Rozmiar rdzenia a moc ( flyback) - Page 2

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

Przejdz sie do pierwszej lepszej przewijalni silnikow i popros o 20cm
estrofolu. Uzyj to do izolacji warstw (kilkadziesiat um grubosci i
kilka(nascie) kV izolacji). Wersja drozsza - mylar.

--
Jerry1111

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

widzę że stosujesz wielożyłowe zwoje (pewnie chodzi o głebokość wnikania dla
wyższych czestotliwosci) ale czy to trochę nie jest śmieszne?:O)
bo przecież punkty lutownicze i ściezki drukowane są normalne więc o co
chodzi z tą zabawą?

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

dla wyższych czestotliwosci) ale czy to trochę nie jest śmieszne?:O)

nie.

e.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

To jest niecelowe.
Za krótki ma ten drut, by się męczyć z wieloma drucikami. Inne miejsca psują
wysiłek.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

Zależy jaki ma RMS prądu w tym krótkim kawałku (a we flybacku może mieć
spory). Może i jest to męczące, ale jest to jeden z lepszych sposobów na
powiększenie "aktywnego" przekroju przewodu i poprawienie geometrii trafa
jako całości.

e.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

Ogólnie oczywiście masz rację
Niemniej w hobbystycznym zasilaczyku na rdzeniku E20 "skórka nie warta
wyprawki".
Analiza symulatorem rozminie się z rzeczywistością
Problemy prawdziwe mu się zaczną jak będzie szukał wysokonapięciowych ultra
szybkich diod i jak i "szczotek" o niewielkim spadku napięcia odpornych na
szpile napięcia
Jak zacznie szpile tłumić RC, po co się męczył wcześniej ?
Jeszcze inne problemy montażowe dojdą. Nogi karkasu są takie a nie inne,
cyna ma swój udział. Płytkę zrobi tak jak umie.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
Witam,

Dla informacji, dla uzwojenia wtórnego: Irms=4.6A, Ipeak12%A, Uout=4V
(wyjściowe), Ur17%V (wsteczne diody), f13%0kHz.

Z pomiarów oscyloskopowych wynika, że dioda 40V wystarcza, bez układów RC.

Chciałbym zmniejszyć indukcyjność rozproszenia. Pomysłem jest zwiększenie
liczby drutów. Masz jakiś inny pomysł, lub czy uważasz, że jest on błędny?

Masz na myśli te 3mm do PCB?

Dykus.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

Ile mocy się na niej wydzieli ?

Cienkie, stalowe, delikatne, małe odległości miedzy nimi.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

Hmm, trafa w zasilaczach nie hobbystycznych nie wyglądają wcale wiele lepiej
:)

przełączanie to już inna kwestia, ale prawdę mówiąc nie miałem nigdy jakichś
większych problemów z diodami. W DCM jest to problem drugorzędny.

hmm, usiłuję Ci wytłumaczyć, że tak się wykonuje uzwojenia nie po to, żeby
na 5cm drutu zaoszczędzić na rezystancji dla DC.
BTW, za szpile napięcia w dużej mierze odpowiedzialny jest właśnie źle
zrobiony transformator.

e.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

ale czy to trochę nie jest przerost formy nad treścią?:O)
kiedyś tak przeglądałem sobie tak zwne "lice" w internecie, wszystko bardzo
fajnie, taka linka skiładała się z setki izolowanych włosowatych drucików i
przy w.cz. miała przewodzić prąd całym przekrojem,
a potem widzę fotkę transformatorka z tą licą i co sie dzieje? końcówki tej
licy są zalutowane i przylutowane do nóżek:O(
czyli ta nóżka nie będzie przewodzić całym przekrojem, tylko naskórkowo,
więc i do licy dojdzie niewiele prądu, a idąc dalej taki transformatorek
w.cz. będzie pewnie wlutowany w normalną płytkę z normalnymi ścieżkami, bo
żeby ta cała zabawa miała sens to przecież kazdy włosek tej licy musiał by
być przylutowany osobno, czy się mylę?:O)

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

powiem Ci, ciekawa teoria :D

e.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
Witam,

Nie mnie pytano, ale ja myślę, że można to rozważyć jako szeregowe
połączenie rezystancji licy i danego wyprowadzenia. Wg wzoru:
R = ro * l / S
(gdzie: S - powierzchnia efektywna, przez którą płynie prąd w.cz.)
Przy licy mamy duże l [mm] (uzwojenie), ale i S [mm^2] jest duże -
rezystancja mała. Przy wyprowadzeniu (nóżce) mamy S mniejsze, ale i l jest
dużo mniejsze, co daje jeszcze mniejszą rezystancję. :)

Np. dla 100kHz tak mi wyszło:
lica, 3 druty, śr. 0.4mm, 16cm  -  Rac = 7.3mOhm
nóżka, 1 drut, śr.   1mm,  1cm  -  Rac = 0.3mOhm

Dykus.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

Przeanalizuj dla własnej satysfakcji ile będzie przy prądzie stałym, ile
przy drucie o średnicy 0,7mm, jaki jest wpływ pobliskiego rdzenia
ferrytowego , jaki będzie wpływ temperatury od nagrzewania tego druta
płynącym prądem (która wersja lepiej się chłodzi) i jak to się ma do strat
na diodzie prostowniczej.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
Witam,

Ok, rezystancja będzie podobna, pytanie co z indukcyjnością rozproszenia?
Nawijając wtórne kilkoma drutami mam pokrytą prawie całą powierzchnię
karkasu i równą powierzchnię do nawinięcia drugiej warstwy uzwojenia
pierwotnego...

Coś Ty się na tą diodę tak uparł? :) Rozumiem, że moc wydzielana na diodzie
będzie nawet i 10-krotnie większa, ale tu nie chodzi tylko o rezystancję,
czy nawet sprawność. Np. po pierwotnej mam jeszcze transil, który nagrzewa
się od rozproszenia...
A gdyby tu był nagle MOSFET w przyszłości? :) Tak zamiast diody wstawić...

Dykus.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

wiesz, zwykle takie lice się stosuje w zasilaczach, gdzie płyną prądy rzędu
10A, dam przykład:stosując licę o przekroju czynnym 2mm^2 i głębokości
wnikania 0.2m^2 wychodzi że ta nóżka/lut powinien mieć mprzekrój 9mm^2!!!
czyli 3,5mm średnicy!:O)
wtedy będzie ok,
a ścieżka drukowana dochodząca do tej móżki powinna mieć 5mm szerokosci!:O)

a co do twojego transformatorka, to jak dobrze widzę to nawinąłeś uzwojenie
pierwotne na wtórne?
bo jeśli tak to będziesz miał ogromne pojemnosci pasożytnicze
międzyuzwojeniowe, i kto wie co tam jeszcze pasożytniczego:O)
nie prościej nawinąć te pięć zwojów na rdzeniu toroidalnym (wtedy sianie w
eter sie zmniejszy) oba uzwojenia po przeciwnych stronach?:O)

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
Witam,

Tu nie chodzi tylko o rezystancję. Transformatory zasilaczy 10A to chyba
rzadko flybacki...

Mógłbyś jakoś to rozjaśnić? Bo zupełnie nie rozumiem skąd te wartości
liczbowe...

Polemizowałbym, czy takie nawinięcie spowoduje mniejsze zakłócenia, niż
typowe na rdzeniu EE (zwłaszcza z dzielonym uzwojeniem pierwotnym).
Poza tym, te pięć zwojów mogę nawinąć na toroidze, pytanie tylko na czym
mam nawinąć te 120 zwojów? :) Też na toroidzie? Nawiniesz mi? :)

Dykus.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
Hello Dykus,

Z całkowitego niezrozumienia i pomieszania pojęć. Gęstość prądu ważna
dla wnętrza uzwojenia, gdzie trudno odprowadzić ciepło mieszana z
gęstością prądu w ścieżce, która jest chłodzona bezpośrednio itd.
A już mieszanie gęstości z naskórkowością w ogóle nie wymaga
komentarza.

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

stosując licę o przekroju czynnym 2mm^2 dla częstotliwości gdzie głębokość
wnikania będzie 0.2mm^2, to żeby gęstość prądu była jednakowa dla licy i
nóżki(gdzie ta lica jest przylutowana) to przekrój nóżki powinien wynosić
9mm^2m a szerokość ścieżki drukowanej (jesli jej grubość>0,rmm^2)
doprowadzajacej prąd do ten nóżki powinna wynosić 5mm szerokości,

bo inaczej może dojść do odparowania nóżki/ścieżki, albo przynajmniej
punktowego grznia

ok, jak masz 100 zwojów to z toroidem ciężko, ale pięć to spoko,
a co do zakłuceń to może niewyraźnie widać, czy ten twój rdzeń jest
zamknięty, czy otwarty?
w każdym razie nawijanie uzwojenia pierwotnego na wtórne nie jest dobrym
pomysłem

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)
Hello gargamel,

[... bełkot ...]

*PLONK!*

Re: Rozmiar rdzenia a moc ( flyback)

Nie prościej.

Przypominam, że czytają nas ludzie, którzy może kiedyś będą chcieli sobie
zbudować przetwornicę, więc zanim zaczniesz propagować takie bzdury jak
toroid z uzwojeniami po przeciwnych stronach (i może jeszcze ferrytowy bez
szczeliny) zrób eksperyment i pochwal się, co wyszło.

MSPANC

e.

Site Timeline