rozdzielczośc ekranu oscyloskopu cyfrowego

Będę musiał kupić nowy do firmy, do zastosowań audio...
Tak wiem uzywany markowy analog pewnie byłby lepszy ale załozenia są jw
Budżet mocno ograniczony od góry (3ooo zł)
Pomijając inne parametry o których się sporo w necie naczytałem, mam
pytanie,
jaka jest sensowna minimalna rozdzielczość ekranu, aby nie zobaczyć
sinusoidy
zbudowanej z klockĂłw?

--
Włodek

http://dino.inosak.org

Re: rozdzielczośc ekranu oscyloskopu cyfr owego

Rozdzielczość ekranu to jedno, rozdzielczość samplowania drugie, a
rozdzielczość pokazywanego przebiegu to trzecie. Niestety.

Tanie "owony" i inne "hanteki" miewają np LCD 320x240. Pozornie mało, bo
240pix na wysokość to nawet nie 8 bitów (a jeszcze dochodzą ramki,
pierdoły, sam wykres zajmuje ~220pix na wysokość). Nie jest źle z
widocznością "czy to sinus czy trójkąt", ale piękne to nie jest:
http://www.silcon.cz/img/ADS1062CAL_full.jpg

Droższe modele miewają np 640x480 - i wydawało by się że przebieg będzie
2x "ostrzejszy" - wcale niekoniecznie, np Hantek DSO5102B (z
rozdzielczością 800x480, swoją drogą fajny) wyświetla i tak "po swojemu"
tylko przebieg jest przeskalowany do góry do rozdzielczości
wyświetlania. Widać to po lekko rozmazanych pixelach tuż obok - przebieg
nie jest pokazywany linią 1pix wysoką, tylko około 2 pixele, które nie
zawsze w dodatku  trafiają idealnie w rozdzielczość ekranu - czasem jest
to 1 pixel jasny i dwa (wyżej i niżej) o połowicznej jasności. Ale wg
mnie jest i tak to lepsze niż niższa rozdzielczość. Ta wysokość
przebiegu 2pix też może wynikać z szumu +/- 1bit przetwornika
oscyloskopu - i to dobrze, wolę go widzieć, niż o nim nie wiedzieć.
http://www.silcon.cz/img/DSO5062B_front.jpg- tu widać że wyższa
rozdzielczość przekłada się też na to, że na ekranie można zmieścić
więcej informacji, nie tracąc jakości przebiegów.

Ale wygodniejsze i fajniejsze są te oscyloskopy które mają ekran
panoramiczny (tzn szerszy niż typowe 4:3, np 800x480), czyli właśnie np
ten hantek. W końcu przecież oglądasz przeważnie "w szerz" przebieg w
czasie, a im więcej tego przebiegu widać, tym lepiej. A z prawej strony
często jeszcze jakieś menu się pojawia, jakieś pomiary, kursory, i to
kradnie znów kawałek wykresu. Nie ma sensu upierać się przy kwadratowym
ekraniku tylko dlatego, Ĺźe historyczne lampy oscyloskopowe w analogach
tak miały.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
Re: rozdzielczośc ekranu oscyloskopu cyfrowego
Hello BartekK,

Owony, nawet najtańszy PDS 5022S, maja 640x480.

 RoMan
Re: rozdzielczośc ekranu oscyloskopu cyfr owego

Dzieki czemu warkocz szumu ma 2 piksele a nie jeden.

Re: rozdzielczośc ekranu oscyloskopu cyfrowego
Hello Sebastian,

Ale jak rozciągniesz przebieg, to masz go bardzo ładnego. Owon ma
dziwnie niedorobione oprogramowanie i niepotrzebnie pokazuje każdy
piksel z nadpróbkowania.

 RoMan
Re: rozdzielczośc ekranu oscyloskopu cyfr owego

Do takich zastosowań a także i bardziej wymagających OWON będzie aż za
dobry. Mam SDS7102, uĹźywam i do audio, i do przetwornic (Niech nam Roman
Ĺťyje 100 lat !), i do cyfrĂłwki, i wszystko jest jak ta lala.

Re: rozdzielczośc ekranu oscylos kopu cyfrowego

Znalazłem dyskusję toczącą się w roku ubiegłym z udziałem Twoim i Romana,
i mimo tego że ktośtam jeszcze o Owonie zbyt dobrej opini nie miał (ze sie
rozkalibrowuje i takie tam),
to wszystko razem wziete przekonało mnie do SDS7102.

Dzieki za opinie.

--
Włodek

http://dino.inosak.org

Re: rozdzielczośc ekranu oscyloskopu cyfrowego
Hello Włodzimierz,

Moimi opiniami na temat sprzetu pomiarowego się nie przejmuj -
uruchamiałem przetwornice 30 lat temu na Mini4 i też się dało. Po
prostu jestem naprawde mało wymagający co do oscyloskopów.

Dla mnie mozliwość zatrzymania i rozciągnięcia przebiegu, żeby
pooglądać sobie spokojnie niestabilności to maksimum bajerów, jakie od
oscyloskopu wymagam. Nie potrzebuję szerokiego pasma, bo i tak nic
szybszego niż rząd 100ns nie ogladam.

Ostatnio nawet nie bardzo mam okazję korzystać ze sprzętu - notoryczny
brak czasu i sił na cokolwiek poza pracą :(

 RoMan
Re: rozdzielczośc ekranu oscylos kopu cyfrowego
Witam !

Czy ma ktoś może instrukcję obsługi Owon'ów SDS
w naszym, krajowym języku, czyli polskim ?

Re: rozdzielczośc ekranu oscyloskopu cyfrowego
Hello henry1,

 RoMan
Re: rozdzielczośc ekranu oscylos kopu cyfrowego

Podaj dostawcę do sądu!

--
Włodek

http://dino.inosak.org

Re: rozdzielczośc ekranu oscylos kopu cyfrowego
Przesadziłem, to tylko wykroczenie, można IH poszczuć :-)

--
Włodek

http://dino.inosak.org

Re: rozdzielczośc ekranu oscylos kopu cyfrowego
Za długo by to trwało.
Prędzej sam ją przetłumaczę   :-)