjaralo ewentualnie
kogos nie zabilo.

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe

Do tego celu służą czujniki zaniku fazy. Różnicówka nic tu nie pomoże.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: roznicowka 3 fazy, urzadzenia 1 fazowe
On Mon, 23 Jul 2012 11:23:42 +0000 (UTC), snipped-for-privacy@amsnet.pl (Wemif)

pamietaj,
wylacznik nadmiarowo-pradowy (tzw. S) to zabezpieczenie urzadzen
wylacznik roznicowo-pradowy - to zabezpieczenie zycia ludzkiego

jezeli twoje urzadzenie wisi na jednej fazie, to najlepszym
rozwiazaniem (ale i najdrozszym) jest rozwiazanie combo 2w1 czyli
jeden wylacznik roznicowo-nadmiarowo pradowy (s i roznicowka w
jednym).
Ja takie stosuje w zasilaniu komputerow w duzej sieci - takie
rozwiazanie pozwala selektywnie wyrzucac zabezpieczenia (jakby cos).

--
ThinkXtra

Site Timeline