Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt

Ze 20 lat temu czytałem artykuł w jakimś piśmie popularno-naukowym o
przyszłości tv jaką ma być tv cyfrowa. Wśród jej zalet wymieniano
m.in. to, że nie będzie potrzeba do poprawnego odbioru specjalnych
instalacji i anten. Emisja cyfrowa będzie na tyle silna, że sygnał
będzie można odebrać nawet na wewnętrznych antenach odbiornika (nie
pamietam co autor miał na myśli pisząc wewnętrznych, pewnie podobnych
do anten w współczesnych komórkach). Na pewno do odbioru miała
wystarczac mała antena pokojowa.
Jak rozpoczynała się era cyfryzacji w Polsce pomyslałem (pamiętając
tamten artykuł):  fajnie, w końcu będzie można tv odebrać na byle
drucie np. na wakacjach w warunkach polowych.
Pierwsze zaskoczenie było, kiedy na grupach ludzie zaczęli się
skarżyć na problemy z odbiorem na antenach kierunkowych (!) w
odleglosciach rzędu 20-30 km od nadajnika (!!). Przebywam gościnnie
na Mierzei Wislanej, w linii prostej do Chwaszczyna mam 55 km przez
zatokę, antena kierunkowa ze wzmacniaczem. Mux1 odbiera jako tako,
często obraz się zamraża. Mux2 prawie wcale, Mux3 w ogóle. Od czego
zależy taka różnica w detekcji sygnałów skoro wszystkie 3 muxy
nadawane są:
1. z  tego samego miejsca
2. z ta sama mocą i kierunkiem emisji
3. na zbliżonych częstotliwościach.

Dekoder to jakas wiwa (najprostszy).
Blizej jest nadajnik w Jagodniku (jakieś 25km) probowałem zlapac
sygnał ale się nie udało.
30 lat temu tv odbieraly sygnał analogowy prawidłowo bez żadnych
wzmacniaczy. Jak to możliwe że w 21 wieku tuner cyfrowy potrzebuje
jakis wzmacniacz żeby odebrać sygnał z prawie lokalnego nadajnika bez
przeszkód terenowych??

Dlaczego tunery cyfrowy nie "działa" na zwykłym "drucie" jak to
przestawiano w wizjach przyszłości 20 lat temu :-)?

Dlaczego tunery mają taką słabą czułość? Tv analogowy odbierał (słaby
i kiepski ale zawsze coś) sygnał nawet jak przewód antenowy miał
urwaną "masę", tylko środkowa żyła była podłączona. A tuner cyfrowy
(włączony na "miernik" sygnału) nawet nie "dyga" gdy nie jest
podłączona "masa".

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dv bt

Wiekszosc dziennikarzy to niedouczeni kłamcy, nadrabiaja elokwencją a ty
im uwierzyłeś.
W TV cyfrowej zmienił się sposob kodowania przekazu i tylko tyle. ten
sygnał dalej jest analogowy tylko że inaczej modulowany.

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt
a ty

Po pierwsze, dzIennikarstwo wtedy było na innym poziomie.
Po drugie, to powinno działać tak jak wtedy było opisywane. Mamy 21
wiek i ciągle jakieś anteny są potrzebne.

ten

Tym gorzej dla niego (tego sygnału), czyli znowu oszustwo bo "taniej
i prościej"?
Co to znaczy że jest "dalej analogowy"?

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dv bt

Bo to taki znawca, że dla niego sygnał będzie cyfrowy, jeśli będzie
nadawany modulacją CW.

:D

A ja z całą odpowiedzialnością powiem, że sygnał analogowy jest
szczególnym przypadkiem sygnału cyfrowego. Natomiast sygnał cyfrowy,
taki jak w DVB-T, NIE jest sygnałem analogowym.

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dv bt

Sygnal cyfrowy to ciag zer i jedynek od zawsze a to co leci w eterze to
analog zmodulowany w jakis tam sposob .

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dv bt

Sygnał cyfrowy to taki, którego treść jest zapisana cyfrowo. To że jest
modulowany nic z jego cyfrowości nie ujmuje. Gdyby nie był sensownie
modulowany tylko np kluczowany (zwykły ciąg zer i jedynek) to nie dałoby
się na tym nic sensownego przesłać. Przynajmniej nie przy tych mocach.

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dv bt
1
mnie dawno temu uczyli tak (może to prostsze wyjaśnienie)
w "analogu" i "cyfrze" sygnały tak samo się rozchodzą, z taką samą
"jakością" docierają do odbiornika. Ale o ile sygnał jest słaby, to w
analogu w raz ze śmieciami idzie na głośnik/ekran. w cyfrze wszystko co
słabe jest zerem, co mocne jedynką. czyli mamy swego rodzaju filtr,
oczyszczacz śmieci, dzięki czemu wydajnie poprawia się odbiór. Nie wiem
czy to fachowe wyjaśnienie, ale do mnie to przemawiało i wydaje się być
zgodne z prawdą.
2
w mojej lokalizacji, śląsk, dwa muxy odbieram w super jakości na kawałku
drutu wetkniętego do gniazdka anetnowego, mimo że sygnał "leci" przez 2
pokoje (lub 3 sciany) OStatni mux wymagał kawałka anteny, bo moc
nadajnika jest śmiesznie mała, szczególnie w porównianiu do ananloga
3.
po testach zaprzestałem odbierania bo tam niema czego oglądać.....żenada
po prostu...

ToMasz

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt
On Mon, 05 Aug 2013 23:36:46 +0200, ToMasz
kawałku
przez 2

Jaki masz tuner?

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt

On co najwyżej może być analogowo transmitowany, analogowym nie będąc. Taki
śmieszny niuans, przy którym spędziłem 6 lat pracy :)

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt

a jak jest teraz z mocami nadajników?

Może podpisali nowe umowy z energą 1/10

;)

--
Piter

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt

już wiem jak :)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Maszt_radiowo-telewizyjny_w_Olsztynie#Programy_telewizyjne_-_cyfrowe

--
Piter

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt
Witam, ja moge tylko potwierdzic znacznie lepsza jakość odbioru niz kiedyś.
U mojej matki nie bylo szans na jakikolwiek odbor bez anteny zewnetrznej-
choćby za oknem. Teraz może odbierac w anteny postwionej na podłodze. A juz
jak postwie antene na oknie to i czeskie stacje daje sie ogladać.
Miejscowośc to Sosnowiec 3 pietro w bloku.

Mariusz

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt
go

Pewnie antena ma gorki i dolki w pasmie. Kiedys mozna bylo dobrac antene z
interesujaca "gorka" pod zadany mux, dzis wszystko jest uniwersalne, jak dl
a mnie to jest do dupy.

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dv bt

I wszystkie tego typu "instalacje", które do tej pory widziałem w
różnych "dziurach" o dziwo działają a oglądający nie zgłaszają żadnych
ale, mają jakieś zwykłe anteny pokojowe jeszcze z czasów tv analogowej -
właściwie jedyną modyfikacją było wsadzenie dekodera w eurozłącze i
anteny w dekoder - i działa.
Ale za to ciekawostka - na jakieś zwykłej antenie pokojowej (za dwie
"dychy" z najbliższego elektronika), tv cyfrowa nie bardzo chciała
odbierać w... centrum Łodzi. Co ciekawe ta sama antena 40km od Łodzi, na
zadupiu w środku lasu sprawuje się idealnie. Pomogło użycie starej
anteny pokojowej z wbudowanym solidnym wzmacniaczem (taki wynalazek
Thomsona co wedle etykiety daje +35dB). Domyślam się, że
elektromagnetyczny syf w centrum miasta robi swoje.

Jakub Rakus

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt

pularno-naukowym o  =

B3%d jej zalet wymieniano m.in.  =

 instalacji  =

 bC4%99dzie moC5%BCna  =

tam co autor  =

h do anten w  =

a wystarczac maC5%82a  =

 (pamiC4%99tajC4%85c  =

odebraC4%87 na byle drucie  =

iC4%99 skarC5%BCyC4%87  =

rzei  =

antena  =

siC4%99  =

y taka rC3%B3C5%BCnica w
I mieli racjC4%99, odbiC3%B3r DBVT jest znacznie lepszy niC5%BC analo=
gC3%B3wki, przy  =

znacznie mniejszych mocach nadajnika jest leposzy odbiC3%B3r.
Ale jest zasze jakieC5%9B, wzmacniacze antenowe muszC4%85 byC4%87 lep=
sze tzn
mniej siC4%99 przesterowywaC4%87 i antena najlepiej kierunkowa i co na=
jwaC5%BCniejsze
jak bC4%99dziesz miaC5%82 za silny sygnaC5%82 albo znieksztaC5%82con=
y przez marny  =

wzmacniacz to takC5%BCe nic nie odbierzesz. W twoim przypadku zaczC4%85=
C5%82bym od  =

maC5%82ej Yagi + symetryzator i max 5m nowego kabla najlepiej sat bo ma=
jC4%85
mniejsze straty.

-- =

Pozdr
Janusz

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt

Te nowe "cyfrowe" nadajniki maja znacznie mniejsza moc.

Tzn roznie bywa - Chwaszczyno nadawalo analogowo 100, 600 i 400kW,
a teraz MUXy maja po 100kW.

http://pl.wikipedia.org/wiki/RTCN_Chwaszczyno

Czestotliwosci niby 602, 586 i 690 MHz, gdyby antena byla selektywna,
albo kabel jakis filtr pasozytniczy zrobil, to kto wie ...
ale nie bylo u was podobnie jak we wrocku - po wylaczeniu analogowej
zmienili czestotliwosci, kto nie zauwazyl ten odbiera sygnal z innego
nadajnika.
http://cyfryzacja.gov.pl/Zmiany,w,emisji,MUX-3,w,woj.,pomorskim,872.html
anteny MUX1 poniesli.

Moze jakis re-scan ?

Jeszcze drobiazg podrzucali - jakis inny nadajnik moze przesterowac i
zablokowac wzmacniacz, skoro nieselektywny. Podejrzany raczej GSM,
ktory moze byc blisko i po drodze. Ale to by blokowalo wszystko.

Teoretycznie tez moze cos tam byc skopane i na 600MHz lapac, a 690
znacznie slabiej.

Roznie dawniej bywalo. Fakt ze slaby sygnal analogowy powoduje ze
nadal "cos" widac. A cyfrowy widac, widac, i nagle nie widac.

A nie z braku zasilania wzmacniacza ?

Bo w ogolnosci to sygnal cyfrowy skomplikowany i musi byc na tyle
czysty, aby poprawnie zdekodowac. A po uzyciu korekcji bledow jest tak
ze czysty sygnal jest akceptowany, slabszy korygowany i dobry, a nieco
slabszy juz ma za duzo bledow aby korekcja zadzialala.

J.

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt
On Mon, 5 Aug 2013 00:16:14 +0200, "J.F."

Też to podejrzewam.

tak
nieco

No ale poziom sygnału odczytuje z miernika poziomu o skali 0-100%,
prawidłowe dekodowanie zaczyna się powyzej 70%, chodzi o to że na "
kawałku połączenia" powinno być chociaż 1%, i tak niedekodowalne, ale
tuner wzbudza zaufanie bo chociaż "coś odbiera" a nie 0%. Stąd moje
wątpliwosci ci do czułości tych urządzeń.

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dvbt

Ja w te "mierniki" srednio wierze, bo tuner cyfrowy, a taki miernik
powinien byc analogowy :-)

Trzeba by kiedys podlaczyc generator z tlumikiem i sprawdzic na ile
poprawnie pokazuje.

J.

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dv bt

Ale idzie złapać dobry sygnał z odbić i załamań. W jednym miejscu mam
przypadek, że _nie_było_szans_ złapać analogowego sygnału z tego
nadajnika - nic dziwnego, bo zasłania pasmo gór. Teraz sygnał cyfrowy
dociera na tyle mocny, że wystarczy stara antena siatkowa z założonym
symetryzatorem. Co ciekawe - nie jest to odbicie, (górki na przeciwko co
prawda są, ale niskie) bo najsilniejszy sygnał jest mniejwięcej z
kierunku bezpośredniego - musi się jakoś załamywać na tych górkach albo
coś w tym rodzaju.

Mirek.

Re: Rozczarowanie skutecznością zasięgu dv bt

efekt dyfrakcji zwieksza sie wraz ze zmniejszaniem sie długosci fali.
Analogowa TV była nadawana w nizszych partiach czestotliwosci UHF a
nawet niekiedy w VHF.

--
@foe_pl

Site Timeline