Równoległe łączenie uzwojeń trans

Czy mogę równolegle połączyć wtórne uzwojenia transformatora aby uzyskać większy prąd maksymalny. Ten transformator to TS120/13. Czy lepszym wyjściem będzie zastosowanie 2 mostków Gretza i połączenie

*za* mostkami?
Reply to
Daniel Jaworski

Możesz, w toroidach to powszechna praktyka. Najpierw jednak sprawdz czy jak połaczysz uzwojenia równolegle to pomiędzy wyprowadzeniami które chcesz podłaczyć nie bedzie płynął prąd. Jakieś drobne miliampery moga być. Pomysł z mostkami nie najlepszy i na dodatek nic nie zmienia. Tomek

Reply to
Tomek

Daniel Jaworski <danielj_nie snipped-for-privacy@poczta.fm napisał(a) w artykule <cvdmgl$jtk$ snipped-for-privacy@shodan.interia.pl>...

nie masz pewnosci ze parametry uzwojen sa IDENTYCZNE za mostkamie nie bedzie to mialo wiekszego znaczenia

Reply to
BARMAN

Użytkownik "BARMAN" snipped-for-privacy@wp.TOWYTNIJ.pl> napisał w wiadomości news:01c51866$3cc1ecc0$6396a8c0@USER...

Witam, Za mostkami będzie miało takie samo znaczenie jak przed, plus gwoli ścisłości dojdą rozrzuty parametrów diod. Generalnie uzwojeń się nie łączy równolegle, choć można spróbować mierząc prąd jałowy pierwotny czy aby nie rośnie zbytnio po takiej kombinacji. Podział obciążenia będzie zależał od symetrii uzwojeń jeśli prąd nie rośnie zbytnio można uznać że będzie Ok, ale t nie jest dobry pomysł.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Jesli on ma dwa IDENTYCZNE uzwojenia ... to generalnie tak.

Lepszym, ale koszt nie musi usprawiedliwiac zyskow.

Przy łączeniu za mostkami można zastosować mostki o trochę mniejszym prądzie maksymalnym. A i ewentualne prądy równoważące nie płyną przez uzwojenia.

Powiedzmy, że unika się tego w klasycznych trafach sieciowych. Bo generalnie, to jednak obecnie większość zasilaczy to impulsowe, w których jak najbardziej łączy sie równolegle uzwojenia nawijane wspólnie wieloma drutami.

Jesli są w miarę dokładnie wykonane, to problemu nie ma.

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

Prawda więc ten sposób ma zaletę :-) minimalizuje troszkę grzanie ze względu na brak tych prądów, z drugiej jednak strony jeśli nie pomierzy się trafa i podłaczy odrazu za mostkami to nie wiemy czy symetria jest na tyle duża że obciążenie rozłoży się w miarę róznomiernie. A tak to zacznie się odrazu grzać i wiadmo że coś nie tak :-)

Ech, dobrze ja jeszcze nie zeszłem całkowicie na impulsówkę :-) Do audio narazie za bardzo śmieci, jak zrobię ten który jest na stole podzielę się wynikami minimalizacji zakłóceń przewodzonych. (muszę się oduczyć tego generalnie :-)

Ja bym po inżyniersku zmierzył ten prąd po połączeniu uzwojeń a potem najwyżej 2 mostki.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Dnia 2005-02-21 23:44, Użytkownik Ukaniu napisał:

Będzie miało inne znaczenie bo połączenie równoległe samych uzwojeń spowoduje przepływ prądów wyrównawczych między nimi a połączenie za mostkami może spowodować co najwyżej nierównomierne obciążanie uzwojeń.

Reply to
badworm
[...]

BTW: wszystkie trafa toroidalne większej mocy mają wtórne z kilku drutów - łączone równolegle - tak w ostatniej chcwili skleroza odpuściła.

Ten transformator ma pracować w zasilaczu. Pierwotnie miał to być zasilacz symetryczny... ale nastapiła zmiana planów, a transformator zosał. Obecnie ma być to zasilacz niesymetryczny.

TS120/13 daje 2x25V/2x2,2A. Ja potrzebuję max. 3,5A i to bardzo sporadycznie. Generalnie transformator będzie pracował z prądami nieprzekraczającymi 0,5A.

Reply to
Daniel Jaworski

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl...

:-) Pytanie było o ts 120/4 a czy to toroid? chyba nie.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Witam Ja właśnie podłączałem uzwojenie wtórne rónolegle w tym trafo. Prąd jałowy po stronie pierwotnej nie zmieniał się, więc uznałem, że nie ma problemu. Polecam zmierzyć prąd jałowy przed i po połączeniu.

Reply to
EM